Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 15 april 2010

SEKTER OCH SEX


Du får inte ifrågasätta.
Du får inte ha egna åsikter och tänka själv.
Och du måste redovisa vad du gör och vem du träffar.
Samt ge bort din bankbok.
Ledaren är ofelbar. Ledaren har all makt. Ledaren är "gud".

Jag beundrar alla som orkat bryta sig loss ur sekter. Sydöstran skriver om en modig man lyckats med detta, med livet i behåll. http://www.sydostran.se/index.85218---1.html

Han heter Conny Larsson och har just skrivit en bok betitlad "Beatles, Maharishi och jag". Hans tidigare bok hette "Bakom clownens mask - sanningar, sekter och sex".

Tidningen skriver:
- Anledningen till att han fastnade i sektlivet var en trasig barndom, kantad av sexuella övergrepp...

Har vi hört det förut?
En man i barnets närhet förgriper sig på det. Alldeles för ofta finns det en desperat mamma som försöker hjälpa barnet, men som tystas av mannen. Rädslan är stor. Ingen vågar tala. Ingen vågar tro det man anar ändå händer...

Conny Larsson:
- Jag sökte en fadersgestalt, någon som kunde beskydda mig. Jag trodde att sektledarna kunde ge mig ren kärlek, men det skulle visa sig att de var smutsigare än någon annan...
Och så berättar han om Sai Baba som förgrep sig systematiskt på unga pojkar som följde honom.

Gode Gud, bevare oss väl!
På 70-talet var jag själv nära att fastna i Transcendental Meditation. Jag kom så långt som initieringen, men bröt sedan när jag förstod att de lurat mig till att upprepa hinduiska gudanamn som "mantra"... Bah!
Är tacksam att jag hann ut ur rummet, i tid.
Vädra!
Det korsfästa Hoppet utanför Varvet, Gdansk

Att söka Gud, kräver att vi är rustade med verktyg som hjälper oss avslöja sekternas karaktär. Ibland tänker jag att våra konfirmander förhoppningsvis blir "vaccinerade" mot sekter, genom att få möta en kyrka som tåler både högljudda diskussioner, tvivel och kritik. Och skratt!

Svenska Kyrkan har sina fel och brister. Men det jag gillar är att:
- du får ifrågasätta
- du får ha egna åsikter och tänka själv
- du måste inte redovisa varför du inte var i kyrkan i söndags eller vem du träffade istället..
- du behåller bankboken, och den kollekt du ger är alltid frivillig samt redovisas öppet.
- Ledaren (prästen) har sina fel och brister, ledaren är underställd det demokratiska kyrkorådet, ledaren är inte "gud".

För den förövare som vill ha en riktigt fin päls att klä ut sin vargkropp i, han/hon ska naturligtvis ta den religiösa kappan på! Ingen vill ju misstänka en from människa för fula saker...

Så låt oss fortsätta avslöja maktmissbruk - SAMTIDIGT som vi söker den goda andligheten som upprättar och ger frihet.

I Jesu Kristi namn
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar