Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 12 december 2018

ÖNSKNING och AFFIRMATION

Tänd ljus!



- Tomten, jag vill ha en riktig jul!
- Käre gode Gud, ge mig en ny cykel...
- Jag är bra, jag är rik, jag är framgångsrik...

Vi har alla våra knep för att hantera livets brister. Vi önskar oss bättre hälsa, mer pengar och fred på jorden. Önskelistor, böner och affirmationer framför spegeln är ett par modeller.

Men vem är mottagaren för all vår längtan om ett bättre liv?

Tomten? Gud Fader? Universum?

"Har han ätit sin spenat?"


Många blandar ihop allt och bakar ihop det till en allmänt "högre makt". Men så enkelt är det inte. Skillnaden är mycket stor.
Har man för stor distans till det man studerar når man inte ända fram, det måste jag påpeka så här i Nobelpris-tider.

Disneys tomte ställer villkor för att önskan ska gå i uppfyllelse:
- Har du varit snäll och ätit din spenat?
- Gud Fader lyssnar men är inte vår springpojke...
- Och universum har ingen egen personlig vilja, det består av de naturlagar som Gud en gång skapade.

Är det Någon där?


Många försöker hitta ett bättre liv genom att ställa upp färdiga målbilder och sedan dra dem till sig. Det finns en god poäng i det. Men också en baksida.
Inom nyandligheten är detta med "affirmationer" en viktig del. Själva ordet betyder "påstående", "fastställande", "försäkran".

Genom att upprepa goda ord till sig själv framför spegeln så ska det gynna framgång och ett mer positivt tänkande. Det är inte så dumt, man kan säkert komma en liten bit på vägen.

- Jag är rik, jag är bra, jag är framgångsrik... kan hjälpa en att fokusera på det man faktiskt kan, och inte bara se sina brister eller sitt dåliga självförtroende.
Men problemet är att man blir sin egen lyckas smed. Om det går dåligt så beror det på att jag inte "affirmerat" tillräckligt mycket.
Mina negativa tankar drar till sig andra negativa tankar, allt enligt "attraktions-lagen".

Det föder en negativ spiral där man till slut inte våga erkänna en enda dålig sida, för då drar man till sig ännu sämre situationer... Alltså gäller det att tänka positivt, även när livet är helt kass.

- Jag är INTE sjuk! Det är bara en utrensning...

Mörkret finns inte.


- Det finns inget mörker, det finns bara frånvaro av ljus...

Detta är en av de värsta lögnerna jag mött inom nyandligheten!! Att inte våga erkänna att själva mörkret finns, att ondska finns, att förtryck finns, att våld finns, det är att begå en stor osanning mot själva tillvaron!
Och det bygger på rädsla, just den rädsla man vill undvika genom att kalla allt för "kärlek".

Vad skulle Nobel-forskarna säga om det? Att inte det inte finns mörker? I ett universum som bland annat innehåller "svarta hål" som är imploderande och destruktiva!?
Säg det till fredspristagarna också - doktor Mukewe och mänskorättsaktivisten Nadia som varit sex-slav åt islamisterna... att det sexuella våld de upplevt inte är ren ondska, bara "frånvaro av ljus"??

Förbränd och förbrukad.


Nåväl, nu ska jag inte bli allt för upprörd, för det finns en helt annan väg att ta hand som sin längtan och sina önskningar.
Jag har lämnat New Age bakom mig och hittat tillbaka till Old Age... alltså in i den välsignade bibelläsningen.

I Filipperbrevet står det så här om "önskningar":

GLÄD ER ALLTID I HERREN.
ÄN EN GÅNG SÄGER JAG; GLÄD ER I HERREN!

LÅT ALLA MÄNNISKOR SE HUR FÖRDRAGSAMMA NI ÄR.
HERREN ÄR NÄRA.

GÖR ER INGA BEKYMMER, UTAN NÄR NI ÅKALLAR OCH BER, TACKA DÅ GUD OCH LÅT HONOM FÅ VETA ALLA ERA ÖNSKNINGAR.

DÅ SKALL GUDS FRID, ÄR MERA VÄRD ÄN ALLT VI TÄNKER, GE ERA HJÄRTAN SKYDD I KRISTUS JESUS.
Filipperbrevet kap 4:4-7.

Väntande böner.


Det börjar med glädje. Inte med gnäll eller klagan. Inte med brist eller blicken på det egna.
Utan med glädje, över vad Gud har gjort och gör!
Det är utgångspunkten.

Genast blir läget ett annat. I glädjen finns tacksamheten, över livet, trots allt, med uppmaningen att inte tillverka fler bekymmer än de som redan är.
Och bekymren skall erkännas! Men inte förmeras.

Så, nu kan bönen börja. Men inte med en önskelista... utan med en åkallan, ungefär som när man ringer:
- Hej, det är Helene, är Du där, Gud?

Vi öppnar bönelinjen med att presentera oss, att visa att vi vet vem vi har med att göra - Gud Fader själv. Det väcker min djupaste respekt... att jag i min bön får tala med universums skapare!

Inte bara sända ut "affirmationer" - påståenden - i tomma luften till "universum".

Bönens riktning är klar.


Jag tillber inte skapelsen. Jag tillber Skaparen!!
Det är en sådan otrolig skillnad mellan New Age och Old Age, alltså den bibliska uppfattningen om tillvaron.
I denna stora respekt och vördnad får jag, lilla mänskobarn, lov att uttrycka mina behov och önskningar - som Gud redan vet...

Herren vill att vi klargör för oss själva vad det är vi behöver.

   GLÄDJENS HERRE VAR EN GÄST
     VID VÅRT BORD IDAG
       DU SOM HÖR FÖRRÄN VI BER
         PRISAD VARE DU! Sv Ps 295.

Detta är ord från den älskade bordböns-psalmen 295. Gud, Du som hör förrän vi ber, prisad vare Du!
Ja, verkligen!
Och denna glädje är ingen glättig "känsla", utan en livshållning, av tacksamhet, oavsett humör.

Ungefär så...


- Käre himmelske Fader,

Tack för livet, tack för gåvan Du har gett mig!
Men hjälp mig nu med det som tynger... mina sorger, mina misstag, min otillräcklighet...
Jag ber om kraft att våga göra en förändring - att byta arbete, flytta, satsa på en relation...
Ske Din vilja Herre i dessa mina önskningar... Amen.

Detta är ett litet exempel på en bön till Gud, där blicken är riktad mot Guds vilja, inte min egen. Mitt perspektiv är för kort. Jag ber om Guds perspektiv och Guds svar på min önskan, och hjälp att ta emot det svar jag får.

Julklappsönskningarna till tomten frågar inte efter tomtens vilja... Det är bara "jag vill ha, och så vill jag ha.. och… "

Nyandlighetens påståenden frågar inte heller efter vad "universum" vill, för det finns ingen där att fråga... Önskningen studsar tomt iväg, utan Någon att föra dialog med.

Jag vill böne-dialog!


Nu hoppas jag att du inte tar illa upp av det jag skrivit.
Detta är min erfarenhet. Jag har känt mig så lurad av alla dessa affirmationer och att fastna i rädsla för att dra till mig elände och sjukdom.

I den förlåtelse och försoning jag funnit hos Jesus Kristus så är det HAN som satt ljus på mörkret (!!) - - - och dragit in mörkret i ljuset och avslöjat dess innehåll.

Tillsammans med Honom kan jag kritisera förtryckare och makthavare med en kraftigt negativ beskrivning... och när sanningen är tecknad, då vänder Jesus på situationen och drar den åt andra hållet. Först då kommer det "positiva tänkandet" - att för Gud är ingenting omöjligt.

Jesus är den som tagit all skam och skuld på sig, i mitt ställe, och genom sin död uppstått till liv och salighet igen.
Det är det jag får som gåva i frälsningen, när jag ger upp och kapitulerar inför min oförmåga att skapa ett bra liv...

Gud lyfter dig upp ur skräpkorgen!


Detta förtroliga samtal som bönen är, med Gud Fader själv, ger mig då både FRID och BESKYDD i Jesu namn, mot allt det destruktiva och onda.
Detta önskar jag nu till dig, bästa bloggläsare!

Du är mina böner.

God natt.

Varma hälsningar från eder Helene Sture Önskefelt,

- ljuständare och situationsfotograf i Karlskrona,
- med "fördragsam".. nä, det är jag nog inte... Mer böner anbefalles!

Guds frid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar