Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 21 januari 2022

DEN FÖRTVINADE HANDEN - Steven Furtick

En knotig hand.


Man kan läsa utan att läsa. 
Ögonen tittar på bokstäverna, men budskapet går inte in.
Här kommer en text som är så kort och knapphändig att den nästan går spårlöst förbi.
Det handlar om en man med en förtvinad hand och vad som händer när Jesus går förbi.

Från oväntat håll fick jag hjälp att tvinna upp berättelsen, och plötsligt strålar den emot mig!

Om du vill, slå upp din Bibel, Markus evangelium kapitel 3.
Jesus gick till synagogan och de skriftlärde höll ögonen på honom, i förhoppning att få något att anklaga honom för. Det var sabbat och inget arbete fick utföras.
Utanför satt mannen med den förtvinade handen.

JESUS SA TILL HONOM:
- STIG UPP OCH KOM FRAM.
SEDAN FRÅGADE HAN DEM:
- VAD ÄR TILLÅTET PÅ SABBATEN, ATT GÖRA GOTT ELLER GÖRA ONT? ATT RÄDDA LIV ELLER ATT DÖDA?

DE TEG.

DÅ SÅG JESUS PÅ DEM MED FYLLD AV VREDE OCH SORG ÖVER ATT DE VAR SÅ FÖRSTOCKADE.
OCH TILL MANNEN SADE HAN:
- HÅLL FRAM HANDEN.

HAN HÖLL FRAM DEN, OCH DEN BLEV BRA IGEN.

MEN FARISÉERNA GICK BORT OCH BÖRJADE GENAST ÖVERLÄGGA MED HERODES ANHÄNGARE OM HUR DE SKULLE RÖJA JESUS UR VÄGEN.
Markus 3:1-6.

Steven Furtick.

Jag är mycket tacksam när internet och den digitala tekniken tjänar Guds syften. 
På tuben (YouTube) ser jag gärna en pastor i USA predika på ett sätt som går rakt in i mitt intellekt, och i mitt hjärta.
Han heter Steven Furtick (han finns även på Fb) och jag skall nu översätta hans förklaring av vad som egentligen hände.

Han börjar med att tala om de gåvor som Herren har gett oss.
- Ni fick sabbaten för att vila, men ni vänder på den gåvan och gör det till ett krav! "Du får inte utföra något arbete som helst!"

Vi kan fundera på hur många andra gåvor som vi vänder på och gör till krav.
ex) materiella ting, som sakta tar över och börjar styra oss (datorn, mobilen...)
ex) vänner, som plötsligt har dålig inverkan på oss och gör oss rädda eller ledsna.
ex) Gud... där vi tror att vi måste ändra oss för att han skall älska oss...

... när det tvärtom är så att vi har förändrats på grund av att Gud älskar oss!

Megakyrka i USA.


Jesus lurar farisérna i fällan.
De kunde ju inte svara "vi får inte göra gott" eller "vi får inte rädda liv".

Men för att inte bryta mot lagen är Jesus smart när han står helt stilla och ingenting gör. 
Han bara talar och säger till mannen med den förtvinade handen att det är han som skall resa sig upp och komma fram.
Mannen gör så.

Här predikar Steven Furtick rakt in i församlingen.

Hur lätt är det inte att räcka fram sin friska hand och låtsas att allt är bra?

Hur lätt är det inte att vänta på ett under innan man vågar sträcka fram den dåliga handen?

Det krävs mycket stor tillit till att våga visa sin svaghet...


Hjärnskakning.

Nu gör jag en avstickare till dagens lokaltidning. Där berättas om en hockeyspelare som fick en svår hjärnskakning. Han vågade inte erkänna hur skadad han var, med yrsel, huvudvärk och svårigheter att fokusera. Han ville ut på isen till varje pris, men det fungerade inte. 
Han fick en smäll till i huvudet och var tvungen att erkänna att hans karriär var över.

Men till vännerna höll han masken och sa att allt var bra.  
- Det var en skam att visa att jag mådde dåligt. Till kompisarna sa jag att jag inte hade tid att träffas..

Det fanns ingen tillit.

Tills sanningen kom i fatt honom, och han förstod att han inte hade någon skuld i att han blivit skadad. Skadan var inte hans identitet.
När erkännandet och acceptansen kom, släppte den inre pressen och han kunde slappna av.
Återhämtningen blev bättre.

Från ishockeyrinken tillbaka till värmen i Israel, men där står de kyliga kontrollmänskorna och bara väntar på att få hugga... på den som vill hjälpa den som redan ligger.

Stå upp. Kom fram!



Mannen med förtvinad hand får nu en uppmaning, att sträcka fram den skadade handen, och exponera den... 
Han ville inte. Han vågade inte.

Men han gjorde det!

Mannen trotsade all sin skam och all sin rädsla. 
Han såg på Jesus och sträckte fram den fula handen...

Det är DÅ det sker.

Undret. Läkandet. Det kroppsliga helandet.

Det sker när vi agerar innan vi fått svaret.
Vi skulle med fromma ord kunna säga att när vi litar på Guds löfte innan det skett, det är DÅ det händer!

Räcker fram det bristfulla.


Jag gör en avstickare till. 
Kommer du ihåg pojken med de fem bröden och de två fiskarna?
Femtusen låg hungriga i gräset och pojken kommer med detta lilla ynkliga bidrag... utan att kalkylera.
Lärjungarna tar sig för pannan och suckar...

Men Jesus ser till pojkens hjärta och det är DÅ det sker.
Pojken agerar, och Jesus svarar. Och det händer. Bespisningsundret.

Gud välsignade det som skedde.

Två blev tvåtusen.


Denna berättelse är en modell för mitt sätt att leva.
Jag gör ofta saker som jag egentligen inte alls vågar, men jag drivs av att en händelse måste lösas, och då agerar jag.

En fånig jämförelse: jag sjunger bara i kör, aldrig solo, det har jag inte röst för. Men i radion igår behövde jag en sång som inte fanns inspelad. Då fick jag sjunga själv... för att texten var så bra!
Nej, aldrig att jag skulle sjunga i radio! 
Men jag gjorde det, för min blick var på Jesus och hans kärlek som jag så gärna ville skulle nå ut.

Och då välsignar Gud det som sker...

Aldrig att jag sjunger i radion!!


Tillbaka till den förtvinade handen.
Steven Furtick sa:

- Om vi sitter med armarna i kors, händer ingenting. Kanske inte ens om vi ber... för vi glömmer att våga göra...

Men Jesus gör ingenting... 

Fariséerna följer honom med blicken. Om Jesus skulle sträckt ut sina armar, då skulle de betraktat detta som ett sabbatsbrott... Suck... svårt för oss att förstå, men så var det.

Jesus står helt still. 

Det är inte han som skall sträcka fram sin hand, det är den sjuke mannen.

Det var precis som om Jesus sparade sina armar till den dag då korset kom...

Sparade sig till korset...


Vid korsfästelsen sträckte Jesus frivilligt ut sina armar, till en djävulskt plågsam död. Detta blev en försoningsdöd som för alltid ger oss evigt liv, förlåtelse och upprättelse när vi tar emot honom!

Jesus gjorde det han inte ville, inte vågade, inte orkade... men var tvungen att göra.

Han gjorde... och Gud välsignade det!!!!

Hans offerdöd blev sedan till uppståndelse som vi får leva i, dag efter dag.

Utsträckta armar.


Sammanfattningsvis.

En förtvinad hand. Ett förtvinat hjärta, utan medkänsla eller barmhärtighet.
Förstår de illasinnade detta underliggande budskap, då som nu?

Materiella ting är gåvor som skall tjäna oss, men vi förvrider det så att vi blir slavar under sakerna.

Religionen är perverterad. Sabbaten skulle vara till för människans vila och umgänge med Gud, nu är sabbaten förvriden till krav. Människan skall betjäna sabbaten...
Gud sätter människan före sabbaten, men fariséerna sätter sabbaten före människan.


Gud ger oss vänner som vi får styrka och glädja. Men vänskapen förvrids och vi blir slavar under varandra.
Steven frågar:
- Hur många har du legat med? Sex är en underbar gåva, men en fruktansvärd herre om den får ta över...

Detta är korsets hemlighet: att vi älskar honom därför att HAN först har älskat oss!

Jesus gör en demonstration i vad tro är, inte en lektion, då han ber mannen ställa sig upp.
Ärligt talat, mannen var inte döende, han kunde ha väntat till nästa dag, det hade inte spelat någon roll.
Men nu gör Jesus detta inför dem alla, för att visa vad tillit är.

Dålig hand.


Själavårdsmässig tillämpning:

Ibland ger livet oss en "dålig hand"... Vad gör vi då? Döljer den? 
Det går dåligt nu... sjukdom, arbetslöshet och skilsmässa hotar kanske... vi vågar inte erkänna det (se förra inlägget!)

- Don't fold! Stäng inte in dig!
Gud vill vända hela din situation, hur desperat den än är!

- Be aware of procrastination! Se upp så att du inte skjuter allt framför dig, då kommer ingenting att hända.
Sträck fram din hand! Gör det! Vänta inte. Detta är ingen "teori".

Att skjuta fram agerandet inför Gud, är det största hindret från att få möta Gud.

Sträck fram handen!


Herren använder dina situationer för att visa dig ett annat sätt att leva. Världen har ett "systemfel" men det har inte Gud.
Vi tycker att det skulle vara så här:
- Mannens hand blev helad, därför sträckte han fram den. 
Nej! Det är det som är systemfelet. Jesus vänder alltså på det!

Vänta inte på känslor. Du behöver inte "känna" för att kunna tro!

- This is godness of the Lord in the land of the living!

Gud välsignar din brustenhet. Jesus vill att det trasiga skall fram för att det skall välsignas, inte det som är helt, eller när du låtsas att du inte behöver hjälp...

Det är du kan stå upp mitt i stormens öga, där lögnerna råder, där fattigdom tär, där mod måste till för att hjälpa någon... för att du sträcker ut din hand och litar på att Gud är där!

Jesus helade på ett ovanligt sätt - utan att röra vid människan.
Jesus läkte på en ovanlig dag - då inget arbete skulle utföras.

- Jesus did what he shouldn't do... so the man could do what he couldn't do...

Pastor Steven Furtick.


Han agerar när vi minst förväntar oss det...
... till den som minst förtjänar det... eftersom han är KÄRLEK.

Det är DU. Det är JAG.

Men då kan vi inte sitta instängda med armarna i kors... utan att vilja göra så det han uppmanar oss till.

Prisa inte Gud för att få välsignelsen.
Prisa Gud därför att HAN ÄR VÄLSIGNELSEN!


Tack käre himmelske Fader för denna predikan från långt bort över havet!
Du har gett mig ett nytt perspektiv.
Det som varit förtvinat använder Du och jag blir oväntat välsignad...

Hjälp var och en som läser detta att våga visa sin "dåliga hand"...
JESUS, DU ÄR VÄLSINGELSEN!
Amen.


Tack Gud för Steven Furtick!

Till sist.
Ett minne från Turkiet, en resa i Paulus fotspår.

Den stora turistbussen stannade i Efesos. Människor flockades runt oss, flera tiggare. En av dem av krympling och han hade en - förtvinad hand...
Händelsen i Markus tredje kapitel stod mycket klart för mig. Jag frågade mannen om jag fick be för honom. Han förstod inte vad jag sa, men jag tog hans hand och bad. 

Jag har ingen aning om vad som hände sedan.

Men jag gjorde det.

Jag tog hans fula hand och höll den i min, med en bön om helande och välsignelse... och i denna stund ber jag igen att din hand skall var fullt användbar!

Någonstans var du.



Handfulla hälsningar,

Helene F Sturefelt,

- djupt tacksam.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar