Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 3 januari 2010

FRUSET LJUS



Det är skönt med vinter. Naturen kommer till vila. Jag ber att permafrosten inte ska släppa sitt grepp över den ryska tundran. Min lilla gräsmatta får vila under snötäcket.

        FRUSET LJUS

SNÖ ÄR FRUSET LJUS
ALLT ÄR VITT
DIMMAN VILAR ÖVER MARKEN

HIMLEN KLARNAR UPPÅT
JAG GÅR I LJUS

ÄNTLIGEN LJUS
PÅ MIN STIG.

Om jag skulle ge min tro en färg så skulle den vara VIT.
Den vita färgen rymmer alla de andra färgerna. Det är som ett trolleri när de delas upp i regnbågens spektra. I kyrkans tradition så är VITT den färg som följer oss genom livet:
- den vita dopdräkten (det är ingen klänning!)
- den vita konfirmationsdräkten
- den vita brudklänningen
- den vita svepningen i kistan

VITT symboliserar renhet och oskuld. Gud omsluter oss med sin rena och obefläckade kärlek genom hela livet! När jag är liten får jag vila i denna kärlek, som tonåring får jag vila i denna kärlek, som vuxen i äktenskapet får jag vila i denna kärlek - och söka näring till vår gemenskap - och när jag dör: så skönt att veta att Guds rena kärlek omsluter hela mitt tilltufsade liv!

Jag vill dela med mig av en Gudsdefinition som passar mitt intresse för naturvetenskap.
Johannes skriver i sitt 1 brev, kap 1:5b
- GUD ÄR LJUS OCH INGET MÖRKER FINNS I HONOM.

På grekiska står det "fos"= ljus. Vi känner igen det i ordet fosforicerande = självlysande.
Gud är självlysande i min tanke, i min känsla och i min vilja. Gud lyser - oavsett vad jag gör eller vill. Gud är en egen enhet.
- VARDE LJUS!
Pang! Och universums stora Big Bang var igång. Gud är det ljus som fyller universum med liv.

Böj dig ned och ta upp lite snö. Känn på den. Du håller fruset ljus i handen. Det är en hälsning från Livets Herre att inte längre vandra i mörkret utan just i det ljus som han vill ge på din stig.

Lysande hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar