Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 19 augusti 2021

BOKSTAVEN DÖDAR, ANDEN GÖR LEVANDE

Vad gör bokstäverna?


Tänk dig en kropp utan ande. Fungerar den? Nej, den är död.

Tänk dig ett språk med bara konsonanter. Kn d ls tn vklr?
Kan du läsa utan vokaler? Nej, utan vokaler är texten död.

Nu tar vi med oss dessa erfarenheter in i existensens djupaste fråga:
- Blir jag godkänd om jag gör allting rätt? Blir jag älskad av Gud om jag håller alla lagbud?
Är det en framkomlig väg, eller finns det ett annat sätt att förhålla sig till livet och Gud?

Gamla Testamentet bygger på Tio Guds bud som Mose fick nedtecknat på de två stentavlorna vid Sinai berg. Lagen uttryckte Guds vilja och var människorna till hjälp.
Men om man inte förstod dess andemening så kunde själva bokstäverna bli till död.

Vad är bokstävernas andemening?


Exempel)

"Du skall inte döda".
- Nej, jag har inte dödat någon! Inte skjutit ihjäl eller stuckit kniven i någon!
- Men du har blivit arg, baktalat och ljugit, spridit falska rykten och varit otrogen... Det är också att döda, att skada och döda någon socialt!

Vi kallar de första för "paragraf-ryttare" - de ser bara till det yttre men på insidan är de fulla av mörker.
Det andra är så som Jesus undervisar. Han visar att vi kan döda varandra med lögner och falskhet.

TY BOKSTAVEN DÖDAR MEN ANDEN GÖR LEVANDE.
2 Korinthierbrevet 3:6.

Men Anden gör levande.


Lagen i Gamla Testamentet är också som en biktspegel. Varje budord ställer en fråga till mig och jag får erkänna att jag inte klarar av att leva upp till dem, kanske några, men så faller vi igen. 
Det betyder att lagen avslöjar människans oförmåga att vara god.
Vi kan inte! Även om vi skulle vilja...

Laglydnad är bra, men leder inte hela vägen fram.
Det måste till något mer...

Lagen är helig och budordet är heligt, rättfärdigt och gott. Men de som lever av lagen, är under döden.
Så förklarar Paulus det i Romarbrevet 7:12.

Ändå rymmer lagen bokstav hoppet om Anden...

Anar Hoppet...



Allt eftersom seklerna gick ledde Gud sitt folk fram och sände olika profeter till deras hjälp när de avföll.
Profeten Jeremia fick ett löfte av Herren:

JAG SKALL LÄGGA MIN LAG I DERAS BRÖST, 
OCH I DERAS HJÄRTAN SKALL JAG SKRIVA DEN!
Jer 31.

Och Jesaja berättade om Herrens lidande tjänare och den kommande Messias.
Bit för bit avslöjades att Kristus skulle komma. Han är fördold i Gamla Testamentet, men sakta tas slöjan bort.

Vi kan läsa om Mose vars ansikte strålade när han tagit emot budtavlorna av Herren. Det var så starkt att han fick hänga en slöja över ansiktet, mot det otrogna guldkalvsfolket... men när han vände sig till Herren, tog han av den igen.

Om detta bokstavsförbund ändå var så härligt, hur mycket härligare är då inte det nya förbundet, där hela lagen skall gå i uppfyllelse i Jesus Kristus!!
Nya Testamentet ligger redo, mellan raderna, och inväntar sin tid på den historiska arenan.

Och så står Jesus där, mitt ibland de skriftlärda och säger att nu går lagen i fullbordan, inför era ögon!

Blev de glada? De visste ju att Skriften förebådade detta. Men, nej... de blev bara förvirrade och arga. Timmermannens son..

Ni söker i Skrifterna, men...


Nya Testamentet beskriver hur Jesus gång på gång försöker förklara för dem som studerade Skriften att:

- Ni rannsakar skrifterna för att ni menar att ni har evigt liv i dem. Och det har ni rätt i! De vittnar om mig. Om ni förkastar mig, så förkastar ni allt det som Mose och profeterna har vittnat om. Varför vill ni inte komma till mig för att få evigt liv?
Läs mer i Johannes evangelium kap 5.

Varför ville de inte ta till sig anden i bokstäverna? Varför ville de inte ljuda på vokalerna bland konsonanterna? Varför såg de bara till kroppens yttre och inte personens andliga inre?

TY BOKSTAVEN DÖDAR, MEN ANDEN GÖR LEVANDE.



Andliga bokstavsstudier i Lund.

Efter gymnasiet gick jag på EFS bibelskola i Glimåkra. En dag åkte vi till Lund och Carl-Magnus Adrian tog oss med till universitetet. Det var en mycket stor upplevelse.
Vi klev in genom de ärovördiga portarna och tog plats i de gamla träbänkarna, med uppfällbara skrivytor.
De skulle spärras med ett metallstag, men om knät kom för nära så... rev man ned alltihop med buller och bång.

Det gjorde jag två gånger.

Professor Bo Johnsson föreläste i Gamla Testamentets kanonbildning, och sände en blick bort till mig.
Då visste jag inte att jag fem år senare skulle vara en av hans studenter...

Riv inte ned skrivlocket igen!



... och här sitter jag nu med hans kollega Hugo Odebergs utomordentliga exeges av Korinthierbreven, skrivna 1944, med mustigt djupgående teologi som får mitt hjärta att skutta av glädje!
Hugo Odeberg skriver:

- Anden upphäver inte bokstaven. Man kan inte söka Anden utanför bokstaven, lika lite som man kan överge Gud för att finna Gud... (sid 300).

- Det är ju alltså i gamla förbundets skrifter som det nya förbundet är utlovat av Gud!

- Det är ock i bokstaven som anden talar. Det är i bokstaven som anden har sin boning, precis som vokalerna har sin plats vid konsonanterna och vår ande har sin plats i kroppen.

- Alltså är anden också med i bokstaven. Det är när man förkastar Kristus som man utlämnar sig åt döden, medan den som tar emot Kristus, tar emot livet, eftersom han ensam har uppfyllt lagen. (sid 302).

Kunnige Hugo Odeberg, tack!


Låt oss ta det här med kroppen igen.
Nyandligheten har ju sina rottrådar både från grekiskt tänkande och österländsk filosofi, där tendensen är att förneka kroppen. Det fysiska är en illusion. Kroppens behov skall släckas, medan anden skall upphöjas.
Detta är djupt obibliskt!

I Guds Ord hör kropp och ande ihop! De är skapade till en enhet. De kan inte leva utan varandra...
En kropp utan ande är död, och en ande utan kropp är vilsen. 

Hugo Odeberg skriver:
- Endast i kroppen får anden sitt uttryck, och enligt kristen åskådning är också ett evigt liv utan kroppslig form och gestalt en chimär; inbillad och skenbar. Ungefär så är förhållandet mellan bokstav och ande också. (sid 301).

Hebreiska. Gamla Testamentet.


Både hebreiska, arameiska och arabiska är konsonanttext, där vokalerna sätts ut i efterhand, med olika former av prickar och streck.
Vokalerna kan inte vem som helst sätta dit, bara den som förstår textens innehåll:

DN BLMSTRTD N KMMR.

Du såg säkert psalmversen "Den blomstertid nu kommer". Men om du inte bjorde det, utan gissade, då blir meningen helt fel!
Din blamstertud in kammar... Jaha, jasså, säger du det...

Som sagt, lagens budtavlor är som konsonanterna stabila byggstenar, men det är vokalerna/ Anden som ger innehåll, mål och mening, eller hur!

ÖPPNA MINA ÖGON SÅ ATT JAG MÅ SKÅDA UNDER I DIN LAG.
Psalt 119:18.
HAN ÖPPNADE DERAS SINNE SÅ ATT DE FÖRSTOD SKRIFTERNA.
Lukas 24:45.

Konsonanttext med vokaltecken.


På söndag kommer denna text att läsas, 2 Kor 3:4-8. Det är 12:e söndagen i Trefaldighetstiden och rubriken är "Friheten i Kristus".
Jag hade behov av att gå igenom texten noga för egen del, eftersom predikans form inte riktigt medger det. 
Men hur hör nu allt detta ihop med att Jesus Kristus skulle vara vår frihet?
Bakgrundskunskapen är alldeles nödvändig, annars är risken att vi läser Bibeln som ett horoskop - plockar ett ord här och ett där...

Då är det så här:

Kristus finns med från början, om än dold. Det finns i Honom ingen utveckling i betydelse en övergång från ett lägre och ofullkomligare stadium till ett högre. Nej, Herren Kristus är och förblir densamme genom alla tider.

Men, det är något annat med oss människor. Från Bibelns första berättelser ser vi ett framåtskridande och en förändring av Guds folks möjlighet att ta emot det som sägs.

Hugo Odeberg skriver:
- Förkastade kunde Guds folk inte bli, eftersom de inte hade den fulla uppenbarelsen i det gamla förbundet.

Men! När Jesus på korset har fullgjort det stora frälsningsverket, då har kärleken och nåden trätt fram i all tydlighet! 
Om man då ändå håller fast vid sin gamla ståndpunkt, då förkastar man också den ande som finns i bokstaven, och då har man valt döden, inte livet som Kristus ger (sid 307).

Faller ut.


Nu kommer poängen:

- Är då Kristus själv bunden av Skriften, eftersom Gamla Testamentets skrifter fortfarande har sin fulla giltighet?
Ja, om man med att vara bunden menar att vara bunden till sig själv, så är han det.

Jesus är ju inte vem som helst...

KRISTUS ÄR UTSTRÅLNINGEN AV GUDS HÄRLIGHET.
HAN ÄR EN AVBILD AV GUDS VÄSEN OCH SOM BÄR UPP ALLT MED KRAFTEN I SITT ORD.
Hebreerbrevet 1:3

Så är ock den kristne bunden av den heliga skrift (jämför allt partipolitiskt trams som just nu florerar inför kyrkovalet 19 sept 2021).

Denna bundenhet är den rätta friheten. Hörde du? !!

Ty den som är bunden vid sitt verkliga jag, han/hon är ju fullt fri!
Och den kristnes verkliga jag är Kristus.

NU LEVER ICKE MERA JAG, UTAN KRISTUS LEVER I MIG!

Lev i mig!


Nu ska jag svara på den inledande frågan:

Blir jag godkänd om jag gör allting rätt? Blir jag älskad av Gud om jag håller alla lagbud?
Är det en framkomlig väg, eller finns det ett annat sätt att förhålla sig till livet och Gud?

Det handlar faktiskt inte alls om att bli godkänd. Prestation är bara bra när man ska hoppa höjdhopp, inte när det gäller relationer! Allra minst när det gäller relationen med Gud.

Den synd som skiljer människan från Gud, har Jesus Kristus försonat. Det är därför vi har vår frihet i honom!

Det enda sätter att förhålla sig till Levande Gud är - att älska Honom...

Älska Jesus.


Korinthiska hälsningar från en syster med näsan i Skrifterna,

Helene F Sturefelt,

- bokstavsandlig. 

Som säger nej till all fundamentalism.
Och till all överandlighet.

Anden bor i bokstaven!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar