Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 14 juli 2011

DOM, DOMARE - DUM?

Livets Match.

- Domm, dommare, vad menar du? Dum, dummare?
- Nej, jag talar om Dom och Domare.
Det är inte lätt för skåningen att höra skillnad på något så väsentligt som domarfunktionen contra den oförståndige.

Eller när man i slarvsvenskan skriver "dom" istället för "dem".
Bibelläsningen får en allvarlig felläsning när det står:
- Gud skall hålla dom.
- Ska han hålla dem?
- Nej, dom.
- Vem?
Total förvirring.

Var är domaren?

Igår såg vi VM-matchen i damfotboll. Tyvärr förlorade Sverige mot ett bättre Japan.
Spelarna och domarna utgör en helhet.
Utan domare blir det anarki.
Domarens funktion är att skapa rättvisa, att balansera förtrycket och stävja våldet.

Undrar hur det gick på Metal-Svenskan...  fotbollsturneringen på Sweden Rock.
Var det någon som spelade där på allvar, eller gick det  bara ut på att springa runt i fyllan?
Nej, nu var jag inte snäll...
http://metallsvenskan.com/2011/?page_id=91

När man talar om Gud, så är domarfunktionen en väsentlig del av Guds väsen.
I de flesta religioner finns tanken på "makter eller gudar" som upprätthåller ordningen och vedergäller överträdelser.

Man kan roa (?) sig med att studera alltifrån fornnordisk mytologi till islam och kristendom vad gäller synen på just Domen.
Där avslöjas nämligen både synen på gud och mänskosynen.
Är det bara en kontrollfunktion?
Är det hämndbegär?
Eller finns det en kärleksfull skyddsfunktion bakom domsbesluten, till hjälp för människan?

Jag tillhör en generation som sluppit kristendomens missbruk av Gud såsom domare.
Många har fått lida av en felaktig fördömelse genom dåliga predikanter.
- Vem eller vad är det som skall fördömas?
Allt kan missbrukas... men jag försöker hela tiden komma bakom och till botten med hur det var tänkt.
Jag är mycket tacksam över att Gud har funktionen av en domare.
Vill du följa med i min tanke?

Domarens steg.

Samvetet är en del av "domen". Det finns något som är opartiskt Rätt och något som är Fel.
Vi bedömer oss själva och varandra omedvetet och registrerar plus och minus.

Gud själv ger sig tillkänna såsom den gode Domaren som skaffar rätt åt de förtryckta.
När Israels barn blev slavar i Egypten, såg Gud deras plåga och räddade dem ur förtrycket.
2 Mosebok kap 3.
Gud själv uppenbarar sig såsom domare. Bibeln är full av vittnesbörd om detta.

När man på fotbollsläktaren ropar:
- Ut med domaren!
... skulle man kunna tro att publiken hade läst Heliga Birgittas himmelska Uppenbarelser.
Kristus själv talar och säger:

- "TRONS GRUNDVAL ÄR UNDERGRÄVD. VISSERLIGEN TROR ALLA OCH FÖRKUNNAR ATT JAG ÄR BARMHÄRTIG, MEN NÄSTAN INGEN FÖRKUNNAR ELLER TROR ATT JAG ÄR EN RÄTTVIS DOMARE.

VRÅNG SKULLE DEN DOMARE VARA SOM AV BARMHÄRTIGHET LÄMNADE DE ORÄTTFÄRDIGA STRAFFADE,
SÅ ATT DE ORÄTTFÄRDIGA KUNDE FÖRTRYCKA DE RÄTTFÄRDIGA ÄNNU MER.

MEN JAG ÄR EN RÄTTVIS OCH BARMHÄRTIG DOMARE, TY JAG LÄMNAR INTE DEN MINSTA SYND OSTRAFFAD ELLER DEN MINSTA GODA GÄRNING OLÖNAD."

Detta är 1300-tal...
Det är lika aktuellt 700 år senare!

Ingen tycker om släpphänta domare.
Ingen älskar hårda, orättvisa domare.

Släpphänt? För hårt?

Vår inbygda känsla för rätt och fel kräver att Rätten skall segra - både på fotbollsplan, hemma i vardagen och i himmelen...
Den Gud som Bibeln talar om är varken släpphänt eller hård.
Gud ser och vet.
Det är rättvisa sida vid sida med barmhärtighet.

Sanning OCH kärlek.

Varje medveten handling vi gör sätter spår i vår personlighet och formar vårt liv.
Våra motiv och avsikter avgör om vi är "onda eller goda".
- Hur ska vi veta vilket som är vad? Hur växer man i självinsikt?

För mig är det så att ju närmare jag kommer ljuset hos Jesus, desto tydligare blir mörkret... och desto lättare att avslöja.

"Guds ord är levande och verksamt och tränger så djupt att det blottlägger människans uppsåt och tankar."
Hebr 4:7

Frikännande dom.

- Vad eller vem dömer Gud?
Tre starka ledord:
FRIKÄNNA, RÄDDA, FÖRDÖMA.
Blandar man ihop dessa blir allt fel.

1. Gud frikänner den felaktigt anklagade.
2. Gud räddar från förtrycket.
3. Gud fördömer den girige, hänsynslöse och den som hädar.

Hädaren säger:

-"VI VET INTE OM JESUS ÄR GUD. OM HAN ÄR DET, BRYR VI OSS ÄNDÅ INTE OM DET.
- VARFÖR HAR JESUS LIDIT? VAD GAGNAR DET OSS?
OM HAN VILL TILLFREDSSTÄLLA VÅR VILJA SÅ ÄR DET TILLRÄCKLIGT FÖR OSS.
HAN MÅ HA SITT RIKE I HIMELN. VI DÖR HELLRE ÄN ÖVERGER VÅR VILJA".

Jag skulle kunna översätta dessa 1300-tals ord till nutidssvenska, men det blir så fult att jag själv blir en hädare...

Korset - rotat i marken.

När Jesus dör på korset så är det en dom över denna världens furste, djävulen.
Det är en gudomlig doms-akt med universell räckvidd.
Gud låter sin rättfärdiga dom över vår synd och hädelse drabba Jesus Kristus.

Varför larmar hedningarna över detta?
Varför skriker och gapar satanisterna över kristendomen, där befrielsen finns?
De ser inte det förtryck de är fast i.

Jag tänker med tacksamhet på att när jag är "i Kristus" då går jag fri.
Du och jag får inget gult eller rött kort i livets fotbollsmatch, när vi drar på oss den tröja där det står "Jesus Kristus".
Den jämförelsen fungerar!

Seger-siffran. Fullhetens tal.

- Det är inte dumt.
- Dumt? Dömt att misslyckas?
- Nej! Inte dömt, inte heller är det dumt, det är frikänt!

Tack gode Gud.
I ditt Allvar lever jag med glädje.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar