Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 27 augusti 2021

ARTS DOT konst och virtuell verklighet

The Arts Dot Exhibition

Det här var spännande!
Tre stora discipliner möts under fem dagar i Karlskrona - konstnärer, datatekniker och affärsskickliga personer. 
Polen, Italien, Belgien, Egypten och Sverige var representerade i ett 50-tal personer på Hyper Island, Stumholmen i Karlskrona.

Arts Dots skriver i sin inbjudan:

- Den osäkra framtiden och isoleringen på grund av Covid-19 pandemin tvingar oss att tänka om. Den traditionella konsten behöver möta den digitala och virtuella arenan. Detta möte behöver bli tydligare och mer meningsfullt för både kreatörer och publik.

Sturellas gröna rönnbär.


- Den virtuella arenan erbjuder möjligheter för oss att uppleva konst på ett nytt sätt.
Utmaningen är att föra konstnärer och teknologi tillsammans, för att kreativa och nyskapande processer skall kunna ske.

Därför skapar vi denna mötesplats där deltagarna kan utforska natur och konst som en läkande kraft i pandemin genom den nya teknologin.

Arts Dot och virtuell verklighet.


Utställningen är både fysisk och digital. Vi hade alla fått möjligheten att få två konstverk med digitalt.
Det där är inte helt enkelt... 

Ofta är den som är konstnärlig inte tekniskt bevandrad. Och den som lägger all energi på animering och datorer kan inte hålla i en pensel... och affärsmannenkvinnan bara njuter av konstverken, men ser till att det kan bli en kommersiell aspekt i det hela.

Aulawaabel. Kom tyvärr inte med.


Jag ville ha med både mina Aulawaablar och brofototavlor, men lyckades bara digitalisera en av dem...

Men oj så häftigt att få se vad dessa skickliga datatekniker kan göra med konsten! 
Genom att ladda ner deras app (gör det!) så pixlades bilden och kunde projiceras i luften, precis som på Pokémon Go... liksom...

Jag såg min "Silverbro" hänga under lampan i salen på Hyper Island...

Silverbro. Sölvesborgsbron. 


Under dagarna hade deltagarna fått i uppgift att presentera ett konstverk med hjälp av digital teknik. Processen fick flöda och frågor fick möta nya frågor:

- Om betraktaren känner sig dum och inte "förstår konsten" - hur ska vi underlätta?
- Om publiken inte vill gå till en tung konsthall - kan vi komma ut till publiken istället?

Vi fick se många spännande resultat, som bara är början på något mycket större. Karlskrona vill med sina utbildningar verkligen bli satta på den karta där dessa tre yrkesgruppen samarbetar!

Aulawaabel "Icehotel".


Daniel från Polen berättade hur han arbetade med drömmar:

- Under många år har jag tagit vara på nattens drömmar och antecknat dem när jag vaknat. Jag har försökt finna fotografier som gestaltar drömmarna, t ex "svart katt" och "en bukett röda rosor". 
Men teknikens hjälp dubbelexponerar jag dessa foton och får fram en bild där ett par gula kattögon tittar fram mellan diffusa rosor...

Genast måste Sturella göra ett lekfullt försök med några rönnbär här utanför...

Blåa rönnbär...


Daniel fortsatte:

- Från detta foto kan jag sedan göra en nya tolkning genom att teckna den känsla bilden ger.

Han visade oss resultatet - tyvärr hann jag inte själv fotografera av det eftersom den där appen lagt beslag på hela mobilen... suck.

- Så om inspirationen tryter för konstnären, kan man lekfullt sätta igång skapandet igen med hjälp av tekniken!
Applåder.

Samarbete påbörjat!


Arts Dot pågår under tiden 26-29 augusti 2021. 
Om du vill se konstverken i fysisk form så kan du besöka Skärva Herrgård, Blue Science Park, Hyper Island och galleriet Konstnären & Pinaulen i Karlskrona, samt Eriksberg i Karlshamn och Ronneby Brunn.

Vi som är symbolpedagoger skulle kunna utforska den virtuella verkligheten tillsammans, och se hur alla dessa punkter och prickar kan pixla ihop sig till nya formationer...

Website: theartsdot.se
Epost: info@theartsdot.se
Facebook och Instagram: @theartsdot

Mina alster kan du se på Instagram: sturefelt_art
Mina konstverk går att beställa på helene.f.sturefelt@live.se

Sölvesborgsbron. Sturella.




Verkliga hälsningar, Helene F Sturefelt, alias STURELLA, 

- symbolpedagog, amatörfotograf och tecknare.


Rönnbär i original.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar