Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 18 april 2020

UNDERKASTA ER!

Vem ska jag kasta mig under?


Underkasta er!
Tro inte att du är fri. Vi måste alla underkasta oss.

Detta ord passar inte in i ett demokratiskt samhälle, kan man tycka, men vi ska syna detta ord i kanten och se vad vi kan få ut av det.
Själva ordet väcker negativa känslor, men det är inte säkert att det är så negativt som det verkar i förstone.

Jag påstår att vi alla underkastar oss någonting. Oavsett samhällsskick eller religion så måste varje människa underkasta sig den juridiska lagen och det medmänskliga samspelet.

Underkasta dig livets lagar.


Just nu har vi alla lärt oss mycket noga att vi ska underkasta oss Folkhälsomyndigheten så att vi vet vad som gäller angående virusspridningen och smittskyddet. Vi har lärt oss en krånglig yrkesbeteckning som vi också bör underordna oss:

- Stats-epidemiolog. Han håller oss uppdaterade med de senaste forskningsrönen.

Den som inte underkastar sig restriktionerna vad gäller smittskyddssäkerheten gör sig skyldig till stora risker, som medför fara för medmänniskan.
Ingen kan hävda att "jag visste inte". Varje vuxen är skyldig att hålla sig underrättad - oavsett varifrån vi kommer eller vilket språk som är vårt modersmål.

Skyldig att veta.


Corona-viruset tvingar oss att se samband som vi tidigare inte brytt oss om.

Just nu blir det väldigt tydligt vilka skillnader det är mellan diktaturer och demokratier.

I totalitära stater tvingas medborgaren att underkasta sig statsöverhuvudets direktiv, utan ifrågasättande. Ohörsamhet straffas hårt och omedelbart.
Om kulturen dessutom är av kollektiv art, har det egna tänkandet inte så stor möjlighet att utvecklas. Det är lyda, eller inte lyda.
Med hårda konsekvenser.

I våra demokratier söker vi samförstånd och kompromisser. Diskussioner och ifrågasättande ingår i individens rättigheter.
Med kunskap och information vädjar regeringen till medborgarnas samarbetsvillighet.
Av egen fri vilja följer vi de direktiv vi får.
Kulturen hyllar dessutom individualismen och varje människas frihet.

Därför kan vi inte jämföra olika länders sätt att hantera denna pandemiska kris.

Det folk som inte har någon frihet, kan inte ställas inför det demokratiska sättet att vädja om samförstånd.
- Ska jag ha munskydd eller inte?

Och det folk som är vana vid frihet (vi), har svårt för att ta alltför stränga order. Det kan väcka trots...
tills vi inser hur dödligt farligt detta virus är, och även vi måste underkasta oss påbuden.
Individen måste underordna sig kollektivet.

Det är nytt för svenskarna.

Och ack så nyttigt!

Världens religioner.
 

Hur är det med religionerna då?

Det finns väl underkastelse egentligen bara i en enda religion - islam, som ju betyder just att "underkasta sig". Muslim = betyder "den som underkastar sig" Gud och följer de fem pelarnas bud.

Allah - Gud på arabiska - är allsmäktig, men också "den barmhärtige Förbarmaren".
Gud är den som uppenbarat sig i Koranen, förmedlad av Muhammed, men är också de fördolde och upphöjde. Allah står över och är skild från allt skapat, och kan inte komma oss mänskligt nära.

Men även buddhisten underkastar sig kärnan i sin filosofi - nämligen att allt är en illusion och att den åttafaldiga vägen går ut på att släcka livstörsten, så att livshjulen och återfödelsen äntligen stannar.

Många västerlänningar har känslan av att buddhismen är en så mild företeelse, men att utsläcka livstörsten ger ingen större drivkraft att vara aktiv... Buddha själv sitter passiv i sin meditations-ställning.
Det lockar inte mig.

Sittande Buddha i karma-hjulet.


I judendomen underkastar man sig Lagen såsom den är uppenbarad i Tora (Gamla Testamentet). Att uppfylla lagens alla bud är det största och viktigaste. Är det möjligt att göra det?

Har kristendomen någon underkastelse? Nya Testamentet talar om omvändelse och frälsning från synden. Jesus sammanfattar hela lagen med det dubbla kärleksbudet:
- Du skall älska Herren din Gud och din nästa såsom dig själv.

Det kan låta som en motsägelse, men vi är uppmanade att underkasta oss kärleken...

Ateisten då?
I den humanistiska livsåskådningen är människan alltings högsta mått. Ateisten underkastar sig denna begränsning då han förnekar all andlighet och allt tal om Guds existens.

Underkasta dig själavandringen?


När jag nu sitter här och funderar med en halstablett i munnen för att hålla mig frisk... så väcker detta med underkastelse många känslor.

Även i en relation underkastar vi oss varandra.
- Vad kan jag göra för dig? Vad behöver du?
Det är en frivillig kärlekshandling där vi ger näring till varandra.

Det är inte negativt!

Som student i religionshistoria i Lund gjorde jag ett intellektuellt experiment med alla de religioner jag läste. Jag gick in för att verkligen försöka identifiera mig med den religion jag studerade.

Jag kunde finna skönhet i den stränga laguppfyllelsen i islam, där all valfrihet begränsades till en enkel lydnad.
Men jag hade desto svårare för de österländska religionerna, där människan själv skall sona sina synder i långa cykler av återfödelser... kryddat med att livet i grunden är en illusion, och att vi inte skall värdera utan utsläcka livstörsten i våra meditationer.
Hela mitt inre vände sig i protest!
Vilken destruktiv passivitet!

En del säger att GUD är död, men när jag pratade med Honom i morse var Han inte ens SJUK!


Kristendomen hade jag svårt för vid den tiden, den var förgiftad av kyrkans historia och nutida maktfullkomlighet. Den kärlekslösa hierarkin ville jag definitivt inte underordna mig!
Men det var annorlunda med Jesus i Nya Testamentet. Där fann jag renhet, osjälviskhet, Guds närhet och totala förlåtelse och upprättelse.

Sakta närmade jag mig denna kärlek, som är det största jag någonsin kommit i kontakt med.
Skulle jag våga gå in under den?

Vad innebär det att underkasta sig Guds kärlek?

NU BLIR DET ALLTSÅ INGEN FÄLLANDE DOM FÖR DEM SOM TILLHÖR JESUS KRISTUS.

TY DEN ANDLIGA LAG SOM GÄLLER FÖR LIVET I KRISTUS HAR GJORT MIG FRI FRÅN SYNDENS OCH DÖDENS LAG.
DET SOM LAGEN INTE KUNDE GÖRA, DET GJORDE GUD...
Romarbrevet kap 8.

Många religioner har någon slags uppfattning om Jesus Kristus. Det finns många vägar till Kristus, men bara en enda väg till Gud...

… och den går genom Jesus.

Kristus, PANTOKRATOR. Allhärskaren.
 

Jag blev mycket förvånad när jag själv upptäckte detta.
Det är helt omöjligt att själv sona sina synder, att själv uppfylla alla lagbud och försöka göra Gud till lags - utan att veta om Allah är nöjd - eller att ställa sig bredvid livet och satsa på ett utsläckande.

I Jesus sammanfattas allt detta!

Jesus Kristus försonar alla människors synder genom att själv bli "offerlammet" som slaktas.
I den totala självutgivande kärleken uppfyller Jesus alla lagbud, skuldfri och rättfärdig.
Som om det inte vore nog, uppstår han på tredje dagen och visar att livet sannerligen inte är en illusion!
Med sitt sätt att mätta alla hungriga, läka de sjuka och uppväcka döda blir Jesus för mig motsatsen till de österländska religionerna.

Sedan bemyndigar han varje människa att själv ta sitt ansvar och fortsätta ge denna omsorgsrika kärlek till alla vi möter. Var aktiv! Men inte för att blidka Gud, utan för att du redan är frälst och fylld av hans kärlek!
Det är den som driver oss ut.

Din kärlek driver mig!


Detta är min upplevelse och erfarenhet. Jag har stor respekt för andras uppfattning, men jag ser också bristerna och tyngden.

Det enda jag kan tänka mig att underkasta mig är - kärleken.

Vem, eller vad är Gud till sitt väsen?

GUD ÄR KÄRLEK.

RÄDSLA FINNS INTE I KÄRLEKEN, UTAN DEN FULLKOMLIGA KÄRLEKEN FÖRDRIVER RÄDSLAN,
TY RÄDSLA HÖR SAMMAN MED STRAFF, OCH DEN SOM ÄR RÄDD HAR INTE NÅTT KÄRLEKENS FULLHET.
1 Johannes brev kap 4:18.

Hos Jesus drivs mänskofruktan bort, ja all rädsla drivs ut! Det är så stort!
Här finns FRID med Gud.

Läs noga...


Med detta sagt vill jag återvända dit där vi började - med att underkasta oss restriktionerna kring Corona-smittan.

Kan vi lära oss av varandra?

Vi måste ha skyddskläder - kanske kan den svarta burkan göras vit och bli ett gott skydd, med ansiktsmask?
Vi hjälper alla sjuka - oavsett livsåskådning, vi hjälper både troende, ateister, otrogna, icke-troende och meditatörer - eftersom människovärdet är okränkbart enligt Bibelns ord.
Här är det ingen som ska ligga sjuk och dö och sona sina egna synder... Här finns det inga kast-lösa... bara människor som behöver underkasta sig den medmänskliga respekten.

Underkastelsens livsmönster.


Nästa vecka börjar Ramadan, den muslimska fastan.
Hur i all sin dar skall det gå i dessa tider? Att inte äta är undantaget den som är sjuk, men de friska brukar ju samlas efter solnedgången och äta tillsammans - det bör ingen göra nu, eftersom social isolering gäller.

Här kommer två intressen i konflikt:

- Det muslimska påbudet med fastan, och nödvändigheten att hålla sig isolerad för att inte riskera sprida smittan vidare.
Hur ska detta gå?
Böner, böner!

Den barmhärtige Förbarmaren.


I hela samhället bör detta vackra och mjuka bibelord gälla:

UNDERORDNA ER VARANDRA, I ÖDMJUKHET FÖR KRISTUS.
Efesierbrevet 5:21.

Låt oss be.

Käre himmelske Fader,
Hjälp oss alla att underkasta oss Din kärlek!

Tack Jesus för Allt det Du har gjort för oss!
Din försoning bär starkast på dödsbädden.
Men hjälp oss att leva i Din förlåtelse varje vardag.

Låt hoppet om uppståndelse tändas i ögonblicket innan vi drar vår sista suck.
Herre, hjälp oss att lämna all egenrättfärdighet och på allvar underordna oss Dig.

Ge klokhet till varje lands regering, och hjälp oss var och en att ta vårt kollektiva ansvar i denna svåra tid.
Amen.

Kristus, min skatt!


Kastfulla hälsningar,

Helene Sture Underfelt,

- religionsslukare och påskliljeälskare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar