Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 25 augusti 2020

ANDLIGA SÅNGER Pilgrimens nyckelord

Gå med Gud!

Det sjunger i själen och hjärtat - och i detta avsnitt sjunger det även under skosulorna!

Välkommen till radio Sölvesborg, 92,0 MHz och Andliga sånger, avsnitt 27. Vi är ett naturälskande folk som gärna är ute och vandrar i skog och mark. Allt fler ger sig ut på pilgrimsvandring. Vad är det?

Med musikens hjälp och några pärlor ska jag berätta om pilgrimens själ. Det är sju nyckelord som här tar plats: frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, långsamhet, andlighet och delande.

Vår tids pilgrimsvandringar har två riktningar: utåt och inåt. Pilgrimen lär sig se det yttre landskapet som en sinnebild för själens inre. Gud, var är jag på väg i mitt liv?

Nedan följer en musiklista samt några länkar till artiklar jag skrivit om pilgrimslivet.

Sju pärlor, sju nyckelord.

Klicka på den blå noten så får du 59 välsignade minuter!


                         

                               MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM - "Det sjunger i själen och hjärtat" med Erik Tilling.

FRÄLSNINGSARMÉN från CD'n "En salig samling" - "O, hur saligt att få vandra" i lugn tappning med Incka. "Till en stad jag är på vandring" med Carl-Einar Häckner, också han gör en lugn tolkning.

BENGT JOHANSSON (välkänd lovsångsledare) - "I vindens riktning", "Jämna väg", "Där stannar tiden", "Led mig".

BÖRJE RING från CD'n "Så enkelt är det" - "De stal mina dagar".

BJÖRN AFZELIUS - "Sång till friheten".

IRMA SCHULTZ - "Om vi är tysta ett tag".

JAN MALMSJÖ från CD'n "Gyllene Toner" - "O, store Gud". Ännu en lugn variant. Jag orkar inte med de hurtiga och glättiga...

LJUDUPPTAGNING från en pilgrimsvandring i Danmark på Möns Klint - "Gå med Gud".

PER HARLING från CD'n "Hela världen sjunger" - Den keltiska välsignelsen från Irland "Må din väg gå dig till mötes" (psalm 730).

Pilgrimens själ.


Vid andakten spelar jag på min "munorgel" - melodikan - en nyskriven sång (2018) till pilgrimsmötet på Emmaus, Haslev i Danmark. Denne Arne Andreassen är mycket begåvad. Lyssna till melodi och text!

Här är några länkar till vandringar vi gjort:

I Danmark på Mön:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2019/08/pilgrimsvandring-pa-mon.html

I Blekinge, Södra Hoka:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2018/05/pilgrimsvandring-pa-s-hoka.html

Om du vill fördjupa dig i de goda sju orden, så kan du läsa här:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2018/05/7-kristna-nyckelord.html

Varma vandringshälsningar från Helene Fransson Sturefelt,

- modern pilgrim, vandringsledare med fotriktiga skor i Abisko, Östergötland och Karlskrona skärgård. På återhörande!

Vilket väder blir det?




1 kommentar:

  1. Hej Helene! Jens Här nu sitter jag och Jörgen i Bilen från Malmö och lyssnar på ditt Radioprogram :) Fantastiskt fint!
    /Jens

    SvaraRadera