Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 januari 2022

ISBLÅ BÖNER - Norea

Jukkasjärvi ska bygga ishotell.


Är du vaken? Står du fast? Är du stadigt rotad i Guds kärlek så att du klarar av tidens svåra påfrestningar?
Gör du allt i kärlek? Eller drivs du av konventioner, rädsla och vanor utan större reflektion?
Bibelordet ger uppmanande uttryck som vi kan spegla våra liv i.

Guds ord blir min bön. 

Herre, hjälp mig då att vara mentalt vaken i denna värld.
Förlåt mig när jag vacklar i min relation till Dig.
Rota mig ännu grundligare i Din kärlek. Amen.

Kristus, Guds utstrålning!


Vill du följa med i bönearbetet, initierat av Peggy Banks och Women of Hope?
De använder radiokanaler och sociala medier för att nå ut med de böner som skickas in av kvinnogrupper världen över.

Här i Sverige samarbetar de med missionsorganisationen Norea (inte banken, nej!), där jag har fått uppgiften att bildsätta bönerna med mina foton.
Ibland krockar det... som fotot ovan med is från Torne Älv. Eller inte? Att "stå fast" kan väl inte illustreras bättre än blåfruset vatten i våra nordliga älvar!

Skapelsens förvandlingsnummer!

Från flytande till fast form. En sinnebild av frälsningen...

Eller denna unika skulptur från Jukkasjärvi konsthall, med den vackraste kvinna, som får låta oss ana utstrålningen av Guds skönhet i Kristus.

Dra sig undan till bön.


Svårigheter kan vi använda till att söka Gud i bön. Jesus drog sig undan till en enslig plats, och lät sina lärjungar vila ut. 

Vi ska inte flyga... jag vet...bilden har några år på nacken då vi flög till Kiruna. Mötet med naturen där var sannerligen ett Gudsmöte, liksom de konstfulla skulpturerna av is.
Utan skönhet dör själen. 
Om allt skall vara ful betong och svart asfalt, då är det bara det som själen återspeglar...

Käre himmelske Far,
Hjälp oss alla börja våra sammanträden med bön i Ditt namn.
Lär oss att samla ihop oss själva inför Dig innan vi planerar och går till beslut.
Jesus, Du är vår process.
Du är vårt sammanhang, bortanför alla kundkontakter... Amen.

Guds nåd är bättre än liv.


Detta bibelord drabbade mig med full kraft när jag som ung satt och läste i Psaltaren.
Hur är det möjligt att Guds nåd skulle kunna vara bättre än själva livet?

Men mitt hjärta visste.

Familjen hade drabbats av skilsmässa och det kändes värre än döden... Vart skulle en ung människa fly med sin sorg och ångest?
Den nåd jag fann hos Gud i detta mörker fick ett hopp att öppna sig hemligt i mitt inre. 

Den dagen då jag får komma hem till vår himmelske Far, kommer att vara en befrielse. Den insikten har sedan dess gett mig vila och perspektiv. 
Och kraft att orka vidare.

Fotot är tagit i EFS kyrksal i Ängelholm på Metallgatan. 

Lyssnare i Vietnamn.


Tänk att vi kan vara med och stödja i bön lyssnare långt bort i Vietnam!
Tvärs över alla hav och landsgränser når bönen om att Guds löften fått sitt "ja" i Kristus.

Hur skulle jag illustrera det?

Jag är aldrig ute och fotograferar, men motiven kommer plötsligt till mig.
I en trädgård hade någon hängt upp röda kulor i sitt träd. Solen lyste och de vinkade glatt till mig.

Varmröda böner mot isblå himmel till alla er kristna i Vietnam, att ni må vara bevarade i tron.
Och här hemma också.

Landssegling.


Idag säger även vaccin-ivrarna att nedstängningar och restriktioner inte står i proportion till antalet sjuka. 
Denna bön från Bonaire är speciell, insänd av en bönegrupp där. Att få behålla sitt arbete är navet i den enskilda människans liv och motorn i hela samhällslivet.

Måtte denna smitta inte beröva oss våra mänskliga rättigheter!
I så fall seglar båten på land...

I bakgrunden ser du Öresund, Ven till vänster och Danmark rakt fram, bortom Helsingborgs södra strandängar.
Ta hand om varandra!

Bönens bro.


En sommardag körde vi bil till Danmark. Ja, jag vet... vi skall inte köra bil så mycket. Här passerar vi över till Lolland.

En bro mellan öar och fastland. En bro mellan människor och kulturer, bofasta och turister.

En bönens bro mellan himmel och jord.
Tack för alla de trogna förebedjare på Färöarna och på Danmark, de som ber efter Guds vilja.
Visst, Gud hör alla böner, men endast de som är efter hans vilja kan bli verklighet.

Herren kan inte ge bönesvar som är emot hans tidsplan och hans vilja.
Så svårt att leva i tålamod...

Hjärtan i skogen.

Inte flyga, inte köra bil - då går jag ut i skogen då! 

En pizzakartong låg och skräpade. Den tog jag hem och klippte ut hjärtan från. Jag fäste gröna snören, sedan gick jag tillbaka till vår bokskog, som är hotad av "exploatering", och hängde upp dem.

Jag älskar träden!
Utan träd - inget liv - inget syre - inget skydd - ingen skugga - ingen dränering.

Vi tackar för de troende i Serbien som vuxit i tro under dessa svåra tider.
Även träden sätter sitt hopp till Dig, Herre, eftersom människans girighet får varsamheten att försvinna.

Befriad. Av-slöjad. 


Ner på marken. Ned på knä. Böj dig ned och förundras. 

Vi är kvar i Danmark vid ett gammalt kloster i Slagelse. Vid söderväggen växte denna märkliga växt - en "munkhätta".
Det tunna foderbladet ser ut som en sjal, som skyddar växten.

Att bli fri i Nya Testamentet kan även betyda "avslöja". Täckelset, slöjan, som dolt sanningen, tas nu av när Jesus Kristus står levande framför en.
Vilken stark illustration, tänkte jag, till tackbönen att man i Indonesien fritt kan dela evangeliet i sociala medier.

Tack käre Gud att allt fler troende vågar dela sina vittnesbörd på detta sätt!
Vågar vi det?
Hjälp oss att våga, Herre! Amen.

Buddha-huvud i gräset.


Buddhismen är en filosofi där människans livstörst skall släckas så att ny karma inte uppkommer.
Det är ett bakvänt sätt att leva, i alla fall om man är kristen.

Detta huvud av Buddha i en trädgård skrämde mig, innan jag såg vad det var.
Framför honom ställde jag Jesus Kristus i mina tankar, och såg att det mötet hade gjort Buddha gott.

Då skulle han fått se hur Jesus mättade de hungriga, läkte de sjuka, älskade de skamfullt utstötta och förlät alla syndare - för att sona sina synder själv kräver så många liv att universum inte räcker till...

Tack käre Far för att ditt Ord talar övertygande till våra hjärtan.
Vi ber att lyssnare i Indien med sina många religioner skall bli berörda av Dig. Amen.


Stadens julgran.

Denna präktiga gran har en stam med tre kraftiga grenar. Sällan har jag sett en så bred och fyllig gran på torget!

Bakom denna snöiga gran ligger en sushi-restaurant, ja, det fick bli illustrationen till denna tackbön till dem i Korea som har mission för ögonen.

Lovad vare Du, Herre, som inte vänder Dig bort från någon enda av oss.

Må Guds nåd vara med dig, bäste bloggläsare.
Må Herren välsigna allt arbete i olika medieformer, sitt namn till ära.

Isblå bönehälsningar, Helene F Sturefelt.







 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar