Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 februari 2021

ANDLIGA SÅNGER "Håll ut!"

Håll ut! 

Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0MHz. I detta avsnitt, nr 45, ryms både glädje och smärta. Jag har gjort ett program med rubriken "Håll ut", som uppmuntran i dessa kämpiga Corona-tider.

Vi måste alla göra uppoffringar.
Och många har också - alltför hastigt - fått ta avsked av sina anhöriga (även i min egen familj). Jag kan vara rädd för sorgen, men inte för för döden. Vår kristna tro fyller mig med hopp och visshet.
För att illustrera detta har jag hittat många fina låtar ur serien "Så mycket bättre". Titta på låtlistan!

Klicka på den blå noten, så startar 59 minuters bearbetning och tröst i saknaden.


                                      MUSIKLISTA

MATS RONANDER: "Håll ut" från CD'n "Himlen gråter för Elmore James", 1992.

MARTIN BÖRJESSON: "Inför Guds tron", 2009.

SÅ MYCKET BÄTTRE:

- säsong 3: Magnus Uggla "Jag och min far", 2012.
- säsong 4: Bo Kaspers Orkester "Sjungande sig till sömns", Titiyo "Själen av en vän", Lill Lindfors "Mamma", Ebbot "Dansa på min grav", 2013.
- säsong 6: Ison & Fille "Handens Fem Fingrar", 2015.

Sånger om avsked.


FRYKMAN på gammalt vis med BÖRJE RING och Sunne Missionskyrka: "Framåt det går" och "Hemåt jag ilar, trygg jag vilar", 1990.

ERIK TILLING och The Masters Voice: "Härlig är jorden" och "Vänd ditt ansikte till mig" från CD'n "I dina vingars skugga", 2009.

TOMMY NILSSON: "Håll ut" från CD'n "Hits", 2003.

Erik Tillings rika produktion.


I avskedets stund inser man hur livsviktig försoningen är. Den existentiella smärtan kan inte botas av mediciner, bara av kärlek och det lilla ordet "Förlåt". Gör det!
Och medan tid är får vi tala om för varandra att vi betyder något... 

Även i detta program har den kristna musikskatten stått sida vid sida med den profana musiken. Det blir en fin helhet. Vi ses "på andra sidan livet!" - eller redan i nästa vecka, med ett nytt avsnitt.

I andakten spelar jag munspel, psalm 40:
"Kristus vandrar bland oss än, syndares och sorgsnas vän, stannar där en mänskoröst ber om läkedom och tröst".

Fyllig klang i munspelet.


Låt oss hålla fysisk distans, men med hjärtats omsorg om varann, där Guds närhet får ge oss kraft att hålla ut.
Det kan vara början till något nytt, sjunger Tommy Nilsson. Jag såg solen idag.

Uthålliga hälsningar från 
- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.

På återhörande!

Ordinarie sändningstider är:
mån, ons och fredagar kl 07.
tis, tors och söndagar kl 10 och 22.

Så mycket bättre uthållighet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar