Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 26 augusti 2021

DEN OTROGNA KYRKAN - Hoseas äktenskap

Det ska dofta gott!


Det doftade gott av stearin i kyrkan. Under valven vilade människors böner från seklers långa tid.
Kristusljuset hade slocknat i ljusbäraren. Ingen hade tänt det på länge.

Och det var tomt i bänkarna.
Folket kom inte längre till gudstjänst. 

DET ÄR FÖRBI MED MITT FOLK, DÄRFÖR ATT DE EJ FÅR NÅGON KUNSKAP.

MEN EFTERSOM DU HAR FÖRKASTAT KUNSKAP, DÄRFÖR SKALL JAG OCKSÅ FÖRKASTA DIG, SÅ ATT DU UPPHÖR ATT VARA MIN PRÄST.

SÅSOM DU HAR GLÖMT DIN GUDS LAG, SÅ SKALL OCKSÅ JAG GLÖMMA DINA BARN.
Profeten Hosea kap 4:6.

Rekalm på bussen.


Under mina drygt trettio år som präst i kyrkan har jag sett en förfärande förflackning i gudstjänstliv och predikningar. Det tunnas ut nu så snabbt att jag inte alltid känner igen mig. Är det en kristen församling? Eller en förlängning av hembygdsföreningen?

Eller på allvar det socialdemokratiska salighetsverket för allmänreligiositet, utan nämnande av Jesus Kristus och den Helige Andes kraft?

Profeten Hosea verkade som profet i 25 år i mitten av 700-talet f Kr, i Nordriket av Israel.
Han är luttrad i lidandets skola. Han är djupt engagerad i sitt folks öde och ger starka uttryck för sina känslor.

Hoseas bok i Gamla Testamentet handlar om folkets trolöshet mot Gud, gestaltat i två olyckliga äktenskap. Och prästerna bär det tyngsta ansvaret...

Det känns tomt.


Låt mig få dikta lite:

OM VI INTE RÖR VID VARANN, DÖR ÄKTENSKAPET.

OM VI INTE RÖR VID JESUS, DÖR GUDSRELATIONEN.

OM VI SKÄMS FÖR EVANGELIET, DÅ GRUMLAS GUDS LEDNING.

OM VI BLANDAR IN "ANDRA GUDAR", DÅ ÄR VI OTROGNA.

VÄLSIGNELSEN UTEBLIR.

Bara Du.


"Varje ord levt, innan det talas".
Det kravet har ibland ställts på förkunnelsen - med rätta! 
Många präster har inte egen erfarenhet av omvändelse och frälsning och kan därmed inte predika om det.
Alltför ofta blir det tunna kåserier om att "du duger som du är" och välkommen ikväll till yoga i församlingshemmet...

Titta i predikoturerna hur många församlingar som har bibelstudium och bönegrupper - endast ett litet fåtal. Kärnan av kristen tro får stå tillbaka och sekulariseringen tillåts äta sig allt djupare in i kyrkorna.



OM VI INTE KYSSER VÅR ÄLSKADE, DÅ ÄR DET INGEN RELATION.

OM VI INTE ÄTER KRISTUS I NATTVARDEN, DÅ HAR VI INGEN GEMENSKAP.

OM VI INTE LEVER I BÖN OCH TILLBEDJAN, DÅ ÄR GUD BARA EN ÅSIKT.

OM VI INTE LOVSJUNGER MED HJÄRTAT, DÅ ÄR TRON BARA ETT BETEENDE.

Kyss mig, innerligt!


Profeten Hosea inte bara predikade - hela hans liv var en förkunnelse! 
Han fick Guds befallning att ta en trolös kvinna till hustru. Hon hette Gomer och var Diblaims dotter. Med henne fick han tre barn vars namn skulle symbolisera att folket var förkastat (kapitel 1):

Jisreel = Gud skall hemsöka Jisreels blodskulder och göra slut på kungadömet i Israels hus.
Lo-Ruhama = hon som inte finner förbarmande.
Lo-Ammi = icke mitt folk.

Situationen liknar vår i Sverige på 2000-talet. Folket har avfallit till hednadyrkan - gammal asatro, österländsk meditation eller bara gammal ohederlig egoism.

Den otrogna kyrkan tappar alltmer kontakt med Bibeln, och därmed blir gudstjänsterna allt mer politiskt korrekta:
- Vi får inte säga "Herre" i gudstjänsten för det är ett förtryckande ord... Jesus skall vara vår kamrat...

Inte heller gäller missionsbefallning i sin fulla styrka. Kyrkan flirtar allt mer med buddhism och islam, under parollen:
- Låt dem vara! Var och en kommer till Gud på sitt sätt. Dessutom har vi samma Gud...

... tänk, det säger inte de som lämnat sin religion och blivit kristna!

Det känns tomt.



OM VI INTE ERKÄNNER KRISTUS SOM VÅR HERRE, BLIR HAN EN ALLMÄN KOMPIS.

OM VI INTE ERKÄNNER GUD SOM SKAPAREN, SMÄLLER BIG BANG OSS DÖVA.

OM VI INTE ERKÄNNER HELIG ANDES KRAFT, BLIR VI KRAFTLÖSA I VÅR YNKLIGA TRO.


Profeten Hosea tvingas ta sig ännu en hustru, som redan har en älskare...

OCH HERREN SADE TILL MIG:
- GÅ ÄNNU EN GÅNG BORT OCH GE DIN KÄRLEK ÅT EN KVINNA SOM HAR EN ÄLSKARE OCH ÄR EN ÄKTENSKAPSBRYTERSKA.

LIKSOM HERREN ÄLSKAR ISRAELS BARN, FASTÄN DE VÄNDER SIG TILL ANDRA GUDAR OCH ÄLSAKR DRUVKAKOR.
Hosea kap 3.

Älskade druvor.


Det var bara det att det blev ingen kärlek. Hon fick inte komma till hans bädd. Nej, han gav henne pengar men hon tvingades sitta overksam - för hans räkning - utan att bedriva någon otukt.

I LÅNG TID SKALL DU BLI SITTANDE FÖR MIN RÄKNING, UTAN ATT FÅ BEDRIVA NÅGON OTUKT OCH UTAN ATT HA ATT SKAFFA MED NÅGON MAN.
OCH JAG SKALL BETE MIG PÅ SAMMA SÄTT MOT DIG.

Varför? Vad betyder detta? Hosea fortsätter:

JA, I LÅNG TID SKALL ISRAELS BARN FÅ SITTA UTAN KUNG OCH FURSTE...

SEDAN SKALL ISRAELS BARN OMVÄNDA SIG OCH SÖKA HERREN, SIN GUD, OCH DAVID, SIN KUNG.
MED FRUKTAN SKALL DE SÖKA HERREN OCH HANS GODA, I KOMMANDE DAGAR.
Hosea kap 3:3-5.


Vi är vana vid att inte få kritisera kvinnan. Det är känsligt. Hon är alltid den utsatta och offer för förtryck. Men vad gör vi med alla elaka kvinnor, alla falska, lögnaktiga bedragerskor som förstör både barn och män?!
Bibeln har inte anseende till person. Det är välgörande att läsa denna kritik som Hosea tvingas föra fram.

Detsamma gäller Israel. I min värld håller jag Israel högt - vilket inte vänstermedia gör - men dock inte såsom felfria! Israel är Guds utvalda folk, och Hosea håller på att räcka dem Guds hårda fostran innan lösaktigheten fäller dem alla.

Hänger jag löst?


Nu måste vi också kunna tala om svenskens lösaktighet, utan att hamna i konservativa moralkakor. Det är nämligen lång värre...
Att konsumera varandra, med ansvarslös sexuell aptit, kan inte annat än lämna människor med tomhet och meningslöshet. Ömhet och orgasm slocknar och livsglädjen dör. Både kroppen och själen förtvinar i cynism och bitterhet.

LÖSAKTIGHET OCH VIN OCH MUST TAR BORT FÖRSTÅNDET.
TROLÖSHETENS ANDE HAR FÖRT DEM VILSE SÅ ATT DE LÖPT BORT FRÅN GUD.

SÅ BLIR ERA DÖTTRAR SKÖKOR OCH ERA SÖNERS HUSTRUR ÄKTENSKAPSBRYTERSKOR, TY MÄNNEN SJÄLVA GÅR JU AVSIDES MED DEM, OCH OFFRAR TILLSAMMANS MED TEMPELTÄRNOR...

SÅ LÖPER FOLKET, SOM INGENTING FÖRSTÅR, TILL SIN UNDERGÅNG.
Hosea 4:11-14.

Det är verkligen tomt!



Och konsekvensen är förfärlig med hunger och barnlöshet:

NÄR DE ÄTER, SKALL DE INTE BLI MÄTTA, OCH GENOM SITT LÖSAKTIGA LEVERNE SKALL DE INTE FÖRÖKA SIG.
DE HAR JU UPPHÖRT ATT HÅLLA SIG TILL HERREN.
Hosea 4:10.

Vår tids bekväma levnadssätt som smutsar jord, luft och vatten gör att marken inte längre ger full näring i sin gröda. Läkemedelsrester läcker ut i vattendrag och orsakar en smygande sterilitet bland fiskar. Allt fler människor blir barnlösa, samtidigt som antalet aborter är så in helv.. för hög!!

Respekten för livet försvinner i takt med att vi släppt respekten för vem Gud är.

Respekt för Skaparen.


Doften av tända stearinljus och gammalt damm låg tät i kyrkan. Men nu hördes mummel av mänskoröster som viskade sina böner. 

En handfull människor hade samlats till bön, lite trevande, men längtande.

De hade lyft blicken från sig sin navel och skådade nu Jesus på korset. Hans försoningsblod droppade ned på dem, likt ett himmelskt regn, med rödaste livskraften.

De kom med sin tomhet, sin oförmåga att värdera och känna sina tankar och känslor. De visste inte längre vad som var rätt eller fel. Årslånga sittningar i Mindfulness hade skadat deras inre.
Nu bekände de sin bortvändhet från Gud. De bad om Guds ledning.

- Ge dig tillkänna! Ödmjukt famlar vi...

Herren bjuder in.


Herren vände sin blick till dem och såg på dem med kärlek. Hur skulle han någonsin kunna överge sitt folk? Inte ett enda århundrade var utan Guds vakande och kärleksfulla blick över sina mänskobarn - oavsett om de tillhörde Israel, Mellanöstern eller hedniska Norden.

Och Hoseas barn får nya namn. Bort med det hebreiska "Lo" - icke!

Jisreel - Han skall inte bli hemsökt...
Ruhama - Hon som finner förbarmande!
Ammi - Du är mitt folk!

Herren utbrister genom sin profet:

JAG SKALL TROLOVA MIG MED DIG FÖR EVIG TID!
JAG SKALL TROLOVA MIG MED DIG I RÄTTFÄRDIGHET OCH RÄTT, I NÅD OCH BARMHÄRTIGHET!

JA, I TROFASTHET SKALL JAG TROLOVA MIG MED DIG OCH DU SKALL SÅ LÄRA KÄNNA HERREN!

OCH DET SKALL SKE PÅ DEN DAGEN ATT JAG SKALL BÖNHÖRA, SÄGER HERREN, JAG SKALL BÖNHÖRA HIMMLENE, OCH DEN SKALL BÖNHÖRA JORDEN,

OCH JORDEN SKALL BÖNHÖRA SÄDEN, LIKASÅ VINET OCH OLJAN,
OCH DE SKALL BÖNHÖRA JISREEL...
Hosea 2:19-22.

Bönhörd.



Dessa ord är 2700 år gamla, men rykande aktuella, ty människans dumhet kvarstår.
Varje generation måste lära sin läxa. Vi har fått en pandemi som tuktar oss. Det handlar mindre om sprutor och mer om en andlig omvändelse - för om vi inte förstår hur vi lever utan tror oss kunna fortsätta, då har vi inget lärt och ingen framgång når oss.

Så, medan kyrkan i Sverige blir allt mer trolös, finns det även starka motflöden av friskhet! Det är de församlingar som deklarerar att de vill göra JESUS KÄND, TRODD, ÄLSKAD OCH EFTERFÖLJD!
Åh, vilken kraft som ryms i den bekännelsen!

Ännu mer sker detta i de södra världsdelarna, där majoriteten av kristna är en icke-vit kvinna, alltså svart, med sitt hjärta vänt till vår himmelske Fader. Där finns hoppet!

Vi som ännu orkar vara kvar i den svenska kyrkan, röner stort motstånd då vi predikar omvändelse och att Jesus är enda vägen till Gud. Det är som att bagaren blir kritiserad för att fortfarande baka bullar...

Jag vill komma hem. Bli älskad.



Nu var det inte lika tomt i bänkarna längre. Folket hade börjat återvända.
På språkcafeérna hade de lärt känna många muslimer, som omedvetet lärt dem vad kristendom är.
Missionsbefallningen lever ibland oss utan att vi förstår det.

Så får varje ord vara levt, innan det talas.
Och varje äktenskap och skilsmässa tala även om relationen till Gud, där både den största glädje och djupaste smärta ryms.
Hosea visste vad han talade om.

Kanske jag också.

OM VI INTE ERKÄNNER VÅRA SVAGHETER, DÖR ÄRLIGHETEN.

OM VI INTE ANVÄNDER VÅR STYRKA, UTEBLIR VÄXTEN.

OM VI INTE LYSSNAR, DÅ DÖR HÖRSELN.

OM VI INTE TALAR, DÅ DÖR ORDEN.

OCH OM VI INTE ÄLSKAR ALLS, JA DÅ FINNS DET INGET LIV.


Trofasta hälsningar från Helene Sture Hoseafelt,

- teolog, poet och luktärtsälskare.

Se mig.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar