Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 1 december 2018

GLÄD ER ÖVER SKAPELSEN

Skönhet.



Första december. Nej, det är inte jul än. Och adventsljusstakarna är just framplockade, men inte tända.
Ta det lugnt, du stressade folk! Låt oss ta en sak i taget.

Kyrkoåret håller takten. Inte butiker eller affärer.

I brist på minusgrader tänker jag stanna kvar uppe i Jukkasjärvi, åtminstone bildmässigt.

Jag ska låta Guds eget ord tolka naturen. Med en uppmaning, ja, som ett påbud...

Torne älv.


SÅ SÄGER HERREN:

NU SKAPAR JAG EN NY HIMMEL OCH EN NY JORD.
DET SOM VARIT SKALL MAN INTE MER MINNAS,
INTE LÄNGRE TÄNKA PÅ.

NEJ, GLÄD ER OCH JUBLA FÖR EVIGT ÖVER DET SOM JAG SKAPAR!
Jesaja kap 65:17.

Det är inte mycket Gud kräver av oss. Mätta de hungriga och besök de sjuka. Och nu; gläd er!
Över naturen, över skapelsen.
Och tacka skapelsens herre.

Det gör stor skillnad om du bara "tackar Livet"... eller lite djärvare; tackar "en högre makt"... eller allmänt andligt; "universum"...

När mitt hjärta äntligen hittar hem, så kan det rikta sitt tack till självaste Skaparen, den Gud som Jesus visar att vi får kalla för "fader"... rent av "pappa"!

- ABBA, FADER...

Skaparens spår.
 


Titta, så vackert det är...!

Vi gick ned till Torne älv. Den hade dragit sig tillbaka lite, för strandkanten var ganska bred. Isen hade lagt sig i kanterna och en bit ut.
Endast i sundet mellan kyrkan och den andra halvön var vattnet så stilla att det frusit helt.

Där gick några människor på isen... och jag längtade så intensivt efter mina långfärdsskridskor!

Älven dragit sig undan.


- Käre himmelske Fader,
Varför vill Du skapa en ny himmel och en ny jord?
Denna planet vi fått av Dig är ju så oerhört vacker!

- Älskade lilla mänskobarn, jag vet! Ni fick den mest skimrande planeten jag gjort! Lysande blå i rymden är den, likt en pärla.
Men ni har skövlat den, det vet du. Er girighet och ovarsamhet gör att ni sliter ut den fortare än jag tänkt, säger Herren.

- Förlåt... jag vet. Vi står i kollektivt skuld till Dig, allihop!

- Ja, älskade mänskobarn, det gör ni. Och er synd är så stor att den inte kan få fortsätta. Ni skadar varandra och ni skadar mig. Hela systemet håller på att gå sönder av er synd.

Altare vid älven.


På andra sidan Torne älv hörde jag vargarna yla.
Nej, det var slädhundarna, Sibirian husky, som tjöt av iver att få komma igång med sitt värv.

Solen hade gått ned, men klockan var bara två på eftermiddagen.
Här norr om polcirkeln dröjer sig ljuset kvar ganska länge men skuggorna faller snabbt, tillsammans med temperaturen.

Isen råmade.

- Wooom!!

Den expanderade och behövde ta mer plats.

Så är det med Guds närvaro också. Vår Skapare vill expandera i våra hjärtan och få mer utrymme.
Mer fokus. Mer kärlek. I både tanke och känsla.

- Den som är lycklig är inte alltid tacksam.
- Men den som är tacksam är lycklig!

Tacksam? Lycklig?
 

Jag fortsätter min läsning av profeten Jesaja:

JAG SKAPAR OM JERUSALEM TILL JUBEL
OCH DESS FOLK TILL GLÄDJE.

JAG SKALL JUBLA ÖVER JERUSALEM
OCH GLÄDJAS ÖVER MITT FOLK.

DÄR SKALL INTE MER HÖRAS GRÅT OCH KLAGAN.
Jes 65:18-19.

Detta är inte politik. Det är teologi!

Gud uppmanar oss att glädja oss över hans egendomsfolk Israel. Oavsett vad de har gjort eller gör, så är de Guds folk, precis som mina barn är mina barn, oavsett vad de gör.

Från detta lilla folk låter Herren sin välsignelse flöda ut, till alla folk!
Genom många av sina tekniska innovationer kommer det judiska folkets kunskap många till del, det märker vi inte minst när vi räknar antalet Nobel-pris som hamnat i Israel!

Och i somras var missionsbåten Elida i Israel med en besättning av kristna människor, vars syfte var att skapa vänskap och ge välsignelser tillbaka!
Elida möttes av en stor delegation som välkomnade dem med öppen famn.

Läs mer www.shalom.se

Välsigna varandra!



Även Gud själv vill vara glad. Vi möts i glädjen! Över varandra!
Nu är vi långt bort ifrån stora tros-system och tunga dogmer. Bibeln är egentligen oerhört enkel i sitt budskap; vad glad!

Imorgon är det söndag, Herrens dag, den 2 december då 1 Advent infaller i år.
Undrar vilka psalmer de ska sjunga i kyrkan? Jag är säker på att det blir den här:

GÅ SION DIN KONUNG ATT MÖTA, JERUSALEM GLÄDS ÅT DIN GUD!
STRÖ PALMER PÅ VÄG FÖR MESSIAS,
BERED DIG SOM VÄNTANDE BRUD!

VAR GLAD, VAR GLAD, VAR GLAD I DIN HERRE OCH GUD!
VAR GLAD, VAR GLAD, OCH HYLLA DIN KONUNG OCH GUD!
Sv Ps 108.

Guds ord har talat.
 


- Käre himmelske Fader, ge mig ett hopp. Hur ska jag kunna vara glad när Du talar om att allt detta skall gå under? Jag blir orolig över anledningen till att Du måste skapa en ny himmel och en ny jord...

- Mitt älskade barn, svarar Herren, var inte rädd.

Håll dig nära mitt hjärta, öva dig i glädjen och tacksamheten, då lever du efter mitt sinne. Men varje morgon kommer din omvändelse, ty många är det som vill dra dig bort ifrån mig. Var nu välsignad - och se hur jag kommer till er i Jesus Kristus!

AMEN!


Se, din konung kommer!
 

Glada för-advents-hälsningar från
Helene Sture Gladfelt, vinterälskare och högtidsfirande, i långsam takt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar