Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 december 2018

ADVENT - JULFASTANS ANDLIGA ÖNSKNINGAR

Årets trend-stjärna.


Tillhör du dem som gärna går i de stora varuhusen och badar dig i utbudet av adventsljusstakar, julgranspynt och glitter?
Eller tillhör du dem som undviker att ta ut högtiderna i förskott?

Jag är en sådan där tråkig människa som tycker om disciplin, ordning och reda.
Var sak på sin plats. Allt i tur och ordning. Lugnt och fint. En händelse i sänder.

Tacksamt konstaterar jag att jag är djupt impregnerad av kyrkoåret.
Söndagarnas namn ger tillvaron en stabil lunk genom året. Jag är inte styrd av känslor eller yttre stimulans.
Inom mig vet jag att detta kyrkoår ger plats både för glädje och sorg - Allhelgonahelg och Domsöndagstiden under hösten, och nu Adventstid inför Julen.



NÄR VINTERMÖRKRET KRING OSS STÅR
DÅ GRYR PÅ NYTT VÅRT KYRKOÅR
MED NÅD OCH TRÖST FRÅN VÄRLDENS LJUS
FRÅN KONUNGEN AV DAVIDS HUS.

IDAG DENSAMME SOM IGÅR
HAN BRYTER BOJOR, HELAR SÅR
MOT SJÄLENS ARMOD, FOLKENS NÖD
HAN BJUDER VÄRLDEN LIVETS BRÖD.
Sv Ps 421:1-2

Mot själens armod...


Men jag för en ojämn kamp mot profithungriga butikskedjor. De vill tjäna pengar förstås, och vi behöver säkert några nya julgranskulor, men jag vill inte äta advents-semlor med saffran och jag vill inte ens äta lussebullar - före Lucia!!

Det är ett otyg. Dessa obullar göre sig icke besvär hos sura Sturella!

Jag är strängt fostrad av den gamle kantorn i Lyckeby; Gärt Necksten. Klart och tydligt talade han om för oss skillnaden mellan advent och jul.

- Advent är en förberedelsetid, ja, en jul-fasta! Då rannsakar vi våra sinnen och städar ut själens smuts för att kunna bereda plats för julens konung; Kristus själv. Då, men först DÅ, sjunger vi in julens glädje!!

GUDS FOLK INFÖR DIN KONUNG TRÄD
MED HELGA OFFER HONOM GLÄD
DITT LIV ÅT ÄRANS KONUNG VIG
SIN SALIGHET HAN BJUDER DIG.
Sv Ps 421:3.

Heliga offer var det ja... Att avstå och ge plats.

Offer...?!



Vi tycker mycket om att lyssna på radions helgmålsböner på lördagar kl 18.00.
Prästen Camilla Lif är skicklig på att fånga in vardagen och föra den in i Bibelns texter.
Jag har frågat om lov ifall jag fick citera henne, och det fick jag.

Det handlar om andliga nyårslöften, eller önskningar:

"Domsöndagen hjälpte oss göra ett bokslut för det andliga livet. Nu kommer det nya kyrkoåret med fyra veckors julfasta - en förberedelsetid då vi får formulera andliga nyårslöften.
Adventstiden ger oss möjlighet att göra en andlig 'önskelista'.

- Vad är din själs längtan, ditt djupaste behov? Vilket av det andliga livet vill du utforska?

- Vill du veta mer vad bönen kan göra med en människa?
Vill du öva dig i ödmjukhet? Vill du göra något med din heliga vrede?

-Vill du praktisera andlig urskiljning?
Vill du lära dig mer om kärlek, om vad du kan göra för andra och hur det skulle kännas?

- Vill du veta mer om hur andra tror och tänker? Vill du pröva en annan Gudsbild än den du hittills har haft?"

Pröva ny skepnad.


Camilla Lif ställde många frågor som satte igång mina tankar.
Ibland är dessa helgmålsböner så bra att de är bättre än en hel gudstjänst... Hon sammanfattade hela adventstidens budskap på en kvart!

Men det uteslöt inte att vi gick till vår bröllopskyrka idag och deltog i gudstjänsten.
Kyrkokören sjöng de underbara adventssångerna, och sopranernas höga klang rullade genom valven, rakt ned i våra hjärtan.

Prästen Patrik predikade över den välkända texten om hur Jesus red in på en åsna i Jerusalem, och sa:
- Egentligen är det konstigt att vi fortfarande läser denna berättelse, och firar denna tvåtusen år gamla händelse!
Vad beror det på?

Tidlös berättelse.


- Vi kan tycka och tänka olika om vem Jesus är, förkunnade Patrik från predikstolen. Men vid det här tillfället i Jerusalem så var folket mycket medvetna om att det kunde vara profeten Sakarjas ord som gick i uppfyllelse. Och då var de tvungna att ta ställning!
Är detta verkligen Messias som kommer ridande, ödmjuk, på en åsna?

Det är denna existentiella fråga som lyser igenom evangelietexten på 1 Advent.

Själva situationen med åsneritten är ju så barnsligt enkel att det nästan är tröttsamt att höra den upprepas...
Men på frågan om vem Jesus är, skärps våra sinnen.

Då är vi långt ifrån varuhusens glitter och glam!

- Är det Gud som kommer till oss i mänsklig gestalt?!

Ja, iså fall räcker inte allt julpynt i världen till för att beskriva den glädjen, känner jag!!

Mer! För Guds skull!


Tillbaka till radions helgmålsbön och den andliga önskelista som Camilla Lif föreslår.

- Eller finns det något problematiskt i ditt liv som du vill finna en lösning på?
Den här önskelistan har jultomten ingen inflytande över. Du kan i tanken skicka den till Gud, som älskat dig från din första stund, och som nyfiket ser på dig nu.

- Skriv ned det du önskar! Det är första steget. Be sedan Gud att hjälpa dig realisera dina önskningar.

Om du behöver mer konkret hjälp så tillhör du en geografisk församling; varenda kvardratcentimeter tillhör en församling, där det finns präster och diakoner som kan hjälpa dig.

Ja, tänker jag, välkommen att söka upp oss! Det finns inget hellre vi vill än att få hjälpa dig växa i din tro.

Kan du lysa för oss?


Men jag brottas fortfarande med den här splittringen som näringslivet orsakar då ni tar över våra högtider, och kramar ur dem dess innehåll. Jag gillar inte det.

Eller som Camilla Lif sa:
- Ta det lugnt, det är inte bråttom. Samtidigt som det är rimstugor och julklappstips, kakrecept och glöggkalas så kan vi reservera en liten plats i tanken för den här andliga önskelistan.

- Samtidigt som onaturligt symmetriska julgranar gnistrar på torgen utanför köpcentren, kan du i hemlighet fundera ut vad du vill. Med Gud.

Ge mig andlig klarsyn.


Det är bra. Då ska jag gå dit, tänker jag, och ställa mig utanför ingången och börja prata med folk.
- Vad har du för andlig önskelista?
Det kan ju bli alldeles fantastiskt spännande samtal!

Tänk att mitt i julhetsen möta en präst som har tid, och som ställer frågor som berör Livet.

Vågar jag det? Vågar du?

Då vill jag våga tro att det kan bli en mycket trovärdig jul-fasta i år, där adventstiden förbereder en meningsfull jul och ett Gott Nytt Kyrkoår!

Nytillskott.


Edvard Evers, som var kyrkoherde i Norrköping för hundra år sedan, får sista ordet i detta inlägg, med sin kraftfulla adventspsalm, nr 421:4.

HAN KALLAR OSS TILL HELIG STRID
MOT MÖRKRETS MAKT, FÖR LJUS OCH FRID.
SÄLL DEN HANS MANING FÖLJA VILL
TY HONOM HÖR GUDS RIKE TILL.

SNART DENNA VÄRLDENS TID FÖRGÅR
DÅ GRYR PÅ NYTT VÅRT KYRKOÅR
AV NÅD OSS DÅ, O HERRE, GIV
MED ALTT DITT FOLK ETT EVIGT LIV!


Önskefulla advents-hälsningar från
Helene Sture Julfastefelt,

- som tackar kollegorna Patrik Carlsson och Camilla Lif för god inspiration,
- samt hälsar till alla församlingsbor i Karlskrona stadsförsamling!

Fredrikskyrkan, förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar