Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 augusti 2020

APP APP APP!

Personen har inget med artikeln att göra.


Välkommen till rapporterade nyheter, vi följer utvecklingen i... ja, läs mer i vår app.
Det är dags för kvällens sporthylla. Derbyt mellan Allmänna idrottsföreningen och Spikby kan du se i vår specialdyra extrakanal som inte finns på din allmänna TV-kanal.

Och nu är det tid för vädret. Högtryck och nederbörd kommer in över västra östraland och sen säger vi inte mer för vi tycker att du ska gå in på vår hemsida och läsa mer... varför begriper jag inte, för vi kunde ju lika gärna berättat klart när vi ändå sitter här...

Är du också lika trött som jag på detta digitala missbruk av appar och hemsidor?

Gå in på vår bortasida och läs mer...


Ordet "appliktion" lärde jag mig i syslöjden på 70-talet. Då tog man små tyglappar och sydde fast på ett större tyg. Det var roligt, och den duktiga utvecklade en textil talang med konstfärdiga mönster. 

Ordboken säger "applikation" = påläggning, påläggssöm.
Verbet "applicera" betyder = anbringa, tillämpa.

Vad är det vi skall tillämpa och anbringa i den digitala världen?

Det som skulle vara ett hjälpmedel, är för vissa ett totalt utestängande.

Fysiskt utestängd.


Jag vill ut och åka buss. Med mig har jag pengar, kontokort och swisch i mobilen. Men just här kunde man bara åka med om man hade laddat ned deras app...
Jag har några lösa tygstycken med mig i väskan, kan ni applicera dem som betalningsmedel? Inte det.

Du kan få lite handpåläggning om du vill... lite klassisk böneapplikation. Får jag åka med då?

App, app, app.

Nej, nej, det går inte. Vårt digitala samhälle håller redan på att utestänga den äldre generationen från all kommunikation. Motvilligt inser jag att jag nu tillhör denna grupp.
Jag har inte plats för en massa appar i min mobil!

Kraftigt reducerad.


I varenda nyhetssändning på TV och radio hörs dessa ord som mediernas förlängda arm.

Det kan tyckas vara en fin service att kunna läsa mer på deras webb-app-sidor, men resultatet blir att all rapportering blir halvdan, söndersplittrad och ofullkomlig. 
För tro inte att jag särskilt ofta söker mig vidare, gör du?

Alltså vet jag bara snutt-nyheter. Till vilken nytta? Då kunde jag lika gärna låtit bli och istället ägnat mig åt en ordentlig artikel eller ett sett ett längre reportage som söker de djupare sammanhangen.

Häpp, häpp, häpp.

Riktlinjer.

Våra riktlinjer det senaste dygnet är att ni skall ha en applikation över munnen när ni måste trängas med andra. Vi rekommenderar en liten texil-app över läpparna. En tyglapp. Med gummiband bakom öronen. Det skyddar inte mot digitalt virus, men förhoppningsvis mot det fysiska otyget.

Lapp-app.

Här är den senaste rapporteringen från mellersta östraöstern, där rebellerna nu har gått in i appen och visar sina fula trynen. Vill ni se mer av dem, gå in på vår hemsida, där de plötsligt var helt borta.
Det spelar nog ingen roll för summan av alla konflikter är ändå den samma så vi bryr oss inte mer.

Och ni små mellanstadiebarn kan fortsätta lägga upp era små filmsnuttar på TikTok. Då kan det kinesiska ministeriet sakta kartlägga er. Snart är vi alla kineser, det är lika bra att vänja sig. Era söta små danser och humorklipp borde få dem att skratta, men de räknar bara med era digitala spår som en möjlighet till kontroll.

Kan vi göra en tilläggssöm här så att vi skyddar våra minsta?

Knäpp, knäpp, knäpp.

Kinesiska TikTok.

Tänk om Jesus hade haft samma pedagogik?

Halv kristendom:

- Kom till mig alla ni som är... Ja, det får ni ta reda på via Bergspredikans app!
- Saliga de som.... Ja, gå in på vår hemsida www.punkthitochdit@himmelen.gudfadersjälv
- Fader vår som är i... Tja, var är han, egentligen? Sök vidare via vår sökmotor Brinnande Räven, som har en lya, vilket jag inte har...

Stopp, stopp!

Sluta med galenskaperna.

Saligprisningarnas berg. Fullkomligt riktigt.


Nu ska jag gå ut en runda. Får inte glömma att ta nyckeln med mig. 
Nej, oj, de har ju bytt lås! Nycklarna fungerar inte längre. Det skall vara en "tag". Den hänger kvar i hallen... 
Hur ska jag nu komma in?

Mobilen är full av foton, annars kunde jag kanske låsa upp med en nyckel-app? 
Jag vill hem! In. Hem. In på min hemsida, min lägenhet, min bostad!

Vad sa du? Chip under huden? Som har alla digitala koder samlade och som öppnar alla konton och alla dörrar? Jodå, det kallas "Odjurets märke" och väcker alla varningsklockor hos oss som läser Skriften. Den kunskapen behöver vi tillämpa nu, med allvar.

Så vad säger jag?

Nix, nix, nix.

Ack, ack, ack.

Inget napp här hos mig. 

Otjänst.


Låt oss styra den digitala världen med sunt förnuft, inte med respektlöshet mot de äldre eller med bråttomprofit. Vart tog nu den omtalade mångfalden vägen? 

App-hysterin är enkelriktad enfald, utan valmöjligheter.

Och där blåste alla master ned och all kommunikation bröts. Kvar står jag med mina nycklar och min plånbok med pengar i.
Hur gick det sen?
Tja, det får du veta om du goolar vidare in på en massa plattformar... Eller så får du svara själv, eftersom dina beslut är en del av framtiden.

Motsträviga hälsningar, 

Helene Sture Appfelt.

Hederlig metall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar