Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 11 december 2018

SNILLE och MOD - NOBELFESTEN

Prisutdelning. Nobelfest. Kungssången.



- Äh, jag var inte så bra i skolan... så jag blev kock istället, säger Tom Sjöstedt som gjort menyn till Nobelfesten i år, 2018.

… och förminskar sig själv.

Vi har två hjärnhalvor - den kreativa och den logistiska. Båda har sin intelligens, och båda är lika viktiga.

Utan händernas skicklighet skulle de matematiska snillena gå väldigt hungriga från Nobelfesten.

Jag vill i detta inlägg lyfta fram våra olika sorters förmågor, där vi alltför ofta har premierat intellektuell kapacitet framför de kreativa och konstnärliga färdigheterna.

Den fantastiska fysikpristagaren Donna Strickland kan knappt laga mat... Dock är hon känd för sin upp-och-ned-vända aprikoskaka.

- Berätta, hur gör du den? frågade intervjuaren Viktoria Dyring.
- Hm.. I mix Everything and turn it up and down!

Jaha... så var det med den matlagningskonsten. Om hon skulle gjort samma sak med sina laser-experiment så skulle forskningen inte kommit så långt!

Sturellas lingondessert.


Jag tänker, alltså ser jag.
Jag ser, alltså handlar jag.
Jag handlar, alltså känner jag.

Min "aula-wabbel" nr 14 vill också vara med på Nobel-festen. Med sin manet-liknande uppenbarelse vill den sammanfatta nödvändigheten i att hålla ihop de båda hjärnhalvorna.

Fakta och Fantasi är de två ingredienser som förenar både händernas intelligens och de logistiska tänkarnas snillen.

Utgångspunkten måste vara klar, oavsett om man ska hitta botemedel mot cancer eller göra en smakrik tre-rätters-meny. Men sedan kommer modet att pröva nya kombinationer, och tillsammans med fantasin passerar man kända gränser och hittar nya möjligheter.

Nobel-manet.

Kommer du ihåg den ständiga frågan när man gick i skolan:
- Vad ska vi ha det här till? Varför måste vi kunna detta? Kommer det på provet?

Då har läraren inte lyckats ge eleven de stora sammanhangen så att man ser att just denna lilla biten hör ihop i det stora kunskaps-pusslet.

Just därför blir jag så lycklig när jag hör Nobelpristagarna berätta om grundforskningens betydelse.
Det vet inte vad de ska ha sina resultat till... men de är genuint nyfikna på att se vad som händer om man gör si eller så.
Samtidigt finns det andra forskare i världen som studerar andra fenomen, och saknar en bit... som just de på andra sidan klotet laborerar med! Och så möts kunskapen och nya framsteg gör succé.

Kunskapens högtid.


Min egen skolgång blev ständigt söndersplittrad av flyttningar. Det var inte bra för ett vetgirigt barn, som dessutom fick gliringar just för sin vetgirighet.
- Gör du läxan...??
Kunskapsföraktet var främmande för mig. Varför skulle man inte göra läxan? I böckerna fanns ju genvägen till all kunskap! Att själv uppfinna hjulet skulle ta alltför lång tid.

Det var, det är, inte lätt att vara flicka/ tjej/ kvinna och intellektuell. När jag berättar om min glädje över Nobelfesten får jag egendomliga kommentarer, som:
- Aha, du gillar klänningarna!
- Åhå, är du rojalist?

Nej, jag är vetenskapsintresserad, med stort intresse för litteratur, för att inte tala om fredsfrågan!

Därför jublade mitt inre över att äntligen få se kvinnor som pristagare!

Francis Arnold väcker också all min respekt med tanke på att hon först var maskin- och rymdingenjör innan hon sadlade om till kemi...

Francis Arnold. I försvar.


Jag måste få dela några ord som hon sa i sitt nobel-tal, där hon jämförde hur en fysiker kontra en biolog beskriver varför äpplet faller till marken:

- En fysiker förklarar det med gravitationen, som drar äpplet ned till marken.

En biolog, däremot, utgår från evolutionen och säger:

- Först for alla äpplen runt hit och dit i luften, några äpplen föll slumpmässigt till marken då och då. Detta "naturliga urval" skulle visa sig gynna äpplets överlevnad, vilket gjorde att allt fler äpplen överlevde som föll till jorden. Deras kärnor slog rot och nya äppelträd växte upp i allt snabbare takt.

Jag kunde inte låta bli att le mot denna vetenskapliga känga mot den vildsinta teorin som läran om evolutionen är. Varje forskare måste vara ödmjuk och säga "detta vet vi just nu....".
Äpplen som far omkring slumpmässigt innan några av en tillfällighet ramlar ned visar för mig hur osäker evolutionsteorin är.

Ibland är fysik och kemi betydligt pålitligare än biologi, känner jag.

Respekt!


Panelen i TV-rutan svarade på tittarfrågor och någon undrade:
- Vilket är det sämsta pris som delats ut?
- Det var i början av 1900-talet som ett pris om ljusets egenskaper visade sig vara helt felaktigt.

Ser man på. Ödmjukhet, som sagt... Ibland blir det fel, men misstagen är kanske vår viktigaste läromästare!

Det intressanta är att Donna Stricklands lärare Gérard Mouron uppmanade henne så här:

- Don't be evolutionary, be revolutionary!
Var inte fokuserad på utvecklingsläran, var revolutionär, blir vår lite klumpiga svenska översättning.
Det är det jag menar - fantasin är faktabasens spjutspets!

Donna har glädje och humor!


Ifrågasätt fakta, utmana kunskapen, ta ett steg vidare.

Och kocken Tom Sjöstedt körde en rotselleri, förlåt kålrot, genom en svarv och fick ut 60 cm långa remsor rotfrukt… som han rullade ihop igen, och bakade i ugn... och fick en delikat detalj på tallriken till huvudrätten!

Undrar om jag kan göra likadant... men jag har bara en osthyvel...

1340 gäster i Blå Hallen.


Francis Arnold tog likväl evolutionen i hand och genom sina experiment har hon påskyndat utvecklingen för att se om man kan hjälpa naturen ett utveckla det genetiska urvalet.
Det är mångfalden som ger näring, sa hon.

- Men det finns en risk. All forskning och kunskap kan gå två vägar; att tjäna mänskligheten, eller att komma i fel händer och bli till vapen och krigföring.

Detta står skrivet på Bibelns första blad! Kunskapen på gott och ont.

MEN ORMEN VAR LISTIGARE ÄN ALLA ANDRA MARKENS DJUPR SOM HERREN GUD HADE GJORT. HAN SADE TILL KVINNAN:

- SKULLE DÅ GUD HA SAGT: NI SKALL INTE ÄTA AV NÅGOT TRÄD I LUSTGÅRDEN?

KVINNAN SVARDE ORMEN:
-VI FÅR ÄTA AV FRUKTEN PÅ DE ANDRA TRÄDEN I LUSTGÅRDEN, MEN OM FRUKTEN PÅ DET TRÄD SOM STÅR MITT I LUSTGÅRDEN HAR GUD SAGT:

NI SKALL INTE ÄTA AV DET, INTE HELLER RÖRA VID DET, SÅ ATT NI INTE MÅ DÖD.

ORMEN SVARADE:
- INGALUNDA SKALL NI DÖ, MEN GUD VET ATT NÄR NI ÄTER AV DET, SKALL ERA ÖGON ÖPPNAS, SÅ ATT NI BLIR SÅSOM GUD OCH FÖRSTÅR VAD GOTT OCH ONT ÄR.
1 Mosebok kapitel 3.

På gott och ont i Paradiset.


Och här vill jag skjuta in den största luckan i hela Nobel-pristänkandet:

Att utveckla kunskap utan att utveckla etik och moral är livsfarligt!
Det är som att låta gorillor leka med tändstickor...

Eller är det det som litteraturpriset ska handla om? Att beskriva rätt och fel?
Men nu blev det ju inget sådant pris på grund av Svenska Akademins haveri. Vi får hoppas på dubbla priser nästa år.

Den "ständiga sekreteraren" är inte så ständig längre. Obeständig tog hon allas uppmärksamhet i sin förskräckliga klänning... och överglänste självaste drottningen. Osmaklig egotripp.

Sara Dahnius överglänser drottningen, aj aj!


Vid närmare eftertanke är kanske den luckan inte så stor? Fredspriset visar ju absolut att det finns människor både har mod och känslighet för vad som är rätt och vad som är fel.

Hyllningen i Olso - och i Kenya - över doktor Denis Mukweges arbete att läka kvinnor som blivit förstörda av sexuellt våld, är alldeles enastående!!
Och modet som människorättsaktivisten Nadia Murad från Irak går knappt att beskriva - hur hon flydde från islamisternas grova sexslavs-tvång och sedan vågar berätta om detta - det är värt stora guldmedaljer!

I ett annat inlägg ska jag gå lite djupare på detta med sexuellt våld som krigföring, och jämföra med Gamla Testamentet, där detta inte var tillåtet. Det handlar om kung David när han ville ta den sköna Bat-Seba.
Håll utkik efter det.

Värdig, smaragdgrön drottning.


I detta nobla inlägg vill jag även prisa medicinpristagarna Jim Allison och Tasuko Honjo.

Vilken fantastisk upptäckt att hitta immunförsvarets bromssystem, och lista ut hur man skall få den bromsen att släppa.
Utan giftiga cellgifter, som förstör annat också, har de hittat en modell som får immunförsvaret att aktiveras och så äta upp cancercellerna...

Det är också en Nobel-middag, vill jag lova!!

Bromsen har släppt, Honjo!



Ekonomipriset gick till William Nordhouse, som kopplar ihop teknologi med klimatförändringar. Se där, tvärvetenskapligt arbete med smak av "rätt och fel". Det vill säga, det blir dyrare att smutsa ned...

Och jag tänker att den modellen följer det monetära budordet "allt som du kan tjäna pengar på är rätt...". Suck.

Redan för hundra år sedan förutsade forskaren Arrhenius att en effektfördubbling av koldioxid skulle bli illa för oss... Nu har vi bevis. Forskning och kunskap kräver sin tid. Och modet att ta sanningar på allvar tar ännu mer tid.

Skulle vi inte kunna släppa in kroppens immunförsvar - med bromsarna på - in i skorstenarna på våra fossila bränslestationer?! Ty våra utsläpp är en mental cancer där girigheten måste stoppas av allt vad vetenskapsmän och kvinnor heter!

Bästa klänningen, Alice Bah, men politiken...?


Det känns allt för riskfullt att överlämna planetens överlevnad till folkvalda politiker som mest har fokus på att bli omvalda igen... medan nobelpristagarna kan tala allvar med hjälp av fakta.
Fantasin behövs inte i detta fallet - luften och haven är redan så fulla av föroreningar att till och med ormen i paradiset har svårt att överleva nu...

Nu har vi återigen fått skåda "Gud på ryggen".

Guds intelligens övergår fortfarande människans förstånd... hur länge till?

Glöm inte kärleken bara... där är vi ännu kvar på barnstadiet.

TY SÅ ÄLSKADE GUD HELA VÄRLDEN, ATT...
Joh 3:16.

Festligt hemma.


Så går allt detta hand i hand för mig; Gud, vetenskap, forskning, Bibel, fakta och fantasi - där Skaparen lagt ned allt i våra två hjärnhalvor. Håll ihop dem.

Fred och frid till er alla!

Snillrika hälsningar från eder

Helene Sture Nobelfelt,

- festklädd efterrättsnjutare, intellektuell mandelmusselbakare och galen tecknare...

Forska! På djupet.


Jag tänker, alltså ser jag.
Jag ser, alltså handlar jag.
Jag handlar, alltså känner jag.

Jag forskar, alltså vet jag.
Lite grann, i alla fall...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar