Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 18 juni 2010

KLÄDSTIL OCH NAKEN HUD

Hur ska man klä sig?
Finns det en "kristen klädstil"?
Och hur är det i dessa bröllopstider, hur klär man sig?


Javisst finns det en kristen klädstil! Men det är inte som ni tror... Det har inte med färger eller längd att göra.
Det handlar om insidan:
- För er alla gäller, kläd er i ödmjuket mot varandra...
Petrus första brev kap 5:5

Kläderna signalerar "här kommer jag!" men ibland på bekostnad av andra. Och sig själv. Jag var ute på stan här om kvällen och såg många garderober vara ute och gå... det vill säga många var så stylade att de som personer inte kunde bära upp kläderna.
Kläderna var ute och gick med dem.
Inte alla hade heller bra repliker som passade in i den överdrivna stilen. Det signalerade istället "här kommer inte jag"...

På Pilgrimscentrum i Vadstena arbetar man med de 7 nyckelorden. ENKELHET är ett av dem. Det hör ihop med Petrus ord om ödmjukhet.
En enkel klädstil ger själva personen mer plats. Och man har inte lika mycket att svara upp till.

Enkelhet betyder inte simpelhet. Det är snarare avskalat till förmån för det som är viktigt.
Så här i bröllopstider har jag också hört många kvinnor säga att de klarar inte av att "gifta sig" med alla dessa höga prestationskrav". Jag förstår precis. Och håller med.

Ogillar modet där bruden har bara axlar och mannen är dubbelt påklädd... Obalans.
Det är kallt för den ena - i de svala kyrkorummen - och svettigt för den andre.

NAKEN HUD i kyrkan signalerar inte ödmjukhet.
På ett dop var en av faddrarna klädda i linne och kortkort. När hon stod där framme vid dopfunten, insåg hon hur lite kläder hon hade på sig... Det hjälpte inte att dra i kjolen eller i axelbandet, det var väldigt mycket naken hud framför altaret... Hon kände sig inte bekväm, det lovar jag!
Vad tänkte församlingen på? Ja, inte var det Gud ialla fall!
Hon skymde Kristus och jag grät i mitt hjärta.

Det gäller både skolavslutningar och bröllop. Vi är inte i kyrkan för att visa upp oss!
Kroppen är underbar men är just då i funktion av Bedjare.

Tänk om vi kunde lära oss av katolikerna som ber oss skyla våra sommarsvettiga kroppar när vi besöker deras kyrkor.
Tänk om vi skulle ta den muslimska kvinnan på allvar som sa att "ju mer jag täcker mig, desto mer kan jag utvecklas andligen" (Nazia Rafi). Det ligger nämligen något det, tror jag.
Men då vill jag tillägga att detta gäller våra böneplatser, inte hur vi umgås ute i samhället - för där skall ansiktet vara synligt och kroppsspråket tydligt.

Gärna naken hud - men det tillhör det privata. Eller bastun och badstranden.

Tillbaka till bröllopsutstyrseln.
Jag protesterar mot att det är kläderna som ger äktenskapet status.
Ju finare klädsel dessto större kärlek? Icke! Ibland kan det vara tvärtom... man försöker lyfta upp det som inte finns...

KSS - Karlskrona Segel-Sällskap

Senare i sommar ska vi ha ett utomhusbröllop i skärgården. Där kommer enkelheten och närheten vara i fokus. Och brudparets kärlek till varandra!

Petrus fortsätter:
- Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd.
Böj er alltså ödmjukt under Guds starka hand, så att han upphöjer er när tiden är inne, och kasta alla era bekymmer på honom, ty Han sörjer för er!

Vilka härliga ord!
Detta önskar jag kronprinsessan Viktoria imorgon. Detta önskar jag blivande prins Daniel.
Och framför allt önskar jag att vi vanliga människor ska leva inifrån och ut, slippa "klä ut oss" till oss själva, utan snarare låta Jesu Kristi kärlek lysa igenom oss - även om man bär svarta hårdrockskläder...

Vita kärlekshälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar