Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 17 december 2018

TREENIGHET och JÄMLIKHET

Lämna företräde för Treeningheten.


Moderna ord finns inte i Bibeln.
Men det betyder inte att själva företeelsen inte finns!

Detta är en fortsättning på föregående inlägg och två ting vill jag ta upp. Det handlar om vår gudsbild - nej, det gör det inte förresten. Det handlar om Bibelns uppenbarade Gud, till oss.

Bakgrunden är dels Svenska kyrkans tvekan inför att våga säga "Fader" och "Herre" i gudstjänsterna, dels är det Jehovas Vittnen som förnekar treenigheten och har svårigheter med att fira högtider över huvud taget.

Följ med nu! Inlägget pryds av nattsuddiga bilder från igår, då jag gick ut i snöandet.

Det snöar!
 

Vi börjar med JÄMLIKHETEN eftersom vi idag firar att det är hundra år sedan vi kvinnor fick politisk rösträtt i Sverige.
Vad står det om jämlikhet i Bibeln? Ett enda ord räcker:

NU ÄR INGEN LÄNGRE JUDE ELER GREK, SLAV ELLER FRI, MAN ELLER KVINNA.
ALLA ÄR NI ETT I KRISTUS.
Galaterbrevet 3:26-29.

Man och kvinna. ETT.


När vi döps in i gemenskapen med Kristus försvinner alla andra bedömningsgrunder.
Tack vare det Gud har gjort för oss så är jämlikheten oss emellan upprättad - alltså inte beroende av våra förtjänster eller tillkortakommanden.

Detta blev tydligt i de första kristna församlingarna, och har funnits med som ett stråk genom hela kyrkohistorien. Dock har patriarkatet bitit sig fast, inte minst genom att kejsar Konstantin på 300-talet e Kr gjorde kristendomen till statsreligion. Då rensade han ut den bibliska mänskosynen och allt som hade med judisk tradition att göra. Det var mycket olyckligt!

Än i våra dagar kämpar vi både i kyrka och samhälle med att vi skall ha halva himmelriket och samma lön för lika arbete.

Det moderna ordet "jämlikhet" finns inte i Bibeln. Ändå är det det som menas i Galaterbrevet.
Det är ingen skillnad på oss.

Vad har vi gjort med kvinnan?



Hur är det då med TREENIGHETEN?

Ack, vem är väl jag att våga tala om detta evighetsstora ämne på en liten blogg? Jodå, det går. Slå upp din Bibel så läser vi ett stycke tillsammans! Gud är tydlig, vi krånglar.

Från allra första dagen efter uppståndelsen fick lärjungarna argumentera och förklara vem Jesus ÄR.
Till slut växte Trosbekännelsen fram, också det på 300-talet, där vår kristna tro sammanfattas.

Jesus själv får komma till tals ur Matteus evangelium, kapitel 16:13.
De befinner sig i Caesarea Filippi i Israel och Jesus ställer en fråga till lärjungarna:

 Caesarea Filippi.


NÄR JESUS KOM TILL OMRÅDET KRING CAEAREA FILIPPI, FRÅGADE HAN SINA LÄRJUNGAR.
- VEM SÄGER MÄNNISKORNA ATT MÄNNISKOSONEN ÄR ?
DE SVARADE:
- SOMLIGA SÄGER JOHANNES DÖPAREN, MEN ANDRA SÄGER ELIA, OCH ANDRA JEEREMIA ELLER NÅGON PROFET.

- OCH NI, FRÅGADE HAN, VEM SÄGER NI ATT JAG ÄR?

SIMON PETRUS SVARADE:
- DU ÄR MESSIAS, DEN LEVANDE GUDENS SON.

DÅ SADE JESUS TILL HONOM:
- SALIG ÄR DU , SIMON BARJONA, TY INGEN AV KÖTT OCH BLOD HAR UPPENBARAT DETTA FÖR DIG, UTAN MIN FADER I HIMLEN.


Jesus använder sitt "täcknamn" Människosonen, där hans fulla mänsklighet bor.
Nu är det Simon Petrus som bekräftar hans fulla gudomlighet; att Jesus är den Levande Gudens Son!

Men detta har Petrus inte listat ut själv - även om han sett Jesus göra under och uppväcka döda - denna insikt har han fått som en gåva. Det är en uppenbarelse av Gud Fader själv!

Enheten mellan Fadern och Sonen är tydlig.

Tre stammar, ett och samma träd.


Men den helige Ande då?

Låt oss gå vidare och läsa i Johannes evangelium kapitel 14. Det handlar om vägen till Fadern.

JESUS SA:
- JAG ÄR VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET. INGEN KOMMER TILL FADERN UTOM GENOM MIG.
OM NI HAR LÄRT KÄNNA MIG, SKALL NI OCKSÅ LÄRA KÄNNA MIN FADER.
NI KÄNNER HONOM REDAN NU OCH NI HAR SETT HONOM.

FILIPPOS SADE:
- HERRE, VISA OSS FADERN, DET ÄR NOG FÖR OSS.

?? !!

Jag kan nästan höra hur Jesus drar efter andan av en så extrem förfrågan. Vem tror Filippos att han själv är, att han skulle kunna få se självaste Gud Fader??
Det är naturligtvis inte möjligt, och jag har alltid tyckt att den frågan varit mycket pinsam.
Litar han inte på Jesus?
Nej, tydligen dröjer sig tvivel kvar, men våra fysiska ögon kan aldrig "se" andliga ting.

Jag vill se Gud...


JESUS SVARADE:
- TROR DU INTE ATT JAG ÄR I FADERN OCH FADERN I MIG?
DE ORD JAG SÄGER ER, DEM TALAR JAG INTE AV MIG SJÄLV; FADERN ÄR I MIG OCH UTFÖR SINA GÄRNINGAR.
Joh 14:6-11

Sedan fortsätter samtalet i hela kapitel 14 där Jesus visar hur den Helige Ande är en del av Fadern och Sonen:

OM NI ÄLSKAR MIG, KOMMER NI ATT HÅLLA MINA BUD.
JAG SKALL BE FADERN, OCH HAN SKALL GE ER EN ANNAN HJÄLPARE, SOM SKALL VARA HOS ER FÖR ALLTID.

JAG SKALL INTE LÄMNA ER ENSAMMA, JAG SKALL KOMMA TILL ER.

DETTA HAR JAG SAGT ER MEDAN JAG ÄR KVAR HOS ER.
MEN HJÄLPAREN, DEN HELIGE ANDEN SOM FADERN SKALL SÄNDA I MITT NAMN, HAN SKALL LÄRA ER ALLT SOM JAG HAR SAGT ER.

FRID LÄMNAR JAG KVAR ÅT ER, MIN FRID GER JAG ER...
Johannes kap 14 vers 15, 18, 26.

Frid. Rent och vitt.


Detta är en del av det stora avskedstalet som Jesus höll till sina lärjungar. De förstod inte alls talet om att han måste lida och ge sitt liv för världen, ännu mindre att han skulle uppstå och fara tillbaka till Faderns existens.

På vilket sätt skall Jesus komma till oss?

Jesus måste lämna sin fysiska och mänskliga existens, men lämnar kvar den andliga delen av sig: den Helige Ande, som Fadern skall sända i hans namn!
Alltså i Jesu namn.

Detta har teologerna bråkat om i hundratals år och det har fått efterdyningar i själva nattvardsbönen. Den latinska ordalydelsen lever kvar i vårt ord:

- Hokus pokus filiokus!

… som uppfattades som en "trollformel" då brödet och vinet förvandlades till Jesu kropp och blod... !

Som sagt, vårt moderna ord "treenighet" finns inte med i Bibeln i den ordalydelsen, men själva företeelsen är helt uppenbar!!
Därför blir det fel när Jehovas Vittnen förenklar detta och inte läser texten i sitt sammanhang.


Inom parentes; ska vi hålla på så, då kan vi inte köra bil, för det står inget om bilar i bibeln, och inte titta på film eller hålla på med datorer... Nej, släpp det.

Obibliskt med bil?
 

Nu när julen närmar sig så kommer nästa problem för mina vänner inom Jehovas.
De får inte fira jul. För det står inte i Bibeln...

Förlåt mig, men detta blir väldigt fel då även det är grundat i en felriktad fundamentalism.

Det enda Jesus själv uppmanar oss till det är att döpa och göra folk till lärjungar, och att fira skärtorsdagens nattvard till hans åminnelse.

- SÅ OFTA NI GÖR DET...

Det är alltså inte bara en gång om året, utan de första kristna firade Herrens uppståndelse med bröd och vin varje söndag!
Där missar Jehovas igen, och pressar in teologin för hårt i almanackan.

Sätt inte upp staket.


Likaså är det med julen.

Kristenheten har i alla tider firat Jesu födelse - men inte på så sätt att just den här dagen är just hans födelsedag... Det är inte det som är poängen!!
Poängen är att Gud blir människa - själva inkarnationen - och det kan vi fira varenda dag om vi vill!! Så stort är det.
Men det vi kallar för "kyrkoåret" växte sakta fram, då man lyfte fram berättelserna om Jesus en bit varje söndag.

Det var ganska självklart att förlägga den här högtiden på romarnas solfest och här i kalla Norden då midvintern är som mörkast. Varför då? Därför att Jesus är själva ljuset... Gud själv är LJUSET, inte solen, inte månen, inte någon människa.

Så, det är inte julens datum som är i centrum, utan julens händelse!
Det är ingen avgudadyrkan, det är att tacka Gud att han kommit oss så mänskligt nära!

Det treeniga ljuset!

Det är inte bra att avgränsa sig i "vi och dem". Måste vi ha kniven på strupen för att kunna samlas kring Jesus utan alla dessa dogmatiska överbyggnader?

Jag är som ett enfaldigt barn som läser min Bibel direkt, där respekten är större än ifrågasättandet och Jesus själv viktigare än alla samfund som vuxit upp runt honom.

Blir det snöbollskrig nu?

Trekantiga hälsningar från eder Bibelbloggare,

Sturella Jämlikfelt, alias Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Sölvesborg och Gullberna Park.

Vackert.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar