Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 28 januari 2022

"Det var inte jag!" OM ATT SKYLLA IFRÅN SIG

Skyll inte på mig!


Det har blivit fel. Dåliga beslut har blivit fattade, negativa konsekvenser har dykt upp.
Ingen vill ta på sig ansvaret för beslutskedjan har varit alldeles för lång.

Först blev det bara lite fel. I nästa instans blev det mer fel. I tredje fasen började beslutet bli riktigt dåligt och väl framme vid verkställandet var det direkt farligt.

- Det var inte jag! Det var någon annan!

Vad är detta för ett beteende, att skylla ifrån sig på någon annan?

- Det var chefen! Det var banken. Det är försäkringskassans fel. Det är samhällets skuld! 
Men det är inte jag som har gjort fel!!

Skriket ekar ända långt ned till Paradisets trädgård.

Ofördärvat i Paradiset.


Människan vet vad som gäller. Hon har fått tydliga anvisningar om var det goda livet finns, och var gränserna går. Det råder harmoni och samförstånd.

Ingen kan förklara vad som sedan hände. Ingen såg något, och ingen märkte när ormen tog sig in.

Tvivlet och ifrågasättandet letade sig in genom häcken. Visste Gud om att det skulle ske?

ORMEN VAR LISTIGAST AV ALLA VILDA DJUR SOM HERREN GUD HADE GJORT.
DEN FRÅGADE KVINNAN:
- HAR GUD VERKLIGEN SAGT ATT NI INTE FÅR ÄTA AV NÅGOT TRÄD I TRÄDGÅRDEN?

Har Gud verkligen sagt...

KVINNAN SVARADE:
- VI FÅR ÄTA FRUKT FRÅN TRÄDEN, MEN OM FRUKTEN FRÅN TRÄDET MITT I TRÄDGÅRDEN HAR GUD SAGT: "ÄT DEN INTE OCH RÖR DEN INTE! GÖR NI DET KOMMER NI ATT DÖ."

ORMEN SADE:
- NI KOMMER VISST INTE ATT DÖ. MEN GUD VET ATT DEN DAG NI ÄTER AV FRUKTEN ÖPPNAS ERA ÖGON OCH NI BLIR SOM GUDAR, MED KUNSKAP OM GOTT OCH ONT.
1 Mosebok 3 i översättning från Bibel 2000.

Där är vi nu. Med kunskap om gott och ont.
Utan att klara av att handskas med det.

Kunskap på gott och ont.


Skickligt har vi utvecklat vetenskap i olika discipliner. Men vi har glömt arbeta med frågor i etik och moral. Vi har alldeles för ofta glömt bort att ställa frågan:

- Är detta bra? Är det gott? Finns det några baksidor? Biverkningar? Missbruk?

Och så har vi släppt lös kunskapen som nu rusar förbi oss, medan vi försöker springa ifatt. 
Den artificiella intelligensen är vår egen skapelse. Framtiden säger att den kommer att ta över, för vi vågar inte sätta gränser för vår egen kunskap.

- Det var inte mitt fel! Det var robotens! Huboten. Ormboten. Ormbiten... Ormbotten.

Det är nu karusellen börjar med att sätta i system att skylla ifrån sig.

Frestelsen är för stor för att låta bli. Kunskapens frukt är så otroligt lockande!

- Hur kan vi utveckla det här? Hur långt kommer vi med att göra så här...?!

Karusellen kan börja.


KVINNAN SÅG ATT TRÄDET VATR GOTT ATT ÄTA AV, 
DET VAR EN FRÖJD FÖR ÖGAT OCH ETT HÄRLIGT TRÄD, 
EFTERSOM DET SKÄNKTE VISHET.

OCH HON TOG AV FRUKTEN OCH ÅT.
HON GAV OCKSÅ TILL SIN MAN, SOM VAR MED EHNNE, OCH HAN ÅT.

ÖPPNADES DERAS ÖGON OCH DE SÅG ATT DE VAR NAKNA.
OCH DE FÄSTE IHOP FIKONLÖV OCH BAND DEM KRING HÖFTERNA.
1 Mos 3:6-7.

Kunskapens frukt ÄR god! Men människan - Adam och Eva - var inte mogna att hantera dess konsekvenser. De hade inga redskap att bedöma vad som verkligen var gott eller ont. 

Ända sedan dess har det varit "learning by doing" - att lära sig av sina misstag. Och de har varit mååånga. 

- Men det var inte mitt fel att det blev fel!

Vems fel var det då?

"Learning by doing".


Det finns forskare som har varit oroliga för att deras resultat skulle komma i fel händer och orsaka skada.
Skadan drivs alltid av girighet och begär efter pengar.

Nu hoppar vi fram till nutid.

Det finns tre olika steg i att hantera information fel. 

Desinformation - människor sprider medvetet felaktig information i syfte att lura.
Detta är ormens strategi.

Missinformation - människor sprider omedvetet information som är falsk.
Detta är Adam och Evas situation.

Konspiraton - det är ormen och Adam och Eva tillsammans, när de omvandlar "torr" information till en berättelse och ger den en existentiell mening.

"Skulle Gud ha sagt...?"
Då blir den yttersta sanningen en dold, det blir en hemlig sammansvärjning där syftet är att skada och förslava.
Alltså, Gud ville inte att Adam och Eva skall bli självständiga?

Hör vad jag säger!


Men, det stämmer ju inte. Gud lät ju ormen komma in i Paradiset... Herren lät det ju faktiskt ske!
Den fria viljan visar här sitt mest kärleksfulla ansikte:
- Var så god, du är så fri att du till och med kan välja att göra fel!

MEN.

SKYLL INTE IFRÅN DIG!!

TA DITT ANSVAR.

Resten av Bibeln handlar om det. Konsekvensen. 
Människans långsamma mognad, från litet barn som styrs av "Du skall icke..!" till den mogna människan "Jag skall ta bort stenhjärtat ur din kropp" (Jeremia) fram till Jesus som vänder andra kinden till och tar alla våra djävulska konsekvenser på sig själv - och sonar dem i vårt ställe. 

- Det var inte mitt f...
- Ta ditt ansvar!
- Men...
- Är du ett barn eller en vuxen?

En barnslig vuxen. Som inte vågar erkänna sina fel. I rädsla för skammen. Och skulden.

Kom ut ur skammen! Sanningen befriar.

Nu ska du få höra något som jag tror att du inte vet. 
Vad gjorde Herren Gud när han upptäckte Adam och Eva och deras brott mot gränssättningen?

Om du har en negativ Gudsbild gissar du kanske på:
- Gud anklagade dem och straffade dem.

Men det gjorde han inte.

En lång dialog följer i vers 8 till 21. Läs den! 
Gud låter människan få stå till svars och själv svara på frågorna. Sedan kommer konsekvensen.
När detta är sagt, sker följande:

HERREN GUD GJORDE KLÄDER AV SKINN ÅT MANNEN OCH KVINNA OCH KLÄDDE DEM.
1 Mos 3:21.

Alltså, Gud åtgärdar den nakenhet som plötsligt blivit så pinsam för dem.
Herren har omsorg om sin mänsklighet och ger dem fysisk värme i form av skinnkläder.

Hm, skinnkläder? Varifrån kom det skinnet?
Tog han ett får och slaktade det och gjorde varsin fårpäls till Adam och Eva?!
Det får du fortsätta fundera på.

Skönt med fårpäls...

Därefter kommer bekräftelsen:

HERREN GUD SADE.
MÄNNISKAN HAR BIVIT SOM EN AV OSS, MED KUNSKAP OM GOTT OCH ONT. NU FÅR HON INTE PLOCKA OCH ÄTA OCKSÅ AV LIVETS TRÄD, SÅ ATT HON LEVER FÖR ALLTID.

Människan drevs nu ut ur symbiosen med sin Skapare, redo att leva i en värld där denna kunskap skulle användas - på gott och ont.

Nu ska jag tillämpa detta på de senaste två årens hetaste fråga: 
- Vaccinet mot Covid-19.

Det är inte helt lyckat. Det har gått för fort. Biverkningar skadar och vaccinet är inte utvecklat för de nya virusvarianter som springer före.
Vem ska vi skylla på?

Offentlig grupp på Fb. Läs den.


* Det finns ormar som medvetet vill sprida felaktig information.

* Det finns gott om Adam-och-Evor bland myndigheter, sjukvårdspersonal och expertis som inte vill göra oss illa, och som tror att de gör gott när det ger oss detta vaccin.
De sprider omedvetet en information som inte är tillräckligt beprövad, visar det sig nu.

* Ja, det finns en liten klick konspiratoriker som skriker på undergång.

HEDNINGARNA LARMAR OCH RIKEN VACKLAR.
Psaltaren 46:7.

Vem larmar? Vem vacklar?

OCH!

Så finns det en och annan som INTE skyller ifrån sig, utan som nu reser sig upp och säger stopp.
Det är Dr Robert Malone, som uppfann mRNA-tekniken, som används i vaccinet. 

- Om vi fortsätter massvaccinationen så ökar vi risken för resistenta virus, och då blir skadan ännu större. Flera doser riskerar även att nedsätta kroppens eget immunförsvar - och då har vi ingenting vunnit!

Dr Robert Malone har modet att sätta en gräns för det som han själv har utvecklat!
Han har en kompass för vad som är rätt och fel, och med sin medicinska kunskap vågar han nu säga ifrån. Det är inte så här mRNA-vaccinet skulle användas.

mRNA-teknikens fader: Sluta massvaccinera!

Han tar ansvar.

Han skyller inte ifrån sig.

Frågan är nu vad alla läkare, sjuksköterskor, pandemitalespersoner och folkhälsomyndighetsbeslutare tillsammans med alla politiker skall göra - - -

Skall ni våga säga:

- Jasså? Gör vi fel? Jaha, blev det för mycket? Men vi trodde att...

Var ligger ormen nu och lurar?

Endast den är vuxen som säger:

- Jag gjorde fel. Jag lyssnade på fel personer. Jag föll för grupptrycket. Eller, jag höll emot trycket.
- Jag visste faktiskt inte bättre. Jag är ledsen för att jag har gjort fel. Jag erkänner min skuld.
- Äpplet var svart.
- Jag ber om förlåtelse. Jag vill gottgöra. Jag vill tala ärligt, inte bli påhoppad eller utstraffad.

Och endast den är vuxen som lugnt kan ta emot ett erkännande.

- Jag fördömer dig inte. Jag anklagar inte, men jag är fruktansvärt arg över det som har hänt!
- Jag tar emot din ursäkt. Jag tar emot ditt gottgörande (om det nu finns något sådant vad gäller biverkningarna av #pfizers).
- Jag förlåter dig.

Äpplena var verkligen svarta.


Nää, några sådana fullförlåtande människor finns nog inte.
Så storsint är bara Han som skapade Kunskapens Träd och hindrade människan från att även äta av Livets Träd.

Gud, hjälpe oss!

Hjälp oss att ta hand om varandra i denna tid av virus, där det mentala viruset skadat oss mer, med sin rädsla, sina påhopp och fula dessmissinformationer, missdissformationer, messdisstioner... messiastoner... och svartmålande.

Människans syndafall kvarstår.

Syndafallet kvarstår.


Tack till Daniel Holmgren, pastor i Borgholms församling, för klarheten i de tre orden som jag jazzade runt med...

Nu ska jag ta en frukt.

En kunskapsfrukt, full med kärnor.

Helene Sture Skyllafelt, 

- ormbiten äppelfotograf,
- ovaccinerad bibelläsare, full med egna antikroppar efter genomgången sjukdom. 
Närgången kram på er alla!

Kunskapens kärnavfall.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar