Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 9 maj 2018

DEN DÅLIGA DOMAREN - Är Gud en änka?

Domarsäte.


Detta är en fortsättning på föregående inlägg. Läs det först.

Det handlar om dom - inte dem - utan om dooom, att döma, fördöma och frikänna.

Här är hårdrocken mycket närmare sanningen än alla fega människor som inte längre vågar sätta gränser och säga ifrån vad som är rätt och fel. Civilkurage anmodas!

Samtidigt har vi fått in kulturer som hellre hotar än samtalar, och det kan göra vem som helst tyst.
Aggression ska bytas ut till diskussion.
Kontrollsystem måste ersättas av demokratisk frihet. Jag talar av bitter erfarenhet...

Nu ska du få möta en äldre kvinna som sannerligen kan argumentera!!
Hon är just nu mitt föredöme i ihärdighet!

Lys! Slockna inte.


Den andra bibeltexten handlar alltså om en änka, som tjatar på stadens domare för att få sin sak prövad.
I denna liknelse vill Jesus lära dem - oss - att alltid be, och inte ge upp.

I EN STAD FANNS DET EN DOMARE SOM VARKEN FRUKTADE GUD ELLER BRYDDE SIG OM MÄNNISKOR.
I SAMMA STAD FANNS EN ÄNKA, OCH HON KOM GÅNG PÅ GÅNG TILL HONOM OCH SADE:

- LÅT MIG FÅ UT AV MIN MOTPART VAD JAG HAR RÄTT TILL.

TILL EN BÖRJAN VILL HAN INTE, MEN SEDAN TÄNKTE HAN:

- INTE FÖR ATT JAG FRUKTAR GUD ELLER BRYR MIG OM MÄNNISKOR, MEN SÅ BESVÄRLIG SOM DENNA ÄNKAN ÄR SKALL JAG LÅTA HENNE FÅ UT VAD HON HAR RÄTT TILL, ANNARS PINAR HON LIVET UR MIG MED SITT SPRINGANDE... Lukas 18:1

Inte du.


Ja, man kan kosta på sig att vara nonchalant när man har sitt på det torra och är trygg bakom sina fina fasader. Finns det dessutom mutpengar med i spelet, då har vi svårt att motstå det... och rättvisan får stå tillbaka.

Det intressanta är att den här dåliga domaren visste att kvinnan hade rätt.
Men hon var fattig, änka, ingen att räkna med och då gör det inget om man viftar bort en sådan liten människa.

Korruptionen har sin grund i att man varken har kontakt med Gud eller hyser mänskokärlek.
Dessa två hör ihop.

Att frukta Gud + Att bry sig om min medmänniska = respekt och kärlek.

Så, vad ska vi då göra när rättvisan uteblir och domstolsväsendet inte fungerar?

Jo, vi skall tjata.
Vi skall vara besvärliga, skicka sms och posta överklaganden, ringa och strida för att hela tiden visa vår rätt.

Men vi skall inte ta hämnden eller rätten i våra egna händer.
Jag vill inte se fler "arabiska kusiner" som ska cirkulera runt i vårt område för att hämnas och skrika "I will kill you".

Nu får svenskt rättsväsende avgöra vilket brott det var att inte böja sig under det manliga kontrollsystemet av kvinnans närvaro i hemmet, och vilket brott det var att stå upp för frihet och självständighet.

Fällande eller friande dom?
 

När Jesus tar denna liknelse så handlar det också om Israel.

Det är Guds folk som är änkan och som är förtryckta av ockupationsmakterna. De vill få ut sin rätt.
Men ibland gör även Israel fel, och under hela deras historia - som är skildrad i Gamla Testamentet - kan vi se att profeterna ibland går emot dem.

Israel hade med sin bortvändhet från Gud inte mindre än förtjänat att få domen emot sig.
Jesaja påpekar att när de struntar i Gud och de goda levnadsreglerna då får de ta konsekvensen som är fördömelse. Och ockupation.
Det gör även Jeremia och Daniel (Dan kapitel 9).

Jag älskar Israel. Det är Guds egendomsfolk. Men även de gör fel ibland, även idag, och då är Guds dom och uppmaning; omvändelse från den felaktiga vägen.
I ett senare inlägg skall jag gå igenom det vi upplevde i Israel just vad gäller ockupation.

Osäkrat område.


Tillbaka till texten.

Det handlar om bön, att inte ge upp. Jesu liknelse får nu hamna på det personliga planet.
Jag citerar Carl-Erik Sahlberg "Effektiv bön":

" När du ber är det viktigt att du inte med dina egna ord förhindrar eller försenar bönesvaret.
Du kan inte be för någons tillfrisknande och sedan fråga: 'Har hon skrivit testamente?' - - -

Vi måste tala i enlighet med vår bön. Detta är svårt.
Vi är så präglade av icke-kristen kultur att vi nästan automatiskt tänker obibliska tankar när vi lämnar gudstjänsten eller slår ihop vår Bibel".

Carl-Erik Sahlberg säger också att vi skall attackera - inte Gud utan satan:

"Gud är god. Satan är genomond. Det är inte Gud som är min fiende, han är ju med mig i ryggen!
Gud vill mig väl, Gud unnar mig allt gott i livet!

Satan är lögnens fader... han är 'denna världens gud'. Det är han som vill slakta min glädje och döda mina framtidsdrömmar. Det är satan vi skall attackera när han hindrar våra bönesvar!"

Bästa läsare och människa - ge inte upp!

Fortsätt kriga i bön MED Gud, MOT det onda! I Jesu namn.

Ge inte upp.


Nu avrundar vi detta inlägg om dom, domare och fördömelse.

Om den dålig domare kan ge änkan rätt, hur mycket mer skall då inte Gud som är god ge oss vår rätt!!

En tanke till. Det finns många djup i Bibeltexten.
Tänk om Gud är som en änka...

I vår tid har så många övergett sin tro och lämnat Gud, och andligen dött.
Gud står utan sin älskade... oss.... Dig...

Det är vår otro som har gjort Gud till änka. Det är vi som sviker Gud - aldrig tvärtom!
Gud kan inte svika.

Guds kärlek är osviklig.


Gud är försoning.
 

Detta manar oss verkligen till omvändelse.
Vad vi än gör, så får vi ta konsekvenserna av det.

Gud är kärlek. Gud är rättvisa. I den ordningen. Han älskar dig! Och mig. Han vill leda oss genom livet, på rätta vägar.

Nu får psalmisten David avsluta, med sitt bönerop om hjälp. Psaltaren kapitel 17:

HÖR MIN RÄTTVISA SAK, HERRE, GE AKT PÅ MITT ROP!
LYSSNA TILL MIN BÖN, JAG TALAR UTAN SVEK.

AV DIG VÄNTAR JAG MIG MIN RÄTT, DINA ÖGON SER VAD SOM ÄR SANT.

DU PRÖVAR MITT HJÄRTA, RANNSAKAR MIG OM NATTEN, DU GRANSKAR MIG MEN FINNER INGET BROTT.

INGET ONT KOM ÖVER MINA LÄPPAR, TROTS ALLT VAD MÄNNISKOR GJORDE.

VID DE ORD DU TALAT HÖLL JAG FAST,
FRÅN BUDENS STIGAR VEK JAG ALDRIG, JAG GICK DIN VÄG UTAN ATT SNUBBLA.

Snubblar...


JAG ROPAR OCH DU SVARAR MIG GUD.
LYSSNA PÅ MIG, HÖR MINA ORD! VISA DIN UNDERBARA TROFASTHET,
DU SOM MED DIN STARKA HAND RÄDDAR DEN SOM SÖKER SKYDD HOS DIG UNDAN SINA FIENDER.

BEVARA MIG SOM DIN ÖGONSTEN,
GÖM MIG I DINA  VINGARS SKUGGA FÖR DE GUDLÖSA SOM ANSÄTTER MIG,
MINA DÖDSFIENDER SOM OMRINGAR MIG!

DE ÄR FÖRSTOCKADE, DE TAR STORA ORD I SIN MUN.
JAG HÖR DERAS STEG OMKRING MIG,
DE ÄR UTE EFTER ATT SLÅ MIN TILL MARKEN.
DE LIKNAR LEJONET, REDO ATT RIA, EN BEST SOM LIGGER PÅ LUR.

- - -

FRIKÄND SKALL JAG SE DITT ANSIKTE OCH MÄTTAS AV DIN ÅSYN NÄR JAG VAKNAR. Psaltaren 17



En tretusen år gammal text beskrev min situation... och jag skrev under tårar... i bön inte bara för mig själv, utan framför allt för hela Sverige.

... och tacksamma böner för alla poliser, advokater och åklagare och nämndemän, att ni må ha Gud i era hjärtan, och kärlek till era medmänniskor som ni möter.

Mig. Tack. Amen.

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade Tingshuset i Sölvesborg - en avställd lokal och numer musikhus och förrättningslokal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar