Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 29 augusti 2021

KAIN OCH ABEL - åtrå till synden

Åkerman eller fåraherde?



Tidlös urhistoria. Berättelsen om Kain och Abel gör anspråk på allmängiltighet. 
Bibelns första bok ger oss här ett stycke mänsklig urhistoria, som handlar om oss människor i alla tider, såsom vi varit och är, överallt.

Hur kunde det första brodermordet utlösas? Vilka mörka krafter dolde sig i det beslutet?
Följ med på en inre resa till en plats utanför paradiset - där du och jag fortfarande står. Det är djup psykologi och stor teologi, där Gud träder fram på ett sätt som vi sällan ser.

Kain var åkerman.


KAIN SADE TILL SIN BROR ABEL:
- KOM MED UT PÅ FÄLTEN.
DÄR ÖVERFÖLL HAN SIN BROR ABEL OCH DÖDADE HONOM.

HERREN SADE TILL KAIN:
- VAR ÄR DIN BROR ABEL?

HAN SVARADE:
- DET VET JAG INTE. SKALL JAG TA HAND OM MIN BROR?

HERREN SADE:
- VAD HAR DU GJORT? DIN BRODERS BLOD ROPAR TILL MIG FRÅN MARKEN. FÖRBANNAD SKALL DU VARA, BANNLYST FRÅN MARKEN SOM ÖPPNAT SIN MUN FÖR ATT TA EMOT DIN BRORS BLOD, SOM DU HAR UTGJUTIT.

OM DU ODLAR MARKEN SKALL DEN INTE LÄNGRE GE DIG SIN GRÖDA. RASTLÖS OCH ROTLÖS SKALL DU VARA PÅ JORDEN.
1 Mosebok kapitel 4:8-12.

Marken svalde blodet.


Det var det heligaste som skadades mest när skapelsens mening brast sönder i syndafallet. Kärleken mellan man och kvinna skadades när Adam och Eva började blygas över sin nakenhet. Kärleken mellan syskon skadades när Kain dräpte Abel.
Och när människa vänder sig mot människa i misstro och hat, då är också gudskontakten skadad.

Visste du om att det inom loppet av elva kapitel finns fyra syndafall?!

1. Adam och Eva som förleds av ormen att äta av kunskapens träd.
2. Kain som dödar Abel.
3. Ättlingarna till Evas tredje son Set nonchalerar Guds vilja och den stora syndafloden sköljer bort allt liv, där endast Noa med familj räddas.
4. Babels torn där människornas storhetsvansinne accelererar. Gud stoppar det genom att förvirra människornas språk.

Kunskapens Träd och Livets. 


Detta är alltså inte en speciell israelisk historia i Gamla Testamentet utan den är allmänmänsklig. Det är först efter det fjärde syndafallet som historien koncentreras till en enda familj: Abrahams.

All stor världslitteratur öser ur denna källa. Det handlar om Brott & Straff, om konsekvenser och att få vara ansvarig för sina handlingar.
Ser du modellen? 

- Efter själva brottet följer i tur och ordning förhör, förbannelse, förvisning OCH Herrens beskydd av de straffade. (1 Mos 3:21 och 4:15).
Det är just det sista som vi ofta missar - att Gud är så tydlig med att ge beskydd samtidigt som människan måste ta sin konsekvens av frihetens makt att välja sätt att agera.


Åkermannen har skördat.


Jag vill inte uppehålla mig så mycket vid själva offrandet - det var en självklar förutsättning för att visa sig ödmjuk inför Skaparens alla gåvor. Var så god, här är förstlingsoffret av säden och djuren, i tacksamhet. 
Alla kulturer bär denna känsla av att strömmen av gudsgåvor skulle på detta sätt få fortsätta normalt.

Vi vet inte varför Herren inte såg till Kains offer av markens skörd, men gillade Abels djuroffer.
Bibeln ger inget svar, bara att en av bröderna var mörk i sinnet, och det orsakade problemet.

Vi ser här hur Guds ord pekar på människans problem som social varelse, hur lätt orättvisorna uppstår med konkurrens, avund och konflikt.
Vems skuld är det? Guds? Eller människans?

Hans blick blev mörk.


Det oerhörda är att Gud myndigförklarar människan att själv hantera de situationer hon hamnar i.
Här är en uppenbar orättvisa mellan syskonen.
I verserna innan står det:

HERREN SÅG TILL ABELS OFFERGÅVA, MEN TILL KAIN OCH HANS OFFERGÅVA SÅG HAN INTE.
DÅ BLEV KAIN MYCKET VRED OCH HANS BLICK BLEV MÖRK.

OCH HERREN SADE:

- VARFÖR ÄR DU VRED OCH VARFÖR ÄR DIN BLICK MÖRK? ÄR DET INTE SÅ; OM DU HAR GOTT I SINNET, DÅ SER DU FRIMODIGT UPP, MEN OM DU INTE HAR GOTT I SINNET DÅ LURAR SYNDEN VID DÖRREN. 

TILL DIG STÅR DESS ÅTRÅ, MEN DU BÖR RÅDA ÖVER DEN.
1 Mos 4:5-7.

    (Den sista meningen är i grundtexten förmodligen en fråga:  
    - Är du säker på att du kan bemästra den??

Detta är en oerhörd prövning! Att inte bli erkänd, inte bli accepterad. Det sårar, det kränker och man ifrågasätter vad som gått fel. Är jag inte älskad? Var det inte tillräckligt bra? Var inte mitt syfte rent?

Det är lätt att känna igen sig i Kain... och det är det som gör Bibeln till den stora biktspegel som den är...

Vad skulle han göra? Rycka på axlarna och gå vidare?

Lyft din blick, Kain!


Kain klarade inte det. Hans blick mörknade. Här kommer syndafallets förfärande konsekvens: att människan har möjlighet att välja "gott och ont". Denna Guds gåva av Fri Vilja kan vi än idag inte hantera...

Likväl är dessa syndafall "nödvändiga" eftersom vi är just människor och inte djur eller robotar - vi har fått den fria viljan, och allt går ut på att mogna så pass att vi väljer det goda.

MEN DET GODA SOM JAG VILL, DET GÖR JAG INTE.
OCH DET ONDA, SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG!
Romarbrevet 7:19.

Denna förfärande upptäckt skriver Paulus i Romarbrevet. 

Och Kain föll.

Synden lurade vid dörren. Vid ingången låg en demon av vrede vilande. Väck den inte! 
Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo, men man kan dock honom aldrig tro... Arrgghhh!

Hjälp!

Ondskan är lös. Kain orkade inte hålla emot. Avundsjukan och känslan av att vara försmådd var så stor att han tillät vredens orm komma fri. Blint raseri. Det svartnar för ögonen. Orden haglar och knytnävarna slår.

Vi har alla känt av mörkrets krafter.

Men Kain slog för hårt. Abel mötte döden av sin broders hand. Blodet rann.

Jag skall slå dig!!


I texten ser vi hur Gud hela tiden är i dialog med Kain. Herren ställer frågor... för att Kain själv skall besvara dem. Han skriver honom inte på näsan...
Fyra frågor vill hjälpa Kain till självbesinning:

1. Varför är du vred och slår ned ansiktet?
2. Till dig står syndens åtrå, är du säker på att du kan bemästra den?
3. Var är din broder Abel?
4. Vad har du gjort?

Hela tiden vill Herren Gud hjälpa Kain (och oss!!) att bli medveten om sin skuld.
Denna berättelse är den djupaste vi känner i mänsklighetens skuld-straff-fråga. Detta löper som en svart tråd genom alla samhällen, där Bibeln vill hjälpa oss se detta.

Och lyssna nu:

Så länge Gud frågar, finns det chans att komma rätt igen! Så länge dialogen är öppen, kan uppgörelse komma till stånd.

Men, Kain stänger dörren till de möjligheterna som Gud erbjuder.
Gör vi också det?





Och hör här:

Det är Guds godhet som utlöst Kains illdåd mot brodern!

I evangeliet ger Jesus en liknelse:

SER DU MED ONDA ÖGON PÅ ATT JAG ÄR GOD?
Matteus 20:15.

Den gången handlade det om vingårdsarbetarnas lön, där Herren väljer att ge alla lika mycket, även till dem som kom i elfte timmen och bara arbetat en kort stund. 
- Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god? Så skall de sista bli först, och de första sist.

Det är bara till att erkänna - det är jättesvårt att glädjas åt någon annans framgång när det slår fel för egen räkning... Eller hur!!

Abels blod ropar.


Kain gav efter för den onda impulsen, trots att Herren vädjade till honom att besinna sig.

Och vi kan ju tänka så här:

- Gud, varför gav du oss ansvaret att vara myndiga människor? Jag vill inte! Orkar inte!
Varför griper du inte in när vi håller på att förstöra allt? Det är bättre om du styr oss och tvinga oss att lyda. Vi förstår bara den sortens makt sedan vi åt av kunskapens träd, på gott och ont.
Vi orkar inte med kärlekens makt, som ger oss möjlighet att välja... god Gud, hjälp oss!

Ändå låter Gud oss välja. Hela tiden. Vi har makt att dräpa den som står oss nära. Vi har makt att döda oss själva, supa ihjäl oss, förstöra våra relationer och hela vår livsmiljö... för att vi är så skadade av synden...

Herre, grip in! Blåbärssoppa...



Men vi får inte heller glömma bort att Gud valde (!) att vara med Kain även då han fördrevs. 
Gud är med varje människa som irrar runt i Rastlöshetens Land, i landet Nod, 

Herren satte ett märke på Kains panna, så att inte den onda andemakten skulle komma in och prata omkull honom igen, och sprida missmodets, bitterhetens, självömkans och otrons gift.
Hur ser det märket ut?

Kan det ha formen av ett kors?

Kors på runsten från 1000-talet. Stava i Östergötland.

Nu ska vi avsluta detta.

Bibeln började med att definiera mänskligheten som man och kvinna, och som syskon. Detta är de våra primära relationer.

Kain var åkerman. Abel var fåraherde.
Nu kommer Jesus Kristus rakt in i detta brustna broderskap. Det är Jesus som är Kains herde, inte Abel. Det är av Kains slit med åkermarken som Jesus tar bröd och vin och välsignar det... 

Jesus välsignar den mark som Adam fick förbannad. Jesus förenar i sig de båda syskonens olika uppgifter - herden och åkermannen! Bådas gåvor får nu bära försoningens tecken till hela mänskligheten!

Vad som söndrat Kain och Abel är förenat i Jesus Kristus.
Han är Herrens välsignade, som går in i förbannelsen. Jesus är den som gör fördömelsens tecken till det återupprättade broderskapets tecken.
Mänskligheten läker ihop i försoningen på korset.

Lamm. Offerlamm?


Tack till goda teologer som inspirerat till denna text:
- Lars Collmar i "Guds kärleks vrede", Proprius Förlag.
- Krister Brandt  i "Kommentar till evangelieboken, gammaltestamentliga texter, årgång 2", Verbums Förlag.

Var välsignad!

Helene F Sturefelt, V.D.M.

- som fotograferade vid Stiby vägskäl på Listerlandet, Augerums bördiga åkrar vid Lyckeby och i Östergötland..

Lägg ned vapnet.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar