Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 10 december 2018

GUDS KNACKNING - DÖRRAR I ADVENT


Ställ dörr'n på glänt.


Är dörren låst? Har du tappat nyckeln?
Eller är elektroniken sönder så att automatiken inte fungerar?
Så står man där framför dörren och stirrar, med händerna i jackfickorna. Passiv. Van vid att dörrarna alltid öppnas automatiskt bara man ställer sig på rätt avstånd.

Kanske är det en vägbom vid porten eller en avspärrning vid ingången?
Stängt är det. Och in kommer man inte.

GÖR PORTARNA VIDA
   OCH TRÖSKLARNA LÅGA...

Öppna dig, då!



I Adventstid sjunger vi de underbara sångerna och psalmerna som handlar om förberedelsetiden fram till jul.
Men har du tänkt på hur ofta texterna handlar om dörrar!?

   DET SUSAR GENOM LIVETS STRID
      EN DOFT AV HIMMELRIKETS FRID
        EN KLANG AV HAROPTONER.

   EN ANING FYLLER VARJE BRÖST
     OCH STILLA LJUDER ANDENS RÖST
        I JORDENS ALLA ZONER.

   O, MÄNSKLIGHET, STÄLL DÖRR'N PÅ GLÄNT!
     DET ÄR ADVENT, DET ÄR ADVENT.
       Sv Ps 109.

Det är advent.


Är det så att julen måste skyddas? Ja, så kan det vara.
Den pågår inte hela året runt, den har bara sin bestämda tid, och till det behöver vi förbereda oss.

Jag ska inte tjata över hur illa jag tycker om butikernas alltför tidiga julskyltning, strax efter Allhelgona. Ni kan väl läsa lite i almanackan där det fortfarande står söndagens namn i rött! Kyrkoåret är en god rytm som ger oss alla balans.

Det är skönt att stänga dörren om det som varit. Allting har sin tid. Livet har sina faser.
Paus från arbete, nu vila och semester. Eller färre aktiviteter och mer egentid. Och följsamhet till årstiderna.
Hejdå hösten, nu välkomnar jag vintern!

LET THE WINTER COME AND GO!

Igensnöad kyrkport.


I himmelriket finns det inga automatiska dörrar...

Där är det fortfarande viktigt med vars och ens aktiva handling. Annars är och förblir dörren stängd.
Kan det vara så?

När jag var barn fick jag av min mormor vackra pastellkort på Jesus när han står och knackar på en dörr. Det dröjde många år innan jag förstod vilken dörr det var.

SKRIV TILL ÄNGELN FÖR FÖRSAMLINGEN I LAODIKEIA:
- SE, JAG STÅR FÖR DÖRREN OCH BULTAR.
OM NÅGON HÖR MIN RÖST OCH ÖPPNAR DÖRREN, SÅ SKALL JAG GÅ IN TILL HONOM OCH ÄTA MED HONOM OCH HAN MED MIG.

DEN SOM SEGRAR SKALL JAG LÅTA SITTA HOS MIG PÅ MIN TRON, LIKSOM JAG HAR SEGRAT OCH SITTER HOS MIN FADER PÅ HANS TRON.

DU SOM HAR ÖRON, HÖR VAD ANDEN SÄGER TILL FÖRSAMLINGARNA!
Johannes Uppenbarelse kap 3:20

Lunds Domkyrkoforum.


Det är hjärtats dörr. Där finns bara ett enda handtag, och det sitter på insidan.
Det är bara du själv som kan öppna ditt hjärtats dörr!
Jesus kan inte tvinga sig på.

Men å andra sidan så är det jag själv som släppt in en massa all sköns bråte i mitt inre, då jag öppnat av nyfikenhet eller begär över det som vill ha min uppmärksamhet.
Påträngande telefonförsäljare är vår tids dörrknackare.

Och jag minns obehaget från ungdomstiden då jag mötte Jehovas vittne för första gången. De satte foten i dörren när jag ville stänga, och var mycket påträngande. Det var verkligen inte enligt Jesu egen pedagogik!

Handtag bara på insidan.


Jag tänker på samspelet mellan Gud och människa för att tron skall födas.
Det är Gud som är den förste aktören. Det är Jesus som knackar på. Han tar initiativet.

Människan är objektet. Det är du och jag som är föremål för påhälsningen. Jesus vill något. Gud själv söker upp oss. Det är ju oerhört spännande!

Men hör vi Guds knackning?

Är vi uppmärksamma på att Gud faktiskt söker oss?
Eller är det som när min hemske granne skruvade upp sin stereo när han dammsög, för annars hörde han ju inte sitt dunka dunka…

Jesus ringer inte skarpt på dörrklockan. Han knackar...


Vad var det vi sjöng i Adventspsalmen? "En aning fyller varje bröst..."

Jag tror att det är den där aningen som får oss att förstå att Gud är nära. Det är längtan efter en Närvaro som inte går när julgranen slängs ut. Det är den mörka förtvivlan som får oss att lyssna intensivt om det inte står Någon där, på andra sidan dörren.

För att kunna tro på Gud - och få kontakt med Jesus - måste vi tro att han finns till, står det i Hebreerbrevet.

NALKAS GUD I TRO.

Närma dig i tro.


Det som effektivt håller dörren stängd mellan oss och Gud är vår otro.
Inte vårt tvivel, för det hjälper oss att söka svaren ännu djupare.

Men vår otro handlar om ett förnekande, som till slut leder till likgiltighet. För den personen är dörren till himmelriket stängd, eftersom man själv valt att hålla sitt hjärtas dörr tillbommat för Honom som knackar på  där på andra sidan.

Jag tycker så mycket om uttrycket "att gå hem till vår Fader" som en omskrivning för döden - inte att vi "går bort". Men att komma in i den eviga vilan handlar också om ett gensvar från oss.
Jag läser i Hebreerbrevet igen:

VILKA GÄLLDE EDEN, ATT DE INTE SKULLE KOMMA IN I HANS VILA, OM INTE DE SOM VÄGRAT LYDA? SÅ SER VI ATT DET VAR FÖR SIN OTROS SKULL SOM DE INTE KUNDE KOMMA IN.
Hebr 3:18.

Igenmurat.



Bredvid mina teologiska böcker ligger ett reklamblad med erbjudande om extrapriser. Men jag måste skynda mig för de gäller bara fram till den 14:e...
Kan det vara så med Guds rike också?
Att vi bara har en viss tid till vårt förfogande, sedan är det försent?

SE TILL ATT INGEN AV ER ÄR OND OCH TROLÖS I SITT HJÄRTA OCH AVFALLER FRÅN DNE LEVANDNE GUDEN.

UPPMUBNTRA DÄRFÖR VARANDRA VARJE DAG, SÅ LÄNGE MAN KAN SÄGA IDAG, SÅ ATT INGEN AV ER LÅTER SIG FÖLEDAS AV SYNDNE OCH FÖRHÄRDAR SIG.
Hebr 3:12

Det finns ett allvar, att bli "förhärdad", förhårdad i hjärtat, när all tillit ätits upp av svek och hopplöshet.
Men för Gud är ingenting omöjligt! Hör du det?!

Så länge man kan säga idag finns det hopp. Och det kan du ju, just nu, idag!
Det finns inga tidsgränser för när Guds erbjudande om frälsning går ut. Det räcker hela adventstiden... ända in i juletiden, där Gud gör sig själv så ytterst liten att du skall våga ta emot Honom...

                  Det finns hopp...


PORTAR, ÖPPNA ER VIDA!
HÖJ ER, URÅLDRIGA PORTAR!

LÅT ÄRANS KONUNG DRAGA IN!

VEM ÄR DÅ ÄRANS KONUNG?
DET ÄR HERREN, DEN VÄLDIGE HJÄLTEN,
HERREN, VÄLDIG I STRID.

PORTAR, ÖPPNA ER VIDA!
HÖJ ER, URÅLDRIGA DÖRRAR. Psaltaren 24.

Uråldrig dörr.



Den här Psaltarpsalmen läses varje 1 Advent. Det är en uppmaning till hela mänskligheten att leta fram nycklarna till hjärtedörren, att olja lås och gångjärn och så öppna både hus och hem, kyrkportar och kapelldörrar OCH dörren till ditt inre - för Guds närvaro.

Nyckeln heter Tro. Längtan. Sista halmstrået... det som ligger i krubban där Gud själv kommer oss mänskligt nära.
Gud vet hur du har det. När du upptäcker det, då klickar det till i låset.

OM JAG SITTER ELLER STÅR, VET DU, HERRE, DET TILL FULLO. DU FÖRSTÅR MINA TANKAR FJÄRRAN IFRÅN...
Psaltaren 139.


Det finns ingen automatik i Guds rike. Det finns inga självöppnande dörrar.
Gud har sådan respekt för den fria vilja han gett oss, att Han väljer att vänta på att du och jag skall ta steget och öppna.

Men kom ihåg, det är Gud först som söker dig! Du är redan sedd!
Vill du bli funnen... .?!

Porten öppnar sig!



Käre gode Gud, om Du nu finns, vilket jag tror men fått förstört av andras hån, nu erkänner jag mitt behov av Dig.
Jag förstår att Du alltid stått vid min sida, även när jag vänt mig bort.
Förlåt mig.
Förlåt mig alla fel och misstag, förlåt mig alla synder... särskilt när jag trott mer på mina tvivel än på dina löften...

Jesus Kristus, nu öppnar jag mitt hjärtas dörr... och tar emot Dig - - -

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN, amen!

Så kom då julefriden, redan till 2 Advent!!

Detta är den största julklapp en människa kan få - att välkomna julefriden in i hjärtat.

Vilken skylt ser du?


Till sist, några ord om segern.

Den 6 december har NIKOLAUS namnsdag. Det var den biskop som en gång gav gåvor till de fattiga och som är den allra första Sancta Claus  - jultomten.

Hans namn är sammansatt av två grekiska ord; Nike = seger. Laos = folk.
Alltså "folkens seger".

Kan du se vilken seger det är att Jesus står och knackar på hos dig?
Kan du sedan ana vilket oerhörd seger det är när du öppnar... ja, när ett helt folk öppnar sitt hjärta för Jesus?!

Jesus har vunnit seger för hela mänskligheten då han försonade oss med Gud på korset.
Se här hur hela Bibelns historia hänger ihop:

- När Jesus som nyfödd lindades i krubban och hyllades med guld, rökelse och myrra, så är det ett förebud om att han efter korsdöden lindades och lades i en grav, där de tre gåvorna bekräftade vem han var.
På tredje dagen uppstod han igen från de döda, till evigt liv. För din skull. Och min.

Det är SEGER!

Domkyrkan hos Ariman.


De varmaste hälsningar i adventstid, med vidöppna dörrar, och några ännu på glänt...

Helene F Sturefelt,

- som älskar dörrar och som fotograferade i Lund och Karlskrona.

Strax öppnar Blå Hallen i Stockholm för Nobelfesten - det är också en smak av himmelriket! Att med vetenskapens kunskap få skåda Gud "ryggen..."

Nej, inte du! Var kom du ifrån?

1 kommentar: