Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 12 maj 2018

PILGRIMSVANDRING på SÖDRA HOKA

Oändligt vackert i paradiset.


Vi drog oss tillbaka. Lämnade allt. För en helg.

Retreat. Reträtt från vardagens stridszoner, eller bara helt enkelt att Bara Vara.

Karlskrona stadsförsamling bjöd in till tysta dagar på S Hoka - herrgården som är ombyggd till lägergård med Lunds stift som huvudman. Potatiskällaren är kapell... och allt är så välordnat och välkomnande.

Förra helgen öppnade sig alla knoppar och lövhylsor. Hela naturen fullkomligt exploderade i liv och kraft! Årets vackraste dagar.

Kursgården S Hoka.

Följ med på vår pilgrimsvandring.

Vi går i tystnad och bön. Ledorden är pilgrimens sju nyckelord, vars begynnelsebokstav bildar ordet F E T B L A D - som inte är ett hitte-på-ord utan en verklig växt, som blommar på hösten.
Många kallar den "kärleks-ört" och det är ju ännu vackrare!

I min hand höll jag också den rosa pilgrimsboken, där jag tolkat in orden i en kärleksrelation, så att det inte blir för teoretiskt...

Låt oss nu gå med kärleksörten som följeslagare.

- VISA MIG, HERRE, DIN VÄG.
- OCH GÖR MIG VILLIG ATT VANDRA DEN!

Pilgrimsvandring.


Första ordet är FRIHET.

Vi stod intill en grushög vid stigen, och bland de torra löven prasslade det av nyvakna små ormar...

Vad är motsatsen till frihet?

Fångad. Snärjd i en relation där den andres begär kväver mina egna behov.

Bunden. Fast i västerlandets överdrivna valmöjligheter där det inte längre går att handla "mjölk och bröd" - vilken mjölk och vilket bröd och vilken fetthalt och vilka fibrer...??
Det är valfrihetens förbannelse som tar mer energi än den ger.

Frihet är det vackraste ordet... så dyrbart, så dyrköpt av bittra erfarenheter. Fri att älska, fri att säga ja och fri att säga nej.
Att äga dessa två ord är frihet! Att inte vara styrd. Att få tänka själv. Älska den man vill.

Och djupast sätt ta emot Guds frihet, som är frälsningen.


Frihet.
 

Nästa ord är ENKELHET.

- Vi ska leva enkelt, så att andra helt enkelt kan leva.

Inte simpelt, utan enkelt - rensa ut! Ta bort! Delete. Och då plötsligt ser vi nyanserna, de som varit dolda under högar av för många intryck.

Jag citerade mig själv ur den rosa pilgrimsboken:

"Vaddå 'enkel livsstil'? Det skall vara märkeskläder, prålighet och glittrande fasader. Överdådigt och överdrivet. Högklackat till det vita vinet.

Det äldre paret sitter på var sin våning, i var sin soffgrupp, omgivna av ett helt livs samlande på souvenirer. Dammet vilar stilla på bokhyllornas märkvärdigheter.
Samtalet har för länge sedan tystnat. Sakerna kräver sin uppmärksamhet, medan relationen övervintrar i väntan på ett annat liv.

- Go'natt då.... ? - God natt.

Dörrarna stängs om respektive sovrum. Omärkligt gråter två låsta själar sig till sömns."

Nej så vill vi inte ha det!
Det ska vara gott och leva, annars kan det kvitta! Enkelt. Lika enkelt som att vara omsluten av Guds kärlek och de nyutslagna bokträden.

- VISA MIG, HERRE, DIN VÄG.
- OCH GÖR MIG VILLIG ATT VANDRA DEN!


Nyckelorden som bönearmband.



Det tredje ordet är TYSTNAD.

För många av oss är tystnaden vägen tillbaka från ett sönderstressat liv.

Oväsen och buller. Buller-bulemi.
Onödiga ljud som inte förmedlar annat än stulen uppmärksamhet. Mediabrus utan fakta. Fläktremmar, kopieringsmaskiner och ventilationssystemens väsande... som tröttar hur oss totalt!

Men här susar skogen stilla.

Pilgrimen söker sig till tystnaden i protest mot välfärdslandets oljud.

Men det är inte vilken tystnad som helst.

Det är inte den tystnad som inträffar när öronen börjar lämna tillbaka sin förmåga att höra.
Det är inte den tigande tystnaden som dödar relationen.
Inte den stumma tystnaden med molande frånvaro.

I GUDS TYSTNAD FÅR JAG VARA
STILLA, ORDLÖS, UTAN KRAV... Sv Ps 522.

Vi hittar den tystnad som är full av närvaro! En mättad tystnad som talar.

Det är stort!

Och då kan vi äntligen höra våra egna tankar och känna våra egna känslor.

I den vilsamma tystnaden finns Gud, bortom ord, i det lilla, i det stora.


Rofylld tystnad.



Nu har vi kommit till det fjärde ordet BEKYMMERSLÖSHET.

Hakuna ma-ta-ta. Don't worry, be happy. Blott en dag.
Sång och musik hjälper oss att fokusera om.

Och Jesus säger att vi inte skall göra oss bekymmer för morgondagen.

Motsatsorden är oro. Att känna sig oduglig.

Välfärdslandet kväver vårt lugn med sina krav. Vi skall vara rika, friska, snygga, och lyckliga. Det är vår skyldighet. Och smala. Fettfria.
Lyckofascismen skapar ingen mening med livet. Det är en återvändsgränd. Och i relationen dör tilliten när vi inte får vara oss själva.

Hela naturen andas bekymmerslöshet!

Men i takt med att vi flyttar in i städerna försvinner denna erfarenhet.
Människan är inte gjord för att bo bland asfalt och betong i en digital värld. Själen förtvinar.

Pilgrimen går ut i skog och mark. I protest. Och finner sig själv igen.

Skaparen talar.

Jag tog av mig strumpor och skor för att kunna stå barfota i det fuktiga gräset. Vilken sensation för torra vinterfötter!

Ta det med ro.


Femte ordet är LÅNGSAMHET.

Det är inte lätt att gå på led i en pilgrimsvandring, för vi går så sakta...
De snabbaste ska gå sist, och de långsammaste först. Då blir det ett bra tempo.

Din rygg blir min trygghet. Min rygg blir ditt skydd som går bakom mig.
Så avvik inte från ledet så att du går i bredd - då skymmer du min sikt och stör vandringens lunk.

"Lunka på, lunka på, vi har långan väg att gå..."

Nej, vi går inte långt. Men vi går länge! 2,5 km på 2,5 timme. Det är vacker snigelfart.

Men livet tvingar in oss i ett tempo som till slut skadar oss. Vi kallar det för "livspussel" och suckar över att det inte går ihop.
Det gjorde inte farmor och farfar. Det fanns en tid för allt, och de levde där efter. Stackars oss.

Vi behöver lämna Bråttomlandet och våga bli långsamma igen. Det är hälsa till kropp och själ, hälsar pilgrimen.

Nu var det dags för en längre paus på vår vandring i S Hokas bokskogar. Jag hittade en brygga där Karlshamns kommun hade förberett några ekor att ro ut med.

- Vila! Och drick vatten!

Andligt vatten.


ANDLIGHET är det sjätte ordet.

Vilken andlighet? Jag är inte religiös... men kristen! Och du som är med på vandringen kommer som du är.

Jag citerar den Rosa Pilgrimsboken igen:

"En kväll säger hon:
- Käre make, jag behöver gå ut en sväng. Måste sortera alla tankar. Jag fick ont i magen idag då jag kom till jobbet och mailboxen var översvämmad...

Hon går i egen takt. Luft! Andas.

- Om jag inte hinner andas, kan Anden inte nå mig, tänker hon. När jag stressar får jag and-nöd.

Andlig nöd." Slut citat.

Guds goda och heliga Ande är min andlighet. Allt annat är bara en försmak, som inte mättar.
Denna Guds Ande är min Hjälpare, Tröstare och Förmanare.

Vi sjöng:
- KRISTUS I MIG ÄR EN KÄLLA TILL LIV!

På väg. I livet.


Ett annat ord för andlighet skulle kunna vara "enhet". Jesus sa:

- Jag och Fadern är Ett... så att ni alla skall vara Ett... Så får ni del av Ett och samma bröd... i Andens enhet. Ni är inte längre två, utan Ett...

Enhet är andlighet.

"- Älska mig hel, älska mig tillbaka, ty jag var nära dödsriket.
- Jag omsluter dig liksom du omsluter mig.

I älskar oss med varandra.

I Honom och Genom Honom och Till Honom tillhör all ära och härlighet, i evighet, amen!"

- VISA MIG, HERRE, DIN VÄG.
- OCH GÖR MIG VILLIG ATT VANDRA DEN!

Visa mig Din väg.
 

Sista ordet är DELANDE.

Det är ett provocerande ord för en individualist. Men pilgrimen vill tillbaka till det medmänskliga kollektivet där man bryr sig om varandra.

Girigheten botas med delandet. Mitt blir ditt. Eller vårt!

Eftersom vi var på en tyst retreat kunde vi inte med ord dela våra erfarenheter av vandringen, det fick vänta till dagen efter då vi bröt tystnaden.

Det är mycket fint att få höra vad var och en har upplevt! Dyrbara ord och ögonblick.

Vi stod i cirkel vid varje stopp så att vi kunde se och lyssna klart.
Jag vill sammanfatta dessa ord Frihet - Enkelhet - Tystnad- Bekymmerslöshet - Långsamhet - Andlighet och Delande med några andra ord:

- Rymd - Renhet - Ro - Glädje - Stillhet - Enhet och Tillsammans.

Tack till er alla!


Underbara ord.

Det finns mycket mer att säga. Och mycket mindre!
Detta var några tankar... från er vandringsledare och pilgrimsvän

Helene F Sturefelt,

- som tipsar om nyckelordens armband som finns i Vadstena på Pilgrimscentrum där: tel nr 0143 - 105 71.

- Vit är frihet, Lila är enkelhet, Blå är tystnad, Grön är bekymmerslöshet, Gul är långsamhet, Orange är Andlighet och Röd är delande.

- som ännu har kvar ett antal exemplar av pilgrimsboken "I NÖD OCH LUST".
Den går att beställa på helene.f.sturefelt@live.se


I nöd och lust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar