Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 30 juni 2019

TOLV OMOGNA LÄRJUNGAR KALLAS

 
Från omognad till goda ledare.
 

Hur många följare har du? Tio? Hundra? Tusen? Det är viktigt att ha många följare i dessa tider!
Följ med till Möllebackskyrkan i Karlskrona och lyssna till dagens predikan.
Det handlar om när Jesus kallar tolv omogna människor till att bli hans utvalda inre krets.
 
Det låter som om dagens bibeltext hör ihop med sociala medier; Facebook, Instagram, Twitter…

Den ene bjuder med den andre...

 
FÖLJ MED OCH SE!
 
Och när de väl får möta Jesus så säger han:
 
FÖLJ MIG!
 
Följ mig! Kärlekens famn.
 
 
Dåtid får bli nutid och röra även vid dig, bästa läsare.
Till min inspiration har jag läst Leslie Flynns bok "De tolv" och jag lyfter även fram de olika attribut som lärjungarna avbildas med i konsthistorien.
 
Som en medeltida vinjett till Facebook...
 
Om du vill, kan du slå upp Johannes evangelium kapitel 1 vers 35 till 46.
I psalmboken är det 2 söndagen i Trefaldighetstid, med rubriken KALLELSEN TILL GUDS RIKE.
Texterna står på sid 1464.
 
Följ mig! Javisst! Det kan jag väl göra. Om du följer mig…

Det gäller att vara en trendsättare, en ”influencer” eller en ”youtuber” som de nya titlarna är.

Är Jesus en Influencer som är ute efter största antalet följare då han säger ”Följ mig”? Nej, han befinner sig inte riktigt på den nivån…
 
Jag går bakom Jesus.
 


NÄSTA DAG STOD JOHANNES DÖPAREN DÄR IGEN MED TVÅ AV SINA LÄRJUNGAR. NÄR JESUS KOM GÅENDE, SÅG JOHANNES PÅ HONOM OCH SA:

- DÄR ÄR GUDS LAMM.
 
Detta oerhört starka påstående fick hans båda lärjungar att lämna honom, och istället följa Jesus. Var det en förlust för Johannes Döparen?
Med dagens mått mätt – ja. Men inte i Guds rike. Där hjälper vi varann att peka på Jesus och hjälpa varandra fram till honom.
Jesus är Guds lamm och min räddare.
 

Ni ska nu få möta de tolv lärjungarna, en efter en, men först vill jag säga: Jag är en av Johannes Döparens efterföljare. Dessa ord ”Se Guds lamm som tar bort världens synder” blev ingången för mig i den kristna tron när jag var 16 år.

- Är det sant? Frågade jag min bästa vän Agneta i Kållered.

- Ja, sa hon, följ med och se! Och så åkte vi på mitt livs första kristna läger till Åh Stiftsgård i Göteborg, och där förändrades mitt liv.

Åh stiftsgård.
 


De tolv lärjungarna var vanliga människor i 20-årsåldern. De flesta kom ur arbetarklassen; fiskare och tulltjänstemän, och de tillhörde det judiska folket. Flera av dem var syskonpar.

De var glömska, rädda, tvivlande, arga och skrytsamma… Ändå var det dessa som Jesus utvalde och förvandlade med sin kärlek, att de blev grundpelarna till den kristna kyrkan. Det betyder att då finns det ju plats för dig och mig också!

Bibeln beskriver dem utan försköningar, de var inte alls särskilt fromma och milda... men deras styrka var att de var läraktiga och tog emot undervisning, de tränades och de blev förvandlade.

Just det. Så är det för var och en av oss. Vi behöver undervisning, tränas och förvandlas, av Jesu kärlek. 

Tänk dig nu att de tolv lärjungarna har varsin Facebook-profil. Vad skulle det stå där? Jag använder lite fantasi... och jag tipsar om den medeltida altartavlan i Holmsjö, i Sillhövda kyrka - en levande lärobok i trä!
 
Tolv snidade lärjungar.
 
 

1. SIMON Petrus – Klippan.
KARAKTÄR: impulsiv och talför. Foto: ett stort berg vid Genesarets sjö.
Simon Petrus är äldst, ca 30 år, och gift. Samma fiskelag som brodern Andreas samt Jakob och Johannes från Kafarnaum. Han hade gått i synagogans undervisning, men inte mer, och ansågs därför vara olärd. Hans far var död.
Simon bodde tillsammans med sin fru, sin svärmor och Andreas, och var kanske den ende av dem som hade erfarenhet av äktenskap och samliv.
 
ANDREAS, SIMON PETRUS BROR, VAR EN AV DE TVÅ SOM HADE HÖRT JOHANNES ORD OCH FÖLJT MED JESUS.
HAN TRÄFFADE FÖRST SIN BROR SIMON, OCH SADE TILL HONOM:
- VI HAR FUNNIT MESSIAS (DET BETYDER KRISTUS).
 
HAN TOG MED HONOM TILL JESUS, SOM SÅG PÅ SIMON OCH SA:
- DU ÄR SIMON, JOHANNES SON. DU SKALL HETA KEFAS (DET BETYDER KLIPPA = PETRUS).
 
Berg vid Genesarets sjö.
 

Han var handlingens man med stor energi, en ledarnatur, ibland häftig och impulsiv.

Simon Petrus ostadighet var allt annat än det nya namn som Jesus gav honom. Klippa? Han?!
Men Jesu kärlek slipade bort hans häftighet och istället utvecklades hans ledartalang under dessa tre år. Petrus går på vattnet, bekänner Jesus OCH förnekar Jesus, frågar om hur många gånger man ska förlåta, får sina fötter tvättade – och blir förvandlad, stark och stadig.

På kyrkmålningar avbildas Petrus ofta med Nyckeln som attribut - "Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket" (Matt 16:19).
Eftersom han blev den förste ledaren i Rom - påve såsom katolikerna beskriver det - avbildas han också med tonsur; delvis rakat huvud.

Petrus till vänster. Pilgrims-Jakob i mitten.
 


2. ANDREAS – den som presenterar Jesus.
KARAKTÄR: slitstark, arbetar i det tysta. Profilbild; en liten fisk…
 
Brodern Petrus var ”den store fiskaren i rampljuset”. Andreas är ”den lille fiskaren bakom kulisserna”.
Han levde i skuggan av sin storebror. Andreas hörde alltså Johannes Döparens starka predikan och blev troligen döpt av honom. Nyfikenheten på Jesus väcktes. Han ville följa honom och blev en trogen efterföljare.

Andreas tog med människor en och en till Jesus, först sin bror, sedan en pojke med fem bröd och två fiskar - du minns säkert händelsen med brödundret.

Han tog även med utlänningar – greker – till Jesus, när de sa: "Vi vill se Jesus" och inte bara diskutera filosofi i all oändlighet.
/Se inlägg 3 mars 2019 "Grekerna och Jesus"/

Andreas led martyrdöden på ett X-format kors i Patras, Grekland. Det kallas för "Andreas-korset".

Petrus nyckel och Andreaskorset.
 
 


3. JAKOB  den äldre– Brushuvudet.
KARAKTÄR: Hämndlysten nit, omåttlig ärelystnad men trogen intill döden. Profilbild: ett svärd. Pilgrimsmussla.
Jakob var också med i fiskelaget. Jesus sa: ”Jag skall göra er till mänskofiskare”. Fisken dör när man drar upp den, men människor får liv när vi möter Jesus!

Jakob är också i skuggan av sin bror Johannes. Deras far Sebedaios var en framgångsrik man.

Jakob blev en av de tre närmaste Jesus. Han fick se Jairos dotter uppväckas, han var med på Förklaringsberget, han såg Jesu kamp i Getsemane. Han utvecklades till en framstående ledare med gudfruktig stridbarhet.
Men så var det alltså inte från början...

Fiskebåt i Genesarets sjö.


Ni har säkert hört talas om att många idag pilgrimsvandrar i Spanien, på "Caminon".
Jakob gjorde en sjöresa till Spanien där han grundade kristna församlingar, som har varit ett vallfartsmål i långa tider.
Dessa pilgrimsvandringar går till Santiago de Compostella (Sankt Jakob vid stjärnornas hed) och där får man en pilgrimsmussla som tecken på sin vandring.

Stav, ränsel/ ryggsäck och en hatt med denna snäcka - pilgrimsmussla - är Jakob den äldres kännetecken i den medeltida konsten.

Jakob Sebedaiusson blev den andre kristna martyren då Herodes Agrippa lät halshugga honom.

 
Pilgrims-Jakobs hatt med mussla och stav.
 


4. JOHANNES – åskans son.
KARAKTÄR: intolernas men blev kärleksfull. Yngst. Profilbild: ett åskmoln med hjärta inuti.
 
Jesus kallade Johannes och Jakob för ”åskans söner” (Boanerges) p g a deras häftiga humör och äregirighet. Johannes kämpade med sin intolerans och trångsynthet. Det tänker vi inte på när vi hör talas om honom, eller hur!

Men Jesu kärlek förvandlade honom till en älskvärd person, ”den lärjunge som Jesus älskade”.

Johannes tapperhet och vidsynthet växte. Det var han som stod längst kvar då Jesus korsfästes, och som Jesus bad ta hand om hans mor Maria.

Senare var det han som sprang fort iväg till den tomma graven. Kärleken gjorde honom orädd.
Johannes grav i Efesos.
 
 
Johannes har skrivit det fjärde evangeliet, det vi just hört, och gett oss orden TY SÅ ÄLSKADE GUD HELA VÄRLDEN ATT HAN GAV OSS SIN ENDE SON; hela Bibelns sammanfattning!
Johannes blev den äldsta av lärjungarna, den ende som inte led martyrdöden. Han landsförvisades till ön Patmos där han skrev ned Uppenbarelseboken.
 
Legenderna vet dock att berätta om två olika försök att döda Johannes.
En präst vid Dianatemplet i Efesos gav honom en gång en giftbägare att tömma, men när Johannes gjorde korstecknet över bägaren, flydde giftet i en orms gestalt.
Hans attribut har av det skälet kommit att bli en kalk.
 
En annan tradition uppger att kejsar Dominitianus lät sänka ned Johannes i et fat med sjudande olja, men aposteln tog ingen skada av det.
Johannes kan därför ibland avbildas i en gryta eller med ett fat som attribut. Detta är dock inte vanligt i Norden, uppger mina källor.

Johannes giftbägare.
 


5. FILIPPOS – den försiktige.
KARAKTÄR: obeslutsam, försiktig, beroende av andras hjälp. Profilbild: en liten hare.

Vi vet inget om hans föräldrar, men till yrket var han fiskare. Vi ska inte förväxla denne Filippos med diakonen Filippos, som mötte den etiopiske hovmannen.

Filippos väntade på att Messias skulle komma. Han var nog en from jude för när Jesus fann honom och sa: Följ mig! då gick han glad till sin vän Natanael och berättade vad som hade hänt, men möttes av kritik som gjorde honom osäker.

 NÄSTA DAG TÄNKTE JESUS BEGE SIG DÄRIFRÅN TILL GALILEEN.
DÅ TRÄFFADE HAN FILIPPOS. HAN SADE TILL HONOM:
- FÖLJ MIG!
 
FILIPPOS VAR FRÅN BETSAIDA, FRÅN SAMMA STAD SOM ANDREAS OCH PETRUS.
FILIPPOS TRÄFFADE NATANAEL OCH SADE TILL HONOM:
- VI HAR FUNNIT HONOM SOM DET STÅR OM I MOSE LAG OCH HOS PROFETERNA; JESUS JOSEFS SON, FRÅN NASARET!
 
NATANEAL SADE:
- KAN NÅGOT GOTT KOMMA FRÅN NASARET?





Vid brödundret var Filippos lika osäker; pojkens bröd och fisk skulle omöjligt räcka till 5000 personer… Han räknade och analyserade, tänkte mekaniskt och hade ett ordspråk: ”så brukar man inte göra”.

Filippos hade inga visioner, en omogen tro.
Men Jesus sa: ”Den som har sett mig, har sett Fadern”.

Jesus förvandlade Filippos till att växa ur sin begränsning och räkna med Guds kraft.
Så låt dig inte nedslås när din glädje möts av kritik! Härskarteknik har funnits i alla tider. Håll dina ögon fästade vid Jesus, han tåler kritik, även om inte vi gör det...
 
Filippos avbildas ofta med en korsstav i handen. Det där men rädd-haren hittade jag bara på för att driva lite med Facebook...
En legend berättar nämligen om att Filippos fick en avgudabild att falla sönder genom att hålla upp en korsstav mot den.
Traditionen berättar också att Filippos led korsdöden och avbildas då med en dubbel tvärbjälke.

Filippos korsstav.
 
 


6. BARTOLOMAIOS eller NATANAEL – den sveklöse.
KARAKTÄR: lugn, bedjande och meditativ. Foto: knäppta händer under ett fikonträd.
 

Namnet Bar = son, till Ptolomaios. Jesus gav honom ett nytt namn: Natanael = Guds gåva.

Han var en from man med meditativt sinne. Han satt under fikonträdet, bad och studerade Skriften. Dock var han tveksam till att Messias skulle komma från Nasaret:
- Kan något gott komma från Nasaret? sa han kritiskt när Filippos kom.

Men han sökte vidare i texterna och fann sanningen om Jesus. Han blev en Guds gåva, då han i sin tur fick berätta detta.
Enligt traditionen predikade Natanael i Frygien, Hierapolis och Armenien, kanske även i Indien.

Vi lär oss av Natanael att det är i Skriften vi finner svaren på våra frågor. Vi kan inte tänka ut det själv. Gud har uppenbarat sig för oss i sitt ord. Det tåler att brottas med!
 

Bartolomaios/ Natanael dog en hemsk martyrdöd; ihjälslagen med påkar och flådd levande, korsfäst upp och ned, där hans kropp sedan lades i en säck och slängdes i havet.
I Sillhövda kyrka kan man se honom avbildad i altarskåpet med sitt skinn, hängande över armen…

Suddig Bartolomaios i mitten med skinnet...
 



7. TOMAS – den som ifrågasätter.
KARAKTÄR: ärligt tvivel, ifrågasätter men söker svar. Kluven. Foto: En stängd dörr.

 
Hans namn var Tomas Didymus = tvillingen. Han var kluven till sitt sätt, dyster men djärv. Trots sin otillräcklighet var han trofast och modig. Tomas var en tapper pessimist då han var beredd att dö med Jesus i Betania där Jesus nästan blivit stenad. 

– Kom, låt oss dö med honom, sa honom med samma tonläge som åsnan Ior i Nalle Puh.

Tomas led av svårmodig förvirring när Jesus sa att han måste lida och dö för att bereda plats i himmelen, och sedan komma tillbaka och ”hämta er till mig”. Vad skulle det betyda?

 
Judiska kvarter i Jerusalem.
 


Vi känner alla till Tomas ärliga tvivel i övre salen när Jesus blivit korsfäst och död. Han trodde inte alls att Jesus var uppstånden… ”om jag inte själv får sticka handen i hans sår”. Tomas ville ha riktiga skäl för allt, men han höll på att mista alltihop då han ställde sig utanför.
 
Om vi har alltför stor distans till Jesus, då lär vi inte känna honom. Men ta dina tvivel på allvar och sök svaren! Dock är det hjärtat som är större än huvudet, glöm inte det.

Till slut fick Tomas själv se, och bekände sin tro:
- Min Herre och min Gud!

Tomas symbol i kyrkokonsten var under medeltiden en lans, som blev hans martyrredskap.
 
Men i senare konst ser man en snickares vinkelhake och ett spjut.
Troligen byggde han själv en kyrka i Indien, eller om det var ett palats åt en furste, eller både ock, som den byggherre han blev.
Tomas dog i Indien som missionär medan han låg på knä och bad, enligt en tradition.

Vinkelhake och lans åt Tomas.
 


8. MATTEUS – tulltjänstemannen.
KARAKTÄR: sniken, föraktad, oärlig, ekonomisk, språkbegåvad. Profil: siffror och bokstäver.
 

Han hette från början Levi, men fick namnet Matteus av Jesus efter omvändelsen. Kanske var han bror med Jakob, Alfaios son.

Levi/ Matteus var landsförrädare. Han arbetade åt den romerska ockupationsmakten, avskydd av judarna.

Hur skulle han platsa i gänget med sitt förhatliga yrke? Simon Iskariot log ovänligt mot honom och kunde inte fördraga honom… men syndernas förlåtelse blev verklighet för Matteus. Oförtjänt nåd!

Matteus bjöd på fest och firade att han avslutat sitt gamla liv.
Så är det när vi blir kristna, ibland måste vi avsluta det gamla och inte dra det med oss in i det nya livet.

Andreas, Matteus och Tomas?

 
Matteus var duktig på siffror och bokföring, skarpsinnig, behärskade både arameiska, grekiska och latin. Det var han som sedan skrev det första evangeliet med stor noggrannhet och systematik. Han ställde sina talanger i Guds tjänst istället och även han blev en Guds gåva, vilket hans namn betyder.

Men glöm inte att han var en förrädare när han kallades!

Matteus blev missionär i Etiopien och Persien, säger en tradition.
 
Hans attribut i konsthistorien är en bok - Skriften själv.
Alla apostlarna har en bok i sin hand vid sidan av martyr-redskapet, men om man möter en som endast har en bok, så är det Matteus.
Ibland kan han även ha ett svärd, som troligen var det sättet han blev avrättad på.

Matteus evangelium.


9. JAKOB den yngre, ALFAIOS son.
KARAKTÄR: oansenlig, trogen. Profilbild på Facebook: en gul fibbla i gräsmattan.
 
Det finns tre som heter Jakob i Nya Testamentet:
1) Johannes bror ”åskans söner”,
2) Jakob den yngre, som vi nu ska få möta,
3) Jesu egen bror som blev ledare för församlingen i Jerusalem efter uppståndelsen.

Traditionen säger inte så mycket om denna nionde lärjunge. Han är oansenlig till sin person, men trogen.  Jakob den yngre är en av de många bortglömda hjältar som stillsamt förde Guds rike vidare.
 
Han ordspråk skulle kunna vara: ”Den som är trogen i det lilla skall bli trogen i det stora.”

Jakob, den lilla fibblan.


Även han led martyrdöden för sin gemenskap med Jesus, itusågad i bitar… där just sågen har blivit Jakob den yngres attribut i konsten.
En annan tradition avbildar honom med en slags påk eller klubba som tygvalkaren använde vid tygberedning. Han skall nämligen ha lidit martyrdöden i Jerusalem genom att man slog ihjäl honom med en påk.
 
Vad är det med den kristna tron som är så provocerande och farlig att man slår ihjäl de närmaste männen kring Jesus?!
Maktordningen hotas... Kärleken vänder upp och ned på alla hierarkier...

Tygvalkarstång... ?
 


10. Judas TADDAIOS.
KARAKTÄR: varmhjärtad och orädd, i bakgrunden. Profilbild: En gardin...

 
Två av de tolv hette Judas. Denne Judas hade två namn till: Taddeus Lebbeus. Båda betyder varmhjärtad, fylld av mod, orädd.

Traditionen berättar ytterst lite om denne tionde lärjunge, men troligen var han bror till Jakob den yngre.

Ett brev i Nya Testamentet är skriven av en Judas, men inte denne, utan Jesu biologiske bror.
En enda gång hör vi hans röst i evangelierna: ”Herre, varför visar du dig för oss, men inte för världen? (joh 14:22). Jesus svarade:

- Guds rike är inte av denna världen och kan inte ropas ut med buller och bång.

Istället sprids Guds rike från hjärta till hjärta och når världsvida proportioner på detta ödmjuka sätt.

Det är något att fundera över som missionsstrategi i dessa tider av sociala medier…

Så kommer vi till det här med döden igen... Lärjungarna gav ju sitt liv hellre än att förneka sin relation med Jesus - så stark var kärleken!
Antigen blev han ihjälslagen med en yxa en påk eller en hillebard..
 
Kan du inte visa dig!
 

11. SIMON SELOTEN – ivraren.
KARAKTÄR: farlig revolutionär, ivrig fanatiker. Profilbild: En stilettkniv.
 
Två heter Simon, denne tillhörde seloternas parti, som ville upprätta ett nytt rike med Messias som kung. Simon seloten var temperamentsfull och entusiastisk.

Seloterna var en underjordisk rörelse som utförde sabotage och våldshandlingar mot landets alla inkräktare. Var det deras fanatism som ledde till Jerusalems belägring år 70 e Kr?
 
Simon seloten drogs till Jesu milda sinnelag, men imponerades också av hans glöd för ett rike, där sjuka blev helade och hungriga mättade - tecken på Guds rike.

Jesus förvandlade hans politiska hets till att bli ett behärskat sätt att nå de farligaste människorna med Guds kärlek.

Behärskad politik?


Jesus valde ut en terrorist... att ingå i den närmaste kretsen. Det är oerhört egentligen!!
Men Jesus visste vad han gjorde. Han måste ha någon som kan tala med de kriminella på de kriminellas villkor...
Idag har vi Sebastian Stakkset som Sveriges variant på Simon Seloten. 

Simon seloten hatade romarna. Han fick kämpa med att gå sida vid sida med Matteus, som arbetat för ockupationsmakten. Jesus gjorde det verkligen inte lätt för någon av dem när han kallade så otroligt olika personligheter!

Men Simon bytte dolken mot korset, striden mot friden, hatet mot kärleken.
 
Traditionen säger att han led en kvalfull martyrdöd i Persien, möjligen itusågad med den andre lärjungen... Det börjar gå runt nu, känner jag.

Traditionen säger att han missionerade i Nordafrika, Svarta havet och Storbritannien. Konsthistorien ger honom en symbol: en Bibel med en fisk på. Eller en såg...

Såg...
 


12. JUDAS ISKARIOT – förrädaren!
KARAKTÄR: svekfull, trolös, girig på pengar, falsk. Foto: svart mask.

 
Denne Judas bär världshistoriens största skam; han avslöjade vem Jesus var med en kyss, för en påse pengars skull.

Men från början var allt bra: namnet Judas betyder ”prisad, lovordad” som den store ledaren Judas Mackabeus.

Möjligen kom denne Judas inte från Galileen utan snarare från Keirot i Juda, Judas Ish Keiroth.
En annan förklaring är att namnet Iskariot går tillbaka till latinets ”sicarius” = dolkman, lönnmördare.

Dolkmannen.
 
 
Kände han sig utanför? Likväl utvalde Jesus honom, en främling, till lärjunge, det valde inte Judas själv. Han hade hand om kassan, en finansexpert.
Men bit för bit gled han utför, trots att han såg allt gott Jesus gjorde.

Jesu makt var andlig, inte politisk. Judas var snål och girig, Jesus varnade honom för penningbegäret:
- Du kan inte tjäna två herrar, både Gud och Mamon!

Synden grodde i honom och hans förräderi fick honom att begå självmord som undergångens man, även om han ångrade sig precis innan...
 
Judas Iskariot symbol är en trasig penningpåse eller en snara.

Gud bevare oss alla! Judas, de tolfte lärjungen, ersattes med en ny: Mattias.
 
Såld kärlek.

 

SLUTSATS

 
Nu har vi fått möta alla de tolv, där elva blev förvandlade av Jesus. Många har velat vara med i den inre skaran – det fanns ju 70 personer ytterligare som var efterföljare - men det var dessa Jesus valde ut och utbildade till goda ledare.
De fick titeln Apostel = en person som är utsänd med ett budskap, på uppdrag av en suverän makt”. Ja!

Alla dessa olika personlighetstyper finns än idag i våra församlingar. Kände du igen dig?

Är du ivrig eller tillbakadragen? Mild ledare eller egofixerad,
Framträdande på barrikaderna eller högkänslig bakom kulisserna?
Är du utan visioner och tänker ”så har vi aldrig gjort” eller vill du gå snabbt fram och förändra allt, här och nu?
 
Det spelar ingen roll hur du är, för när du kommer nära Jesus, då är det han som lyser igenom dig!

Jesus i Kungsmarkskyrkan.
 


Vem är huvudpersonen i kallelsen till Guds rike? Vad är subjekt och vem är objekt? Vem söker vem?

Bibeln säger att det i alla tider är Gud som söker, det är Jesus som kallar – och vi är objektet. Du och jag får svara an på Guds kallelse, och inte vänta tills vi blir ”bättre”… utan det gäller Nu, idag.
 

Jesus är i centrum, inte vår förmåga.
 
Det är inte en stor tro du behöver, utan en tro på en stor Gud.

Hans kärlek ger dig Nytt liv.

Amen.
 
Levande ord.
 
 
Om du nu vill sjunga om allt detta, så föreslår jag följande:
 
PSALM 31 A – Lås oss glada och i tro
PSALM 756 – Bara i di
PSALM 225 – Jesus är ute och söker.
PSALM 30 – Gud är trofast. Kollekt.
PSALM 10 – Lov ära och pris

Till sist:
Den Gud kallar, den utrustar Gud också. Han vill forma dig efter hans sons bild... Romarbrevet 8:28.

Glada lärjunga-hälsningar från Helene F Sturefelt,

- predikant och fotograf,
- som just nu har en profilbild på Facebook när jag städar på Sweden Rock... i Jesu efterföljd!
- För övrigt hittar du mig även förståssss på Instagram… på sturefelt_art - gå in och följ och gilla och gilla och... titta på min konst.


 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Stort tack för ovanstående genomgång, med fina tänkvärdheter inströdda längs med. Väldigt inspirerande och precis vad jag behövde nu. Så inspirerad blev jag att jag faktiskt fick pausa för bön med tacksägelse och tårar utmed kinderna. Vilket jag längtat efter; har lidit av en del ökentorka, och nästan otro, på sistone. Hittade hit via en googlesökning, återvänder gärna och läser fler gånger. Gud välsigne dig!

    SvaraRadera