Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 februari 2021

LJUSET - ETT LIDANDE

Ljusets effekt.


Det är något med ljuset som jag inte tycker om. Det ena är aningslösheten att tala om "ljuset" som något allmänt bra. Det andra är vad "ljuset" faktiskt gör.

Avslöjar mörkret.

Det är inte så att en människa är ett tomrum som plötsligt fylls av ljus. I den ytliga livsfilosofin är ljuset alltid positivt.
Men i oss alla finns ett mörker som skapas av våra erfarenheter av svek, ovilja, manipulation och våld. Det sanna ljuset lyser upp dessa inre konflikter.

Och kräver åtgärder.

Ljuset kräver åtgärder.


Det är mentalt farligt att låta negativa tankar och känslor bara komma och gå. De behöver uppmärksammas, med ljusets hjälp. Annars börjar de leva sitt eget liv och etablerar en ogripbar olustkänsla av att något inte stämmer.

Ofrid. Olust och ingen sinnesro.

Jag hittade en gammal engelsk bön som uttrycker precis det jag vill säga:

"KOM, DU MITT LJUS, OCH LYS UPP MITT MÖRKER.

KOM, DU MITT LIV, OCH LÖS MIG UR DÖDEN.

KOM, DU MIN LÄKARE, OCH HELA MINA SÅR.

KOM, DU FLAMMA AV GUDOMLIG KÄRLEK, OCH FÖRTÄR MINA SYNDERS TÖRNEN.

RENA MITT HJÄRTA MED DIN KÄRLEKS ELD.

KOM, O KONUNG, OCH INTAG DIN TRON I MITT HJÄRTA OCH HÄRSKA ÖVER MIG,
TY DU ALLENA ÄR MIN HERRE OCH MIN KONUNG."

Mot ljuset. Eller?


När jag blev kristen fick jag tillgång till en enorm skattkammare av ord och insikter. Vaga föreställningar och önskedrömmar ersattes av en handfast Gudserfarenhet, genom sekler av Guds tilltal till människor.

I söndags, 7 febr, hörde jag en god predikan på radions P1, från St Eugenia katolska kyrka i Stockholm. Prästen sade i sin predikan:

"Äntligen blir dagarna längre när vi upplever de klara vinterdagarna.
I Norden uppfattar man ljussymboliken starkt. Under fler månader lever vi i mörker här. Ljuset är positivt.

När kyrkan bredde ut sig norrut till folk som levde i mörkret, var det lätt att tala om evangeliet med hjälp av ljussymboliken.
Det har samma verkan idag som då. Nordbon är så berörd av ljuset. Tänk bara på Lucia i december och  påsknattens ljus som tänds efter långfredagen.

Ljus för oss är liv och värme, ljuset är kunskap och klarsynthet, det är orientering och hopp. Ljuset väcker positiva känslor.
Ordet "ljus" associerar vi med upplysning och frihet, optimism och framstegstro."

Så sade pater Dominik Tierstriep.

I vår kristna tro har ljuset ett namn: Jesus Kristus. I en mörk värld är det lätt att predika evangelium utifrån Guds ljus.

Dubbel ljus-symbolik...


Så långt verkar allt härligt.
Men när Lukas berättar om Kristus - Ljuset - anar vi ett lidande, som är oundvikligt. Ljuset har något tveeggat över sig.

Maria och Josef kom med Jesusbarnet till templet när han var 40 dagar gammal. Där fanns två gamla människor, Symeon och Hanna, som hade väntat på att se "Israels frälsning". Hur kunde de veta att detta lilla barn var Guds utstrålning?!

Jesus bärs fram i templet.


I många, långa år hade de tjänat Herren i templet i tålmodig väntan. Det ouppfyllda löftet blev allt mer plågsamt. 
Vem skulle trösta Israel i den gudsförgätna ockupation de befann sig i? Vem skulle befria dem?
Livet var ett enda långt lidande.

Deras kroppsliga sinnen blev allt mer skrynkliga, men själens skärpa blev allt skapare.
Gud uppenbarade sitt ljus för dem, ja, för alla som har sitt sinne vänt till Herren.
Men plötsligt utbrister den gamle Symeon i ett mycket konstigt uttalande:

- DETTA BARN SKALL BLI TILL FALL ELLER UPPRÄTTELSE FÖR MÅNGA I ISRAEL, OCH TILL ETT TECKEN SOM VÄCKER STRID.

JA, OCKSÅ GENOM DIN EGEN SJÄL SKALL DET GÅ ETT SVÄRD - FÖR ATT MÅNGAS INNERSTA TANKAR SKALL KOMMA I DAGEN.
Lukas 2:34.

Nu visar det sig att den befriare som Gud har utvalt, kommer att ta sig an lidandet genom att dela det.

Ska ljuset dela mörkrets konsekvens?!

Utstrålningen av sig själv.


Det är precis detta som är så stort med Bibelns vittnesbörd - att mörkret blir bemött och nämnt vid namn! Av den som kan besegra det.

Pater Dominik sade:

"Vi blundar ofta för ljusets avslöjande verkan. Ljuset har ju en förtärande verkan med sin renande kraft!"

Då är det inte längre så självklart att man vill umgås med ljuset...

Kom, du lilla ljus, men lys inte upp i mina mörka vrår, är du snäll.
Kom, lilla ljus, och läk mina sår, men prata inte om dem.
Kom, du flamma av gudomlig eld, men be mig inte göra upp med allt mitt slagg...

Sårat ljus.


Den katolske prästen lyfte fram mystikernas erfarenhet. Det var mycket välgörande att få dyka ned i det djupet igen. Han sade:

"Det är mystikernas erfarenhet när de blir upplysta av Guds ljus, att de får insyn i Guds hemligheter. Men inte bara det, utan de får också klar blick för sig själva och hur världen är beskaffad.

Denna insikt, genom bönens umgänge med Gud, kallar mystikerna för - sötma och smärta. 

Att verkligen se, är både gott och hemskt. Det är både sött och beskt.

Det var kanske inte det man tänkte sig när man bad om att få se "Guds ljus"...

Kom, lilla ljus, och gör det mysigt hos mig.
Kom, du lilla ljus, och skapa lite stämning i fönstret.
Kom, men håll inte på med att förtära mina synders törnen! Ingen religiös brasa här, tack! Jag är redan ren genom rökelse och meditation...

Inte mysig.


Jag är mycket tacksam att få leva med Kristus och det ljus Han ger. Men det gör även ont.
Det blir ett utanförskap, att se och veta annat som icke-troende inte ser.

Pater Dominik säger:

"Den mystika insikten är inte bara saliggörande, utan även en börda. Den som tror ser mer... har mer insikt, och det medför mer lidande. 

Och faktiskt mer ansvar!!

Rent konkret har jag dessa dagar varit med i kampen för vår stadsnära bokskog Vitehall i Sölvesborg. Dessa hundraåriga bokträd är ett signum för stan, till glädje och rekreation för många.
Igår klubbades beslutet igenom att exploatera detta område för villabebyggelse. Jag startade en bönekedja och vi var många som bad om kärlek och insikt till dessa förtroendevalda i kommunfullmäktige.

Skidåkning vid Vitehall.


Bönen skapade en värme och samhörighet, men vi nådde inte hela vägen fram; 25 ja-röster mot 24 nej-röster. Besvikelsen är mycket stor, men än är inte sista ordet sagt, hoppas vi.

Ja-sägarna har som grund för sina beslut endast pengar:
- Vi behöver mer skattekraft, alltså unga familjer som bosätter sig här och betalar skatt så att vi kan ta hand om våra äldre...
- Det finns fortfarande plats i skogen för brukshundsklubben, ridskolan och övrigt folk...
De flesta av dem brukar inte vara ute i skog och mark.

Medan nej-sägarna motiverade sin ståndpunkt med att bevara den känsliga ekologin, inte bygga över Via Regia - Gröne väg som är en kungs-stig - samt respektera rödlistade arter som tyder på nyckelbiotop med höga naturvärden.
De flesta av dessa däremot är ofta ute i den terräng de beslutar om.

För mig är detta en tydlig skiljelinje mellan dem som ser ljuset, och dem som inget ljus har.

Nå?!


OM NU LJUSET INOM DIG ÄR MÖRKER, HUR DJUPT BLIR DÅ INTE MÖRKRET!
Jesus i Bergspredikan, Matt 6:23.

Tack, Herre, för ljuset, som har en så genomgripande effekt!
Förlåt alla dem som missbrukar ljuset till en mysfaktor.
Hjälp oss alla ta det ansvar som Ditt ljus ger oss.

Men Jesus, bär våra bördor, ibland gör det alldeles för ont för att se allt detta... Amen.

Tack till pater Dominik Terstriep och min favoritbibelkommentator Tom Wright.

Må ljuset vara med dig. Om du vill...

Helene F Sturefelt,

- ljustecknare och ljusfotograf.

Mörkret avslöjas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar