Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 6 juni 2019

PILGRIM på SWEDEN ROCK

Rock-pilgrim.


Går det att vara pilgrim på Sweden Rock?
Det måste vara den totala motsatsen!

Men säg inte det.

Låt oss pröva. Pilgrimssjälen kan man ha med sig överallt.

Sölvesborg har varit tyst och tom idag. Ingen är här. Alla är borta på festivalen.
Och snabbköpskassörskan hade en snygg tröja där det stod:
- Jag vill också rocka... men måste jobba...

Ledig från jobbet.


Följ med mig på cykel längs de gröna åkrarna, så trampar vi 11 km till Norje Boke, platsen där 33.000 hårdrockare just nu befinner sig, från hela världen.

Tystnad?
Kan tystnad råda trots att man befinner sig i en kompakt bullermatta?

Ja, jag har lärt mig att bära ett "tomrum av frid" inom mig, opåverkat av yttre omständigheter.
Men det är inte lätt.

Helst vill man ju att Tyst är Tyst. Och musik är Hög Volym. Att det finns bröd hos bagaren, skor hos skohandlaren och böner och gudstjänster i kyrkan.
Inte att det är tomt, eller tvärtom.

När ska Ysane kyrka öppna för rock-andakter??


+ 25 grader och mild sidovind från sydost gjorde färden härlig. Det är sällan jag känner pirr inför händelser, men när det gäller Sweden Rock så tar hjärtat ett skutt! Förväntan, samhörighet, glädje och en massa konstiga kläder på alla sorters kroppar - här får alla plats!

Enkelhet?
Pilgrimsord nr 2 är en självklarhet här. Rockarna lämnar alla bekvämligheter hemma och lever i tält och sovsäck. Nåja, de äldre har husbil... Men alla älskar att trängas vid kladdiga bord och äta langos, älgkebab och feteburgare!

                                     Mat. Flytande kolhydrater.


Frihet?
Absolut! Alla sommarens festivaler ger en känsla bakåt i tiden, då vi levde i stora kollektiv med en helt annan frihet än vad dagens digitala kontorsliv erbjuder.
Fyra dagar av lagom ansvarslöshet.

Så här kan spridda konversationer låta, uppsnappade i vimlet:

- Hej, var ääär du? Va??? Jag hör inte! Vi träffas vid Sweden Stage! Va?? Nu eller?
Frihet.

- Jag såg Per Gessle där borta och gick fram till honom och sa att det var han och då blev han skitförbannad bara för att jag sa det....

- Jag vill ligga!
Hoppsan. Har du någon med dig eller tänker du ta dig någon?
Det är gott om inspiration...
Bekymmerslöshet?

Kan bli problem...

- Öhh! Här finns en mössa för dig!

                          Marknads. Stånd.


Långsamhet?
Ja, här finns ingen stress. Bara avkoppling. Och färdig mat överallt. Allt är välplanerat.
Det är bara de distade gitarrerna som har bråttom över strängarna.

Här kommer en sympatisk kille som gick runt med en elgitarr och erbjöd snygga riff för endast 20 kronor. Gå in på YouTube och lyssna på ViktorTheGuitar… nånting...

                                  Blivande rockstjärna?


Andlighet?
Nu kommer bekymret. Tidigare har den kristna närvaron varit påtaglig och tillåten. Nu är den borta, förvisad till campingområdet. Det enkla träkorset mitt i vimlet får inte stå där längre.
Festivalen skall vara religiöst neutral.

Jaha. Men då finns det ett och annat svart dödsband som inte skulle få spela.
Och man skulle definitivt inte få lov att sälja tröjor med hädiska budskap som hånar Kristus!!
Här är festivalledningen mycket inkonsekvent.

Den andliga kampen pågår. Alltid.

Ängeln och satan.


Jag pratade med en marknadsförsäljare som hade fina smycken och kors - på rätt håll.

- Jag kommer från Trollhättan, sa han, där går jag ofta i kyrkan. Någon undrade om jag hade uppochnedvända kors, sa han, men jag svarade "bara rättvända".
Alla är lika förvirrade och frånstötande som vid den första kristna tiden, sa han. Men de behöver inte ha tröjor där det står "Häng Gud" - Jesus har redan gett sitt liv för oss!

Tack, du syrisk-ortodoxe vän! Du gav mig en predikan och ett vittnesbörd som jag behövde! Var välsignad där du står!

Borde inte tillåtas!


Delande?
Jodå, man delar med sig av sitt vatten och sitt snus. Men det finns gäng där som bara ser till varandra. Vi som åker dit själva kan uppleva en stor ensamhet. Det gäller att alla säger hej till alla i köerna och i gräset.

Och delandet, som för pilgrimen är motsatsen till girighet, kan ifrågasättas då det är stora miljoner som är i rullningen på Sweden Rock.

En plats för ett marknadsstånd kostar 15.000... Vem säljer för så mycket under fyra dagar att de verkligen får med sig någon förtjänst?
En matvagn får betala ännu mer, runt 45.000 med el för att få stå där. Hutlöst!

                      Som sagt. Marknads. Stånd.


Nåväl, rockbanden skall finansieras och vi får mycket valuta för pengarna - ca 80 band spelar under dessa dagar.
Jag hörde "Krokus" mullra från Festivalscenen och Three Days Grace från Sweden Stage.
Tyvärr missade jag Def Leppard - de går på scenen precis just i skrivande stund - men hårdrockskalaset har ju bara börjat!

Lugnt och fint cyklade jag hem igen, och nu hörde jag lärkan drilla högt i skyn, med Ryssbergets silhuett bortom E22:an.

Visst går det att ha pilgrimssjälen med sig även på Sweden Rock. Vi får väl se hur det blir imorgon.
Nu ber jag min aftonbön.

Ryssberget.


Herre min Jesus,
Du har lovat att sända den Helige Ande som vår Hjälpare.
Många tror att Anden bara är luft eller känslor.

Låt Din helige Ande komma in i våra liv, som kraft i blodet och en frimodighet i viljan!
Led oss helt efter Din vilja, Gud.

Det finns tusentals röster och andar i denna värld, men vi vill bara höra Din kärleksfulla röst och öppna oss för din livgivande Ande, ingen annan!
Jag ber om Ditt beskydd över alla på Sweden Rock. Amen.

Välkommen!


Fetblads-hälsningar från

Helene Sture Rockfelt,

- i full Frihet, Enkelhet, Tystnad, Bekymmerslöshet, Långsamhet, Andlighet och Delande!


Frihet.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar