Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 16 december 2018

VAR ÄR FADERN?


Glad Advent!


Tre ljus lyser i adventsljusstaken och blöta snöflingor försöker göra landskapet mer vinterlikt.
Tror du det blir en vit jul?

Många goda krafter samlar ihop sig just nu för att bereda plats för samhällets marginaliserade människor.

Kyrkor ordnar "Jul i gemenskap", insamlingsbössor skramlar på stan till välgörande ändamål och radions P3 har storsatsat på "Musikhjälpen" - där temat i år varit "funktionshindrade".
Jag blir glad av att vara en del av detta och bidrar gärna med det jag kan.

Musikhjälpens programledare.


Imorgon, 17 dec, är det flaggdag då vi firar att det är 100 sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige.
Många goda män samlade ihop sig för att bereda plats för den andra halvan av samhällets medborgare... de marginaliserade kvinnorna. Det ska firas! Flaggan i topp!

Var rädd om kvinnan. Hon som ger liv. Fördärva henne inte!

Goda män som förebilder är det inte så gott om. Det gäller att ta till vara på dem vi hittar, särskilt i dessa #metoo-tider och med fredspriset till den fantastiske läkaren Mukewe, som räddar liv på våldsutsatta kvinnor, befriade från sex-slaveri i krigsindustrin.

Detta inlägg handlar om att efterfråga och lyfta upp den goda fadersgestalten.

Det jag nu ska skriva känns som en onödig detalj, när vi kämpar med klimatfrågor och regeringsbildning som aldrig blir klar.
Men det kan visa sig att allt hör ihop.

Frånvaron av den goda Fadern.

Svenska kyrkans brottning med genusfrågan har tyvärr fått ta sig märkliga uttryck. Vi bör inte säga "Herre" - trots att Nya Testamentet talar om Jesus som vår herre - och helst inte "Fader" heller, eftersom det får gudsbilden att halta, tycker man - trots att Jesus själv talade om Gud såsom Fader.

Tar bort innehållet.



Jag förstår inte detta. Gud är bortom alla begrepp. Det blir lika fel att säga "Moder" om man nu skulle göra det, eller att helt enkelt utelämna Fadern...

… vilket nu gjorts vid två tillfällen på radions P1, där helgmålsbönerna förgyller lördagarna kl 18.00. Detta program är en av veckans höjdpunkter.
Men jag trodde inte mina öron när jag hörde andaktsledaren läsa välsignelsen med reducerad treenighet:

- I Guds; Sonens och den Helige Andes namn.

Men... vad är Fadern??

Har vi inte nog av frånvarande fäder än att vi ska ta bort allt vad Fader heter, i självaste treenigheten??

Jag har mailat redaktionen och inväntar svar.
Du ska själv bilda dig en uppfattning, och kan lyssna här. Sist i programmet kommer det jag talar om.

www.sverigesradio.se/p1/helgsmål


Jag hör ditt Fadershjärta slå...


När jag blev kristen så var det med djupaste respekt för Guds Ord. Jag upplevde vilken oerhörd kraft det var. Någon var ständigt närvarande mellan raderna. Än idag upplever jag hur Gud Fader rör vid mitt hjärta när jag läser Bibeln.

Därför blir jag både förskräckt och upprörd när människor går in och sätter sig över Guds eget ord.
Vi har ingen som helst rätt att ändra i det!
Om det när något vi inte förstår, då får vi lämna det och gå vidare - men inte ta bort det som är svårt eller anstötligt!

Hör här vad Jesus säger i evangeliet för 3:e Advent, när han talar om himmelriket:

VAD SKALL JAG JÄMFÖRA DETTA SLÄKTE MED?
DE LIKNAR BARN SOM SITTER PÅ TORGET OCH ROPAR ÅT ANDRA BARN:
- VI SPELADE FÖR ER, MEN NI VILLE INTE DANSA.
- VI SJÖNG SORGESÅNGER, MEN NI VILLE INTE KLAGA.

JOHANNES KOM, OCH HAN VARKEN ÄTER ELLER DRICKER, OCH DÅ SÄGER MAN:
- HAN ÄR BESATT.

MÄNNISKOSONEN KOM, OCH HAN ÄTER OCH DRICKER, OCH DÅ SÄGER MAN:
- SE VILKEN FROSSARE OCH DRINKARE, EN VÄN TILL TULLINDRIVARE OCH SYNDARE.

MEN VISHETENS GÄRNINGAR SKALL GE VISHETEN RÄTT.
Matteus kap 11:16

Äter och dricker.


Vad ska Gud göra? Vilka erbjudanden vi än får, är vi missnöjda och vill inte veta av Guds rike.
Är det sång och dans, då vill vi inte vara med i glädjen.
Är det istället sorgesånger över tillvarons bedrövligheter, då vill vi inte stämma in i den klagosången.

Gud sänder Johannes Döparen att förbereda vägen för Jesus. Han vistades ute i öknen och åt bara gräshoppor med honung - asketens enkla föda.
Jaha, då kallar man honom för besatt av ondska.

Guds egen son Jesus gjorde tvärt om. Han umgicks med alla, inte minst samhällets marginaliserade människor, och åt och drack tillsammans med dem i gemenskap.
Jaha, då kallar man honom för frossare och drinkare.

Hur ska vi ha det??

Vad Gud än gör, vill människan hellre slingra sig bort ifrån det, för att slippa höra om sanning, kärlek och rätt.

Och nu börjar vi till och med ta bort Fadern själv ur våra gudstjänster.

Kom, fyll oss igen.


Jag har mött dem som sagt att Gud Fader är den ende pappa-gestalten de har... och han (just Han) betyder oerhört mycket för dem! När deras egen farsa svek och söp bort familjen, så har Gud Fader funnits där som den räddande kraften.

Lyssna här till vad Jesus själv säger om "herre" och "Fader", det är några rader längre ned i Matteus kapitel 11, vers 25:

VID DEN TIDEN SADE JESUS:
- JAG PRISAR DIG, FADER, HIMLENS OCH JORDENS HERRE, FÖR ATT DU HAR DOLT DETTA FÖR DE LÄRDA OCH KLOKA OCH UPPENBARAT DET FÖR DEM SOM ÄR SOM BARN.

JA, FADER, SÅ HAR DU BESTÄMT.

ALLT HAR FADERN ANFÖRTROTT ÅT MIG. OCH INGEN KÄNNER SONEN, UTOM FADERN, OCH INGEN KÄNNER FADERN, UTOM SONEN OCH DEN SOM SONEN VILL UPPNEBARA HONOM FÖR.
Matt11:25-26.

"Jag och Fadern är Ett".


Jesus vet att Gud är "herre", den som härskar över allt. Det kan vi inte ta ifrån Gud, genom att stryka ordet "herre" i våra gudstjänsttexter. Inte heller är det möjligt att ta bort "Fadern" när Jesus själv är ett med Honom.
Vår genus-teologi har lämnat den bibliska uppfattningen, istället för att söka Gud bortom begreppen.

Men Jesus säger själv att det är fördolt för de kloka och lärda... Teologerna själva tycks inte förstå detta. Jag är ledsen över att behöva skriva detta, men likt Luther älskar jag vår kyrka och vill att hon skall hittar tillbaka till den bibliska uppenbarelsen.

Här skulle jag vilja skriva några ord till Jehovas Vittnen, om enheten mellan Fadern, Sonen och Anden utifrån Johannes kapitel 14, men det tar vi en annan gång. Imorgon.

Jag gråter.


De som däremot verkligen dansar är alla de barn och vuxna som samlats på Stortorget i Lund ikväll, då Musikhjälpen firade sin avslutande insamling. Torget var som en kokande gryta och glädjen lyste i ansiktet dem alla.
Alla hoppade i lekfullhet och gladdes åt de stora summor pengar som nu ges vidare till olika boenden för funktionsnedsatta.

Det är medmänsklighet när den är som bäst!

Med smak av en Faders omsorg från ovan...

Dans på torget i Lund.
 

Sista frågan texten får mig att fundera över handlar om fasta eller festa...

Ska dessa adventsveckor följa den strame Johannes Döparens avhållsamhet i fasta?
Eller ska veckorna före jul likväl kunna innehålla pepparkakskalas och glöggdrickande, i Jesu namn?

Nej, bibelordet vill inte ge någon ny lagiskhet eller kontroll, men eftertanken är viktig.

Allt vi gör, får vi göra inför Guds ansikte, med gott samvete.
Om samvetet plågar på något sätt; ändra livsstilen då. Men du är varken bättre eller sämre än någon annan.

Jag gör som jag brukar; lever enkelt i veckorna men låter festlig och god mat förgylla helgen, särskilt på söndagen som är HERRENS dag!

Låt ljusen lysa.

Allt det som Jesus själv undervisar om, jämförs med den stora Visheten. Hans underverk bekräftar sanningen i det han säger, trots människornas otro. Visheten ger honom rätt.

Var är Fadern?

Jo, Fadern är hos Jesus! Och Fadern har sänt sin Ande till att hjälpa oss.

Det gäller dig som läser detta, särskilt till er som kommer från sajterna om prostitution - camparadise. Jag vet inte varför ni är här, men Gud Fader har lett er hit, för att ni skall förstå att det finns ett gott liv att leva, bortom droger och utnyttjande.

Guds heliga Ord.


Snöandet har tilltagit. Nu är det vitt ute på marken och kvällen börjar bli sen.
Jag skall gå ut och gå en runda, och be för er alla.

Käre himmelske Fader,

Tack för att vi får kalla Dig Fader, och ha en personlig relation med Dig!

Tack för att Du har kommit oss mänskligt nära genom Jesus Kristus. Han är vår brudgum och vi är bruden - i en evig kärlek som kan dra oss upp ur vilket mörker som helst!

Herre, Du umgicks med alla - tullindrivare och prostituerade - och du delade måltidsgemenskapen med den som var ensam. Kom nu till dessa kvinnor och män som söker Dig i sitt mörker.

Jag ber om en vit jul - en jul utan alkohol och sprit som fördärvar familjer!!
Jag ber om frälsning för alla frossare och drinkare, som tappat perspektivet.

Fader, kom särskilt till alla faderlösa, alla som saknar en god, manlig förebild.
Kom till alla kvinnor som säljer ut sin kropp och själ i längtan efter att bli älskade.

Helige Ande, tack att Du är här - - - Gör ditt verk, NU.
Amen.

Nu.


Varma hälsningar i vinternatten,
Helene F Sturefelt.

- "Jessica" och "Monica" - ni står under förbön nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar