Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 10 augusti 2021

"DET SKA VARA SVÅRT"

Äpplet och kniven, I.


Jag är känslig för det banala och ytliga. Förenklade sentimentaliteter är inget för mig.
Det förminskar livet och falskheten kryper sig på.

Ingen av oss undkommer kniven.

"Det ska vara svårt".

Detta inlägg handlar om en skådespelare och en trädgård. 
Jag låter en cowboy i midnattstimman - dessutom rullstolsbunden som hemvändande vietnamveteran - möta en fruktträdgård, där trädgårdsmästaren går runt med ansar-kniven.

Det är Jon Voight och Jesus i Johannesevangeliet som möts.

En annan cowboy.


Vi kämpar på med att vara duktiga och produktiva, effektiva och dugliga. Men i Bibelns värld ställs ofta helt andra frågor. Det kanske inte alls handlar om hur mycket "frukt" ditt liv producerar... Det enda viktiga är kanske att du ser till att ha kontakt med själva stammen...

Vad är det som inte ska växa?

Frågan ska skölja igenom alla nivåer - i det personliga livet, i familjen, i församlingen och i samhället och vårt land.

Vi kan drömma om många projekt som vi vill förverkliga, men det blir liksom ingenting av det. Det saknas både tid och resurser. Det är hela tiden fel tajming.

OM INTE HERREN BYGGER HUSET,
SÅ ARBETAR DE FÖRGÄVES SOM BYGGER PÅ DET.

OM INTE HERREN BEVARAR STADEN,
SÅ VAKAR VÄKTAREN FÖRGÄVES.
Psalt 127.

Bygger Herren huset?


Skådespelaren John Voight, 82 år, berättar överraskande i en talk show på Fox News om sin Gudstro.
Gud lyfte honom när han tyngdes av svåra problem.

Jag citerar:

"Den Oscarsbelönade John Voigt förvånade programledaren Tucker Carlsson när han spontant kom in på sin Gudstro. Vid ett tillfälle hade han stora problem och genomgick en skilsmässa, och relationen till barnen var inte den bästa", (han är pappa till Angelina Jolie).

- Jag upplevde ett verkligt lidande och låg utsträckt på golvet och sa högt för mig själv; "Det är så jobbigt och svårt nu". Då hörde jag tydligt en röst som sa: "Det skall vara svårt".

Det var en röst som utstrålade vishet och kärlek, berättade John Voight.

"Han blev mycket tagen och medveten om att Gud känner till vem han är."

- Fram till den stunden hade jag inte bett i tron att någon lyssnade på mig. Men nu tror jag att allt vi gör och tänker är känt... Vi är uppmärksammade, får hjälp och är älskade och ämnade att göra det rätta.

Det skall vara svårt.

John Voight fortsätter:

- Jag kände att jag behövde vara ren om jag skulle kunna vara ett Guds kärl och vara en rättfärdig man, vilket jag försökt sedan dess.

Världen Idag, 28 juli 2021.


Varför blir vi överraskade av att livet är svårt?
Det blev inte mina farföräldrar. Det visste att svårigheter ingår i tillvaron, och måste övervinnas med klokhet och kunskap. I deras självklara Gudsgemskap fann de kraft och uthållighet.

Men nutidsmänniskan blir arg.

Svårt?? Det skall inte vara svårt! Livet skall vara lätt, gärna bekvämt och helst friktionsfritt.
Istället för att matas med bibelord, matas vi med reklambilder och påträngande texter om hur lyckliga vi blir när vi använder deras produkt.

Vi förstår nog inte hur reklamen äter sig in i våra själar.

Det skall vara lätt.

Perfekt frukt. Var växer de?


Som om inte det vore nog, förstärks detta av nyandlighetens ideologi med positivt tänkande och glada affirmationer.

Det svåra skall betvingas.

Inte levas.

Ingen trädgårdsmästare skall komma här och ha åsikter om mitt livsträd. Det får växa som det vill och jag bestämmer själv hur många vattenskott jag vill ha mitt i trädet. Även om de tar allt ljus och den andra frukten bara blir små surkart.

Äpplet och kniven, II.


Krigsfilmen "Hemkomsten" skildrar Luke (John Voight) som en bitter och känslokall krympling. På ett sjukhus för krigsveteraner arbetar Sally (Jane Fonda) och hon ser människan i honom, inte den handikappade mannen.

Sallys man Bob skickas iväg till kriget i Vietnam och när han återvänder hem, ställs allt på sin spets. Han har undkommit kriget med en lättare fysisk skada, men tycks vara värre drabbad på det mentala planet.

Det är svårt, men kärleken växer sakta i dessa svårigheter och ger starka avtryck.

Vem älskar ett ruttet äpple?


När livet är för lätt, behöver vi inte anstränga oss. Det sägs att det som kommer utan kamp, har mindre värde. Är det så?
Men när vi tvingas arbeta och sträva efter något eller någon, då uppskattar vi det så mycket mer. Och vi tar fram våra bästa sidor.

Lätt fånget, lätt förgånget.

Men i motvinden växer sig stammen stark.

Livet ska vara svårt. 

JESUS SADE:
- JAG ÄR DEN SANNA VINSTOCKEN OCH MIN FADER ÄR VINODLAREN.

VARJE GREN I MIG SOM INTE BÄR FRUKT SKÄR HAN BORT, OCH VARJE GREN SOM BÄR FRUKT, ANSAR HAN, SÅ ATT DEN BÄR MER FRUKT.
Johannes 15:1.

Det spelar ingen roll om livets grenar bär frukt eller inte.

Kniven skall fram.

Svårt att bli bortansad...


Gud Fader sköter sina mänskoträd. De får inte växa vilt. Herren tar bort vattenskotten, de döda grenarna och småkarten. 
Vi är som små japanska bonsai-träd. Vad som än sker, får stammen inte skymmas. Den måste ha ljus. 
Och grenarna måste ha kontakt med stammen.

Vi har ett äppelträd på gården som en syrisk flykting tagit hand om och ympat in nya kvistar. Nu efter några år börjar det bli ett riktigt praktfullt äppelträd.
Småpojkarna är där och plockar tidigt så att frukten inte hinner utvecklas...

- Låt bli äpplena! De är inte mogna. Frukten behöver mer tid. Kom tillbaka då.

Vårt äppelträd för sju år sedan, 2015.


Mannen var väldigt noga med att inympningen skulle gå rätt till. Ett snabbt snitt med kniven, både på stammen och den gren som skulle sättas dit, och trädtejp runt om, så kunde saven genast börja flöda.

Ofta predikar vi om Guds förbund med hjälp av denna symbolik. Gud har "inympat oss" i sitt förbund. 

LIKSOM GRENEN INTE KAN BÄRA FRUKT AV SIG SJÄLV OM DEN INTE SITTER KVAR PÅ VINSTOCKEN, KAN INTE HELLER NI GÖRA DET, OM NI INTE ÄR KVAR I MIG.
Jesus i Johannesevangeliet 15.

Arabisk arborist.


Så, Gud låter det svåra och allt det som gör ont leda till något gott. Han vill att vårt livsträd skall växa friskt.

Jag tänker på alla dem som flytt sitt hemland och tvingats ändra sitt liv, mot sin vilja.
Jag tänker på mannen som ville bygga ett hus, men inte klarade av det.
Jag tänker på kvinnan som längtade efter barn, men inte fick någon egen biologisk livsfrukt.

Kan vi i dessa existentiella svårigheter våga kommunicera med Gud, vår trädgårdsmästare, om hur Han har tänkt sig vårt liv...

Röster sa tydligt:
- Det skall vara svårt.

Ja, iså fall är ju allting "bra"... 

Vaxtejpen hjälper.


Och alla falska framgångsteologer avslöjade - de som predikat att om man är rik, frisk och framgångsrik då är Gud med. Det är tecken på välsignelse... Icke!
Tja, de glömde fråga Jesus på korset...

- Oj, har du ont? Det verkar svårt... Måste du hänga där? 

Bästa läsare, Gud leder oss igenom de största svårigheter, med fokus på att Jesus gått före oss.
Sjukdomar, skilsmässor, arbetslöshet och svåra väderförhållanden kan hjälpa oss att hålla oss mycket nära Guds hjälp och ledning, för att ta oss igenom. 

Men om vi inte vill... ja då går det som det går, och meningslösheten griper omkring sig med sina ångestfyllda armar.

Vikingakniv.


Käre himmelske Far, 

Jag ber ödmjukt att Du skall bygga vårt personliga liv såsom Du önskar.
Herre, bygg våra familjer och bygg på våra äktenskap.
Bygg våra församlingar när vi sitter med verksamhetsplaneringen inför hösten och ta bort det vi inte skall göra.

Herre, hjälp oss växa tillsammans i våra bostadskvarter, vildäpplen och ädlare sorter, sida vid sida.
Himmelske Trädgårdsmästare, ta fram din kniv i vårt samhällsbygge och skär bort de tankar som leder oss vilse, utan lag och ordning.

Jesus Kristus, tack för att Du är stammen och att vi får vara dina grenar. Flöda igenom oss med den Helige Andes sav!
Bevara oss, medan vi sover, bevara oss medan vi arbetar. Bevara oss... Amen.

Fruktknivar.


Och ingen har lovat oss att livet skall vara enkelt.
Men fullt av kärlek - i bästa fall!

Motståndskraftiga motståndshälsningar,

Helene Sture Svårefelt, 

- äppelfotograf och äppelmålare.

Nu är trädet dubbelt så stort!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar