Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 juni 2019

GÖR MIG TILL LÄRJUNGE!

Vem följer du?


Hur många följare har du? Hur många är intresserade av dig och det du gör?

Går du själv i någons fotspår? Är du en efterföljare? Eller en trendsättare?

Varje människa ingår i ett sammanhang, men i takt med att vi låter individualismen definiera oss allt mer håller vi på att förlora gemenskapen.
Vi vet inte vem vi är om jag ställer oss utanför allt.
Då hjälper det aldrig så mycket om du och jag har tusen följare på Instagram och hundra "gilla" på Facebook.

Att följa. Eller följas.

Det är vår tids existentiella fråga just nu.

Följa eller följas.
 

Vi låter dessa frågor följa med oss in i denna veckas tema i kyrkan då vi läser om Missionsbefallningen, Treenigheten och att Jesus uppmanar oss att "göra lärjungar".
Låt oss se vad som händer.

DE ELVA LÄRJUNGARNA BEGAV SIG TILL GALILEEN, TILL DE BERG DIT JESUS HADE BEFALLT DEM ATT GÅ.
Matteus kap 28:16.

De befinner sig på ett berg. Alla viktiga händelser tycks utspela sig på berg i Bibeln.

BERG - Mose fick ta emot Tio Guds Bud uppe på berget. Prövningarna där djävulen ville förleda Jesus kallas Frestelsens berg... Där har jag varit. På riktigt.
Kristi Förklarings berg, där Gud bekräftade vem Jesus var. Det sista talet på Olivberget i Jerusalem och nu det Stora Uppdraget innan himmelsfärden.

Fotspår med tecken och hälsningar!


NÄR DE FICK SE HONOM FÖLL DE NER OCH HYLLADE HONOM, MEN NÅGRA TVIVLADE.
Matt 28:17.

Det är så väldigt skönt att alla skavanker finns med i evangeliet. Inget är tillrättalagt.
De var bara elva - Judas hade ju tagit sitt liv. Och några tvivlade - trots att de vandrat med honom i tre år.
Det är ingen propagandatext. Nej, vi läser en ögonvittnesskildring av hur Gud möter Människan.

Vad tvivlade de på?
Det grekiska ordet "distaso" betyder att tveka, tvivla, på engelska "to doubt".

Distaso, det låter som "distans". När vi har för stor distans till en person, då kommer vi inte nära och lär inte känna.
Att tvivla är att ha allt för stor distans till Jesus. Kom närmare!

En stearinplump. Kom närmare. Ett hjärta!


Tvekade de på vem Jesus var? Tvivlade de på om det var rätt att, såsom goda judiska monoteister, verkligen falla ned och hylla Jesus? Var det avgudadyrkan?
Eller tvivlade de på i fall de överhuvudtaget skulle klara sig utan Jesus? Handlade det om bristande självförtroende och egen mänsklig svaghet?

Vem ska följa vem?

Vi vet inte. Dock känner vi ju till Tomas Tvivlaren som var känd för att ifrågasätta det han mötte.
Också det ett äkthetsintyg, tänker jag, och tackar Gud för att han lät en av lärjungarna uttrycka det många i alla tider funderat på.

Tvivlaren Tomas.


Min favoritteolog, Tom Wright från Scotland, beskriver hur det på fem andra ställen står "hylla" för att beskriva den vördnad människor visade Jesus, t ex de vise männen (Matt 2:11).

Jesus gör inte deras tvivel till något problem. Lägg märke till det!

Han säger lugnt det han var sänd att säga:

DÅ GICK JESUS FRAM TILL DEM OCH TALADE TILL DEM.
Matt 28:18.

Vilken god pedagog han är! Han vet ju själv hur svårt det är - med Getsemanekampen bakom sig för några veckor sedan.

Getsemane trädgård idag.


ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN.

DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR.

Varför? Därför! Därför!!

Det är detta lilla ord som motiverar hela kyrkans existens!
Varför skall vi fortsätta det Jesus gjort? Jo, därför att Jesus har fått all makt!
Han har fått inte bara lite makt, utan all makt!

Inte bara lite grann i Jerusalem, utan i himmelen och på jorden!

Gud har gett honom makt över hela existensen.

Men priset var högt. Det högsta möjliga. Att betala med sitt liv.

Golgata. Döskalleplatsen, idag.


Djävulen försökte locka honom att gå en enklare väg.
- Fall ned och tillbe Mig så skall jag ge sig alla riken! Utan att behöva dö på ett kors... Eller hoppa ned från muren där, så kommer guds änglar och räddar dig! Följ mig. Jag kan ge dig makt.

Så är det. Än i dag lockar Guds fiende oss med dessa ord:

- Följ mig! Bli min följare på mitt skvallerkonto!
Twittra falska nyheter som kittlar. Follow me. Tänk inte. Bara du syns. Och hörs. Trendar.
Peakar.
Låt dig klias av de högröstade. Segla i medvinden utan empati. Rid på hyllningskören.
Att du sedan hade helt fel skiter djävulen i, ty du åker highway to hell med lögnens fader, med massor av anhängare.

Usch.

Det är inte den makten som Gud har gett Jesus.

Följ mig på Facebook.


Jesus utstrålar något helt annat.

Frid.

Att följa Jesus handlar inte om makt, utan om kärlek. Att ondskans förbannelse är bruten. Hämndens karma är tillintetgjord.
Rädslans ångest att vi måste göra allt själva, inklusive prestera oss in i nästa värld, är bruten.

Lusten att härska genom att dominera är bruten genom Guds kärlek.
Här råder andra lagar.

… LÄR DEM ATT HÅLLA ALLA DE BUD JAG HAR GETT ER...
Matt 28:20.

MITT BUD ÄR DETTA:
- ATT NI SKALL ÄLSKA VARANDRA, SÅSOM JAG HAR ÄLSKAT ER.
BLI KVAR I MIN KÄRLEK.

OM NI HÅLLER MINA BUD, BLIR NI KVAR I MIN KÄRLEK, SÅSOM JAG HAR HÅLLIT MIN FADERS BUD OCH ÄR KVAR I HANS KÄRLEK.
Johannes kap 15:9-12.

Annan makt. Kärlekens makt.



Så när Jesus uppmanar sina elva efterföljare att göra människor till lärjungar, så är det att visa dem Kärlekens Väg. Den kärlek som vill liv. Inte makt för maktens skull.

Jag prövar:

- Herre, ja, jag kallar dig herre trots att Svenska kyrkan har tagit bort din titel ur gudstjänsterna...
Nu vill jag be Dig att Du gör mig till Din lärjunge. Jag vill bli elev i din kärleks-skola.
vi kan väl kolla hur det funkar med alla de tio buden?

1. Du skall inga andra gudar ha vid sidan om mig.
Nej, det har jag inte heller, Du vet att jag älskar Dig! Men jag vill gärna ha kunskap om alla de där andra vid-sidan-om-gudarna för att rätt kunna möta mina medmänniskor.

2. Du skall inte missbruka Herren Din Guds namn.
Nej, aldrig!! Ditt namn är det heligaste som finns. Du har alltid bott i mitt hjärta, det vet Du, herre!

3. Tänk på vilodagen så att du helgar den.
Förlåt mig, Herre, men det är så svårt för oss som arbetar på söndagar.. Jo, jag förstår hur Du menar.
Jag längtar till gudstjänsten och jag har inte tvättmaskinen igång på Din Dag.

Längtar alltid. Ask i Östergötland.


4. Hedra din far och mor.
Nu börjar det bli svårt... Hur ska jag kunna vara din lärjunge i detta? Du överlät din moder Maria åt Johannes när du gav ditt liv på korset. Du hedrade din himmelske Fader alltid.

Hjälp mig då visa den respekt jag bör, även om generationssvårigheter och ålderdomssvaghet kan lägga hinder i vägen.

5. Du skall icke dräpa.
Herre, Du vet att vi nästan dödar varandra på sociala medier... Orden flyger runt utan känsla för att människan är en ömtålig själ. Förlåt, förlåt, förlåt.


6. Du skall icke begå äktenskapsbrott.
Jag fortsätter min bön. Förlåt, förlåt, förlåt. Men hjälp oss att leva i din försoning mitt i allt detta brustna som vi orsakar.
Herre, de höga idealen stämmer inte alltid med verkligheten. Vi klarar det inte bättre än så här.

Vi klarar det inte så bra.


7. Du skall icke stjäla.
Herre, just nu stjäl vi tid och energi som värst från varandra. Hjälp alla arbetsgivare att sluta pressa sina anställda. De är tids-tjuvar!
Och hjälp oss att genast sluta gräva upp jordens energi i en skövlings-stöld som saknar motstycke.
Förlåt igen!
Gör oss till dina lärjungar i kärlek till markens resurser och vår egen ork.

8. Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
Det diskuterade vi för en stund sedan, Herre. Gör oss till dina efterföljare i kärlek på Facebook, poddar, bloggar och på bussen...

9 och 10. Du skall icke ha begär till din nästas saker...
Vi behöver fler kristna kärleksfulla människor i bolagsstyrelser, på banken, på Försäkringskassan, i politiken, i kyrkan... så att vi inte drivs av girighet, där omsorgen om medmänniskan skulle vara i fokus.

Begär dina elektronikprylar.


Herre, jag vet inte om det här gick så bra?

Men eftersom det är DU som är i centrum, och inte jag, så vill jag faktiskt ta dina tre uppdrag på allvar:
- Att göra andra till dina efterföljare - men först och främst mig själv!
- Döpa i Faderns och Sonens och den Helige Ande... Låt oss uppmuntra varandra att göra det.
- Undervisning - absolut! Här, på denna digitala plattform!

Nu kommer det bästa.

Att Du, Jesus, är med oss hela tiden, i tiden, ur tiden, från urtiden, ut ur tiden, in i framtiden där tiden inte längre råder...

Och Matteus knyter ihop sitt evangelium i en cirkel.
I kapitel 1 kommer ängeln till Josef i en dröm och säger att han inte skall vara rädd att ta Maria till sig. Det barn hon skall föda skall vara Emanuel... Det är en titel som profeten Jesaja förutsade.

JUNGFRUN SKALL BLI HAVANDE OCH FÖDA EN SON, OCH MAN SKALL GE HONOM NAMNET IMMANUEL - DET BETYDER "GUD MED OSS".

NÄR JOSEF VAKNADE... 
Matteus kap 1:23.

Sedd av Gud. Gud är med oss!


Emmanuel = Gud med oss. Gud är med oss. Från början.
Nu förklarar Jesus, som är Ett med Fadern, att han är med oss alla dagar!

OCH JAG ÄR MER ER, ALLA DAGAR, INTILL TIDENS SLUT.
Matt 28:20.

Det verkar som att vid dessa ord då försvann allt vad tvivel hette.

De elva föll ned och hyllade Jesus. Det förstod. De kunde sitt sammanhang. De var inte religiösa analfabeter, som vi är. De fick erfara hur den Ende Sanne Guden så tydligt visade sig i Jesus Kristus.

Kärleken bekräftade det.
Och livet i uppståndelsen.

Skulle vi inte vilja följa en sådan suverän och unik Gud!?!?

Här är vägen.


Tänk om det är så att Gud själv följer dig... för att du skall få syn på Honom!
Självaste Skaparen är mycket intresserad av det du gör, av de trender du sätter, vem du följer och varför du följer dem.

Perspektivet är kanske det omvända. Vänd om!

Låt Jesus bli din trendsättare! Låt honom få forma ditt sinne och hjärta, din almanacka och plånbok - och se vad som händer!

De varmaste lärjunga-hälsningar från Helene F Sturefelt,

-  som vågade. Och fortfarande vågar.

Nya Testamentets trend.


P.S. Här kommer nu lite nördig följare-statistisk, där jag konstaterar att antalet sidvyer denna månad är 2.216, med ett dagssnitt på drygt hundra läsare.

Detta är inlägg nr 1739 - firar snart tio-års-jubileum - samt att min undervisningsblogg STURELLA har haft totalt 307.635 besökare sedan december 2009.

Antalet trogna följare: 13... inklusive Mästaren själv...??!! Varav några tvivlar...
Hoppsan!

Oj, nu halkade jag lite...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar