Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 11 april 2010

KVINNLIGA PRÄSTER

Det är nu 50 år sedan de första kvinnorna prästvigdes i Sverige.
För många okyrkliga är detta en icke-fråga. Men för oss som bär prästkallelsen är det ytterst egendomligt att tillhöra den del av mänskosläktet som inte räknas... Det är Människor som Gud kallar, inte Sorter.

Om jag får bli lite personlig... I mitt hjärta förde Herren Gud och jag vår dagliga bönedialog. Det var dags att välja sida. Det är över 20 år sedan.
- På vilket sätt vill du berätta om mig, statligt neutralt i skolan eller brinnande personligt i kyrkan?
Denna Guds fråga fick mig att se mitt vittnesbörd mycket klart.
- Brinnande personligt i kyrkan!
Så är det än idag.

Varje fredag kommer polska turister på besök till vår stad. Så ofta jag har möjlighet försöker jag möta dem i vår kyrka. Jag hälsar dem välkomna som vårt broderfolk (guiden översätter) och talar varmt om deras förre påve Johannes Paulus II.
De tittar med intresse och förvåning på mig. Jag ser snäll ut... och talar vänligt... men är klädd i prästkrage... och jag vet vad de tänker...

- Ni tycker säkert det är märkligt att se en kvinna i prästkläder... Nickande bifall. Men jag förkunnar samma sak som de manliga prästerna ... fokus är på Jesus Kristus och vad han har gjort för oss, inte fokus på mig som person eller kvinna...
Nu tar någon upp sin kamera och fotograferar i smyg....

Jag går för altaret och sjunger Kyriet och Gloria...
Närvaron bakom mig i bänkarna är förtätad. Jag vänder mig om och välsignar dem... En våg av värme går i båda riktningar... fler fotograferar... Guds Ande bekräftar stunden med sin kärlek.

Nere vid kyrkporten är det många som tackar och trycker min hand. Vi förstår inte varandras språk, men ögon och hjärtan kan tala med varann! Grova hamnarbetarnävar och mjuka kontorshänder trycker mina...
Tycker jag mig se en längtan hos vissa kvinnor?
- Kan du så kan jag?
Javisst, den Gud kallar, utrustar Gud också!
Må Gud rusta alla er polska kvinnor till seriös och god utbildning i prästämbetet!
Och må alla ni män som tagit kort i kyrkan visa dessa för många, att visst går det bra med kvinnliga präster!
- Vi såg själva en, i Karlskrona...
I kraft av Guds ord är det giltigt som människoprästen gör och säger.

Svarta Madonnan i Mariakyrkan, Gdansk.

Jag ber guiden översätta:
- Vi svenskar behöver er, ni har inte kastat ut tron, ni ber och går i kyrkan, vi behöver inspireras av er. Men även tvärtom hoppas jag att ni kan inspireras av oss och vår kristendomstolkning.

När de har gått, kvarstår en känsla av vänskap, och jag är tacksam.
Katolska turister går vidare ut på stan. Protestantisk präst sätter sig ned i bänken och tänker.

TACK TILL ALLA ER KVINNOR SOM VÅGAT LYSSNA TILL GUDS RÖST OCH BANAT VÄG!
I Karlskrona Stadsförsamling har följande kvinnor tjänat Herren:

född i prästgården: Britta Olén
BODIL FREDFELT
STINA GRÖNROS
EVA BRUNNE
SOLVEIG MAGNUSSON
EVA EDHAGE
KARIN COLLIANDER KÖNIG
ANN-LOUISE TRULSSON
ANNIKA BENGTSSON
BERIT TRONÄSS ECKERDAL
samt undertecknad
HELENE F STUREFELT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar