Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 april 2010

LEVA PÅSK


Mitt liv som kristen är att LEVA PÅSK.
Hela påsken står som modell för hur livet ser ut, med motgångar och härligt flöde.

Jag tänker så här:

SKÄRTORSDAGEN - AVKLÄDD
När altaret avkläds och texten läses "Min Gud, varför har du övergivit mig", då påminns jag om att även vi blir "avklädda" vår trygghet och vår stolthet ibland. Det är inget misslyckande, det måste vara så... också... Avklädd vår bekvämlighet och tron att vi vet allt.

LÅNGFREDAGEN - DÖDEN DÖ
Jesus ger upp andan på korset. Han dör vår död. Jag försöker se det som att även vi måste "dö bort" från ofruktbara tankar, dåliga vanor och en negativ livsstil. Den gamla hedniska människan i mig dör med Jesus.

PÅSKAFTON - VÄNTAN
Det är inte fest än. Det är väntan. Tålamod. Vår tids bristvara. Visdomen föds i väntan.
Påskaftonen påminner mig om att "stress och bråttom" alltid leder till fel beslut... och så tar allt längre tid... och jag får börja om... I mörkret vilar ljuset.
Jag är långt ifrån Blåkulla och jag sörjer den kulturella fattigdomen på dagis och skolor, när barnen tror att det är detta som är påsk...

PÅSKDAGEN - LIVET ÅTERVÄNDER
Äntligen påskdag! Från död till liv. Från mörker till ljus! Hela naturen är en enda påskdag nu när saven stiger i trädstammarna och krokusarna tittar upp! Denna dag hjälper mig hålla hoppet uppe. Jag får njuta av livet igen.
Gud ger mig nytt sätt att tänka, nytt sätt att leva.


Skärtorsdagsmässa i Fredrikskyrkan

Nere i Taizé firar man påsk Varje Vecka, året runt. Det är sannerligen GENOM DÖD TILL LIV, hela tiden!
Detta är ett hjälpmedel för mig att förstå mitt liv.
Samhället i övrigt ger mig inte dessa redskap. Jag har sagt nej och NIX till underhållningsbranschen och reklamhetsen. Fri och frälst från det.
Jag går min egen väg och Jesus går först.
Så är det. Inte tomma ord utan Fullt av Liv!

Hallelujaprästen
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar