Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 1 februari 2022

AMERIKA OCH SVERIGE - Religionsförtryck

"Allt för Sverige".


Många ogillar amerikanska konservativa kristna. I alla fall om man läser kommentarer i "vänstermedia".
Men har du tänkt på varifrån alla dessa kristna kommer?
De var ju faktiskt emigranter en gång för 150 år sedan, då de flydde undan religionsförtryck och hungersnöd.

I Sverige.

Det kan vara dina avlägsna släktingar!

Detta är också vår familjs småländska släkthistoria, där jag har mina rötter.

Det populära TV-programmet "Allt för Sverige" går nu in på sin tionde säsong. Tio amerikanare får chansen att komma till Sverige och söka sitt ursprung. Anders Lundin är en skicklig programledare och undervisare.

Jag ska dela med mig av det han sa i förra avsnittet, den 23 jan 2022, och jag skall bjuda på en egen liten släkthistoria.

Anders Lundin undervisar.

Anders Lundin:

"Fram till mitten av 1800-talet var det strängt förbjudet att deltaga i andra samfund än statskyrkan.
Människor som funnit frälsning och ville utöva sin tro i nya samfund kunde kastas i fängelse.

- En stor anledning till att många av era förfäder emigrerade till USA var detta religionsförtryck i Sverige.

Det var bara en religion som var tillåten fram till mitten av 1800-talet. Det var förbjudet att lämna statskyrkan.
Bestraffningen kunde bestå i att man miste sina medborgerliga rättigheter, man kunde mista sin arvsrätt och man kunde till och med bli utvisad ur riket."

Religionsförtryck.

Anders Lundin fortsatte från ambon i Sävsjö pingstkyrka:

"Många svenska upplevde statskyrkan som ytlig, och man sökte något djupare.
De träffades i hemmen, läste Bibeln och hade egna bönemöten, vilket alltså var olagligt.
Straffet för detta kunde vara böter eller fängelse.

Myndigheternas hårda inställning till dem med "fel tro" var alltså ett av de främsta skälen till att de första emigranterna lämnade Sverige."

Ytlig statskyrka.

En av deltagarna, Michael, sa:

- Jag har länge varit arg på religionen. Jag hoppas här kunna finna en ny förening med Gud, universum eller mina rötter - jag vet inte vad jag skall kalla det. Förhoppningsvis kan jag fylla det tomrummet och gå vidare i livet.
Jag vill verkligen lära känna mina förfäders historia och dela deras smärta, vedermödor och allt de gick igenom!

Gruppen åker genom Smålands natursköna trakter, och Jonathan utbrister:

- Vem vill lämna detta vackra land?! Det är sorgligt. Men jag förstår att folk ville fly förföljelsen. Det var en stor massutvandring, en stor "exodus".

Massutvandring. Exodus.

Anders Lundin har ordet igen:

"Motståndet mot de nya församlingarna hade tvingat dem att organisera sig. De byggde kontaktnät, upprättade regler för sina möten och satte upp tydliga mål.

De uppmuntrade sina medlemmar att studera, att läsa och utbilda sig.

Allt detta studerande, läsande, opponerande mot myndigheterna och ifrågasättande, samt höga nyväckta religiösa ideal, spred sig nu till den tidens andra stora rörelser:


Börjar organisera sig.


* Nykterhetsrörelsen - Sverige var tvunget att nyktra till, det dracks alldeles för mycket.

* Arbetarrörelsen - de anammade också det här med utbildning, struktur och politisk medvetenhet.

Detta förvandlade Sverige från att vara ett konservativt och fattigt kungarike, till att bli ett modernt välfärdssamhälle...

... "med gratis sjukvård, barnomsorg, och ett socialt skyddsnät som skulle skydda alla".

Slut citat.

Amerikanarna lyssnade stort till denna kombination av planekonomi och marknadsekonomi.

Folkhemmet på 1950-talet.


Förstår vi vilken avgörande betydelse dessa "frikyrkomänniskor" hade?
Förstår du vidden av den konsekvens som bibelläsningen hade?!

Vad hade hänt om dessa frimodiga människor inte hade protesterat mot en stelnad kyrka?
Vad hade hänt om de inte hade börjat studera, tänka själva, organisera sig och göra sig pålästa?

Hade kyrkan krackelerat inifrån, tyngd av sina livlösa traditioner och sitt obibliska behov av kontroll?

Hade svenskarna supit ihjäl sig?

Efter att först ha arbetat ihjäl sig, vid smutsiga industrier med omänskliga arbetsvillkor?

Betänk detta noga.

Svaret är förmodligen "ja."

Nykter, med Guds hjälp.


Det finns ett roligt ord med allvarlig innebörd: Konventikel-plakatet.
Du som gillar latin kan se att ordet innehåller delarna con = med, och ventus = komma.
Alltså = samvaro, "komma tillsammans".

Statskyrkan ville bevara folkets enhet, och det var säkert ett gott syfte i sig, men det blev fel.

Redan på 1700-talet kom pietismen med upprop på vars och ens personliga omvändelse. Eftersom det inte fanns inom statskyrkan, började lekmän själva samlas för att läsa Guds ord och be, till frälsning och stor glädje.
Förbud mot "konventiklar" utfärdades redan år 1713, med olika straffskalor som Anders Lundin berättade om.

Bevara enheten genom bestraffning.

Effekten blev att väckelsefolket avlägsnades från kyrkan. Enheten tålde inte lekmännens medverkan i kyrkan och därmed stängdes de av från all kyrklig aktivitet.
Det fick till följd att den svenska pietismen drevs mot en radikal inriktning.

Men år 1858 upphävdes konventikelplakatet. Trycket blev för stort.

Men även skadad!

Det är alltså här i tid som stora skaror emigrerar och lämnar Sverige, och tar sig över Atlanten till det Förlovade Landet. 
Amerika var nybyggarland, där fanns friheten.

Över havet, i dimman.


Släkten Sturefelt härstammar från min farfar Sture Andersson i Hökhult, Hinneryd socken i Småland.
Stures far emigrerade till Amerika i slutet av 1800-talet, Det var större inkomst som lockade, inte religionsförföljelse, den var borta.
Men då var guldåldern förbi och endast oromantiskt industriarbete erbjöds. Denne Johan tillverkade tunnor.
Han återvände, gifte sig och blev finsnickare istället, gjorde resor till Norrland och sålde vävskedar till vävstolar.

Det fanns ett talesätt om min gammalefarfar:
- Johan kunde göra en vigge (kil) så vass att den gick ned i jorden direkt utan att inte fara upp igen och slå en i hu'et...
Johan dog tidigt i hjärtinfarkt. Hans pojkar fick bära in honom på kökssoffan, där hans liv rann ut i ett slaganfall.

Hökhult.

Även min farmors far emigrerade vid samma tid. 

August fick arbete på en gummifabrik. Det var tungt industriarbete, och när han återvände hem i början av 1900-talet, hade han en begynnande lungcancer med sig... 

Han gifte sig med Julia, de fick fem barn, men han dog tidigt. Hon blev ensam försörjare av denna barnaskara, där min farmor var mittenbarn.

Hinneryd kyrka.


Men konflikten mellan statskyrkan och frikyrkan levde kvar. Hundra år efter att Konventikelplakatet var upphävt, såg man med stor misstänksamhet på de frisinnade.

Det berättas i vår släkt om en sammankomst i Hinneryd kyrka då baptisterna var inbjudna till gudstjänsten. Det var upprörda känslor från kyrkfolkets sida. De ville inte ha väckelsefolket där!

Konflikten levde kvar mellan min gammelfarmor Ida, som värnade starkt om statskyrkan, och hennes svärdotter - min farmor Alfrida - som hellre gick till Fosterlandsstiftelsen (EFS). 

Jag får en ordentlig eftertanke då jag konstaterar att dessa båda samfund finns starkt i mig - dock utan denna tydliga konflikt. Skillnaderna är uppenbara vad gäller sättet att fira gudstjänst, men båda hör samman och behöver varann. 
Om det kan jag skriva en annan gång.

Halleluja-stund!


Så, när dessa svensk-amerikaner återvänder till Sverige med hjälp av TV-programmet "Allt för Sverige", då har de ju den gamla tiden bevarad i sina traditioner!
Där finns blandningen mellan innerligheten i tron och "ordning och reda".

En majoritet i dagens USA bekänner sig som evangelikala kristna, många ber dagligen och går till kyrkan på söndagen. Det är inget konstigt. Det är det naturliga sättet att leva för många amerikaner idag.
Det är otroligt att svensk media släpper igenom så mycket kristendom i programmet! Många blir säkert generade över hur otvunget de berättar om sin tro - vi har ju censurerat bort det mesta.

Medan friheten i USA att "få tro som man vill" så har motsatsen hänt i vårt land: att "slippa tro över huvud taget".
Sedan Hedenius religionskritik på 50-talet har den socialdemokratiska staten medvetet gått in för att göra statskyrkan till ett "allmänt salighetsverk" som ecklesiastik-minister uttryckte på på 1950-talet.

Be hemma!

Dessa TV-amerikaner blir nog bestörta när de möter all vår genans över att tala om tro.

Och jag tänker:
- Välkomna tillbaka! Vi behöver hjälp att hitta tillbaka till den tro som drev era förfäder att lämna vår land!!

Men, motsatsen råder också. En av dem, Jonathan, säger:

- Gud kanske inte är den Gud som kyrkan sa till mig att Han var. Vem är Gud, egentligen? Jag växte upp med en dålig förståelse för vem Gud är. Det skall ju vara glädje och kärlek!

En annan åsikt var:
- Ni talar inte så mycket om tro, men ni lever ut tron i ert generösa välkomnande, ni är vänliga och hjälpsamma, man kan lita på er. Vi har fått med oss lite för mycket fördömande.

Även vi får ge allt för vårt land!


Så, det är den ständiga balansgången i teori och praktik, där vi snubblar och får hjälpa varann tillbaka på banan igen.

Men vi ska nog vara försiktiga med att fördöma den kristendom som finns i USA. Det är som att kritisera sina egna förfäders stora umbäranden...

Precis som dessa hitresta amerikanare behöver oss för att hitta sin identitet, så tror jag att vi behöver dem. För en gångs skull - heja SVT!

Småländska hälsningar, 

Helene F Sturefelt.

Vi behöver varandra. Välkomna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar