Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 19 juli 2011

HELIGA BIRGITTAS VECKA

Nymålad ikon, Sancta Birgitta.

Hela sommaren är full med festivaler.
Så även i kyrkan. Kan du tänka dig något så motsägelsefullt som en "gudstjänstfestival"?!
Att hän-ge sig åt bön och gudstjänst.... så underbart!

Heliga Birgitta firas i Vadstena hela denna vecka.
Höjdpunkten är hennes himmelska födelsedag den 23 juli, så kallas hennes dödsdag.
Här är programmet.
http://www.vadstenaochdalsforsamlingar.se/?pg=577452641&c=5&PHPSESSID=78c0e9bf1e46bc9cc4ac627e4b7ffa4e

Dottern Katarina till vänster, Maria och Kristus längst upp,
Heliga Birgitta till höger. Kristus i mtten.

Jag har börjat läsa Birgittas himmelska uppenbarelser.
Det är en otrolig läsning som kräver sin uppmärksamhet och andakt.
De fyra banden kommer jag inte att ta mig igenom detta året...
Inte nästa heller. Det är ord att leva med, länge.

Det är skillnad på skrift och helig skrift.
Bokstäverna i varje bok förmedlar en "röst". Jag blir berörd både av Kristus själv och Maria...
Det är stort!
Och jag vill dela med mig.

Birgitta tar emot jungfru Marias ord om klädsel.
Det är en medeltida undervisning om hur den kristna tron kan bäras i kroppen.
Den följer den andliga lagen om hur Guds kärlek avslöjar vårt mörker... för att upprätta oss.
Band I sid 83.

Marias himmelsfärd, på månskäran.

DEN ANDLIGA KLÄDSELN:

"Jag är Maria, som födde den sanne Guden och den sanna människan, Guds son.
Jag är änglarnas drottning. Min son älskar dig av hela sitt hjärta.
Jag skall visa dig vilka hövitska kläder du skall bära.

Särken är förkrosselse.
Ty liksom särken är närmast kroppen så är förkrosselsen och bikten omvändelsens första väg.

De båda skorna är två viljor.
1. att bättra begågna synder,
2. viljan att göra gott och avhålla sig från ont.

Din kjortel (klänning) är hoppet på Gud.
De två ärmarna är rättvisan och barmhärtigheten.
Ty Gud gör aldrig någon rättvisa förutan barmhärtigheten och aldrig barmhärtighet utan rättvisa.

Kappan är tron.
Ty liksom kappan betäcker allt och allt innesluts i den, så kan människan fatta och nå allt med tron.
Denna kappa bör vara bestänkt med brudgummens (Kristus) kärlek:
- nämligen hur han skapade dig,
- hur han återlöste dig,
- hur han fostrade dig,
- hur han införde dig i sin ande och öppnade dina andliga ögon.

Altarskåp med Maria i centrum.

Bröstsmycket är betraktandet av hans lidande, hur han blev begabbad och gisslad...

En krona må vara på ditt huvud, så att du hellre lider slag än befläckas vidare.

Tänk icke på något annat än din Gud och skapare, ty när du har Honom, har du allt."

Jag förstår inte allt, men jag känner kärleken och ödmjukheten strömma.
Att vara kristen är att ha fått ett nytt liv - som ofta ifrågasätts.
Hatet hatar kärleken.

Men är lidandet inte större så...

Dessa andliga kläder vill jag gärna bära, osynligt över mina trädgårdsbyxor och min baddräkt.
Det är annat än den utstyrsel hårdrockarna spökar ut sig i - med undantag av det kristna bandet Stryper, som inte har behov av att leka med döden.
Jag fick just musiktidningen Sweden Rock i brevlådan och läser den parallellt med Heliga Birgittas Uppenbarelser...

Den extatiska Birgitta.

SSB - Societas Sanctae Birgittae träffas som sagt denna vecka i Vadstena.
Sällskapet föddes 1920 ur en längtan att hitta ett innerligare andaktsliv, med mässan i centrum och tidegärdsbönerna som stadig rytm.
Jag längtar dit.
Jag längtar alltid....

"BARA I DIG HAR MIN SJÄL SIN RO".
Psaltaren 62.

Guds son älskar Dig så innerligt.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar