Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 3 februari 2022

BÖNER OM UTHÅLLIGHET - Norea


Bön i lidandet.

När orden tar slut, får bilderna tala desto mer.
När påfrestningarna är för stora, blir bönen stum. Men hjärtat suckar och ropar, i vånda.

Och jag ser till min förskräckelse att jag stavat fel i denna bön... Ser du det också?

... VAR UTHÅLIGA I LIDANDET...

Uthålig.

Ihålig.

Tom i lidandet. 

Men uthållig? Nej, det klarar vi inte i egen kraft! Gode Gud, hjälp oss!

Vishet från Gud.


Missionsorganisationen Norea samarbetar med Trans World Radio som sänder kristna radioprogram världen över. Från kvinnor i bönegrupper i många länder kommer dessa böner som jag bildsatt.

Med en staty från Kalmar bildsätter jag bönen för kristna kvinnor som är aktiva politiker, att de skall söka vishet och ledning från Gud.

Själva har vi bara halva perspektiv.


Tro. Tillit till vinden.


Det satt en duva på det utskjutande taket.
Hon väntade på den rätta vinden. Annars går det inte att kasta sig ut.

Vilken fin bild det blev för hur vår Gudstro bygger på förkunnelsen, som ger vindar att flyga i, och de i sin tur bygger på Guds ord, som får vara solens värme som sätter luften i rörelse!

Radiovågorna flyger osynliga med budskap om Hoppet i Jesus Kristus. Tack!


Arbetslöshet.


En tom skylt vid busshållplatsen skulle kunna förmedla att inga bussar längre går.
Tidtabellen är borta.

Men så illa var det inte.
Folk vet när bussen går. Eller så "kollar de i appen"...

Fotot från Hällevik illustrerar den arbetslöshet som förvärrats av pandemin. Bönerna riktar sig särskilt till kvinnorna som alltid drabbas hårdare än männen.
Måtte "arbetsbussen" komma med sin tur till er snart!

Iklädd innerlig medkänsla.


Vid Omberg, på Östgötaslätten, ligger Heliga Hjärtas Kloster. Vid våra pilgrimsvandringar stannar vi gärna till där. Här ses Moder Katarina välkomna trötta vandrare. 
Mariadöttrarna är verkligen klädda i innerlig medkänsla!

Bönen är deras arbete, liksom gästhemmet och trädgården. 

Tänk om man kunde se bönen rent konkret - då skulle det ständigt ryka och dofta kring denna plats!

Med detta foto ber vi för ledarskapet inom Trans World Radio. 

Stå fasta i ert arbete.


När man skär lök och hackar grönsaker, då ser man tydligt resultatet i soppgrytan. 
Eller när man är ute och åker skidor och ser spåren efter sig.

Men det digitala arbetet är inte lika synligt. Vad blir det för spår i Paraguay av radioutsändningarna?
Det är viktigt att uppmuntra varandra till att dela med sig vad den kristna rösten betyder!

Annars kanske vi inte orkar stå fasta i vårt arbete för Herren.

I vår del av världen gäller det även poddar, bloggar och kristna TV-kanaler.
Själv hör jag gärna av mig till Sveriges Radio när jag hört något bra, eller dåligt... eller skriver insändare om attityden mot kyrkan är hånfull.

Tack, Herre, att vår möda inte är förspilld i vårt arbete för Dig!


Ge till gott ändamål.


Jag borde veta mer om projekten i Women of Hope, men det gör jag inte i skrivande stund.

Men jag älskar ordet från 2 Korinthierbrevet, om att Gud förmår ge oss allt i gott överflöd, så att vi får våra behov tillgodosedda, ty det är Guds natur att sörja för oss. 
Sedan får vi i vår tur själva ge i överflöd till varje gott ändamål.

På tal om det. Jag är bekymrad för att kollekterna i Svenska kyrkan så ofta går till sjukvårdsarbete. Är de en filial till landstinget? Varför är ändamålen så sällan kristen mission? Har kyrkan glömt det?

Jag vill ge kollekt till Flygmissionen MAF, Norea förstås, MedieMission, EFS mission, Kerygmas barnhem Rut i Benin, till IBRA och PMU samt LP-stiftelsen. Och till den kristna student- och gymnasiströrelsen CREDO!

Du som läser detta och sitter i kyrkorådet - se till att det blir ändring! Annars får du inte smaka på min ananas!


Sök källan.


Sista fotot tog jag i Lunds stadspark en sen höstkväll. 
Så fantastiskt vackert fontänens vatten är!

För att hitta källan måste man söka den. För att få syn på en tjusig fontän måste man gå dit där den är.

Liksom vattnet flödar här, ber jag att frimodigheten skall flöda hos de kvinnor som Herren utsett till ledarskap. Amen!

Uthåliga bönehälsningar...

Helene F Sturefelt, amatörfotograf.

Ordet ges till mig. Tack!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar