Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 5 april 2019

DIN LJUSA SKUGGA dansmässa i Blekinge

Dans-mässa.


Karlstads stift har gjort det. Lunds stift har gjort det.
Och nu har Svt2 sänt en TV-gudstjänst från Höllvikens församling där dansmässan DIN LJUSA SKUGGA gestaltade hela mässans innehåll.
Låtit cirkeldansen - Helig dans - forma en hel gudstjänst!

Dansen är ett språk som funnits med i Bibeln och kyrkan ända till 300-talet e Kristus, då den romerske kejsaren Konstantin tog över kristendomen och förgiftade den med förnuftsmässig filosofi, och kastade ut de kreativa uttryck som bäst bär upp Gudsgemenskapen.

Därför är det ett stor Äntligen att dansens återtåg nu går allt snabbare i våra kyrkor, och är en allt mer självklar del av gudstjänsten.

Mittens centrum.


Nu har jag tagit mod till mig och tränat in några av danserna.
Duktiga Susann Persson från Höllviken var på stiftsgården Åkersberg i januari och lärde oss diplomerade dansledare Din Ljusa Skugga.

Jag vill dela med mig av innehållet, så gott det går, och börjar med att citera ett stycke hur denna dansmässa kommit till.

"Din ljusa skugga - en mässa i Heliga danser-tradition - har tillkommit i nära samverkan mellan textförfattare, tonsättare och koreograf.
Mässan innehåller nattvardsgudstjänstens alla delar. Bildspråket vill beskriva en rörelse från mörker till ljus, och är hämtat ur dygnets rytm, från skymning till gryning.

Din ljusa skugga inleds med dans och sång om hur Gud lever och dansar mitt ibland oss under tidens ständiga gång."

Cirkeldans!
 

Jag tänker på DNA-strängen inom oss, den är ju vriden som om den fortfarande dansar, med hälsning från urtiden!
Vilken underbar Gudsbild att tänka sig att "Gud dansar sin skapelse"! Det är klart att Skaparen gör!

All musik är nyskriven och går i nordisk folkmusikton, i tretakt.
Vi kan tycka att Helig Dans skall vara exotisk och innehålla knepiga syrtós-takter från Balkan och komplicerade kryss-bakom-steg från Grekland.

Men vår egen musiktradition är minst lika exotisk! Vi är bara så vana vid vårt eget att vi inte tänker på det.
Därför var det så roligt att få börja vår dansande cirkel med "Det går en dans". Jag fick nästan lite känsla av hambo...

Textil ikon.


DET  GÅR EN DANS GENOM TIDENS SALAR
DEN LEDER OSS VIDARE.
DET GÅR EN DANS GENOM PLATSENS PULSSLAG
DEN LEDER OSS RUNT.

SOLUPPGÅNG FÖLJER SOLNEDGÅNG
NEDAN FÖLJS AV NY (månen alltså) … .://


DU SOM VILL ATT VI SKALL DANSA
DU SOM GER OSS KRAFT OCH HOPP
HJÄLP OSS ÖPPNA VÅRA SINNEN
LÅT DIN KÄRLEK LYFTA OSS.

SOLUPPGÅNG FÖLJER SOLNEDGÅNG
NEDAN FÖLJS AV NY … ;//

Solnedgång över Ryssberget.


DU SOM DANSAR MITT IBLAND OSS
DU SOM VISAR OSS DIN VÄG
HJÄLP OSS VÅGA MÖTA MÖRKRET
GE MED DIN FRÅN DÖD TILL FRED.

DET GÅR EN DANS GENOM TIDENS SALAR...


Stegen går att hitta på YouTube. Sök på Din Ljusa Skugga.
Jag filmade TV'n… bara för att ha en direkt känsla av vad jag såg, från Höllviken.

Undrar om du kan se det här filmklippet?

Höllvikens församling.



Kyrie är grekiska och hör ihop med ordet för "kyrka" = den som tillhör Kristus.

Herre, förbarma dig, Kristus förbarma dig, Herre, förbarma dig, är den bön man ropar när natten är osövd och "vargtimmen" kommer.

Vad är klockan då? Runt 04? - - -

Trötthet och förtvivlan får en att tappa modet och man vill inget annat än sova, och komma till ro i djupaste drömsömnen.

Författarna skriver:

"Kyrie är en bön om förbarmande, och det sjunger och dansar vi vid vargtimmen.
Vi ber att Gud skall fylla våra tomma bägare, släcka vår törst med sitt goda."

Jag som just varit uppe i Norrland och åkt hundsläde i Abisko, kunde liksom höra det där vargylandet...

Vargtimme? Eller Alaska Husky.


Rörelserna är distinkta, med ett "krysstecken" framför bröstet tre gånger. Sedan formar vi en bägare, och dricker.
Förflyttningsrörelserna är en halv vinranka och två valle-peksteg. Jasså, säger du det...
Ja, hoppa över det då! Men jag måste få prata lite fackspråk också, eller hur!


Det var fint att koppla ihop texten med veckans evangelieord, då Jesus säger:

JAG ÄR LIVETS BRÖD, DEN SOM KOMMER TILL MIG SKALL ALDRIG HUNGRA, OCH DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL ALDRIG NÅGONSIN TÖRSTA.
Joh 6:35.

KYRIE ELEISON - GÄR MIG ÖPPEN FÖR DIN MILDHET.
KRISTE ELEISON - UPPLYS MITT MÖRKER MED DIG SJÄLV.
KYRIE ELEISON - FYLL MIN BÄGARE, GE MIG ATT DRICKA.

SOM ETT KARGT OCH UTTORKAT LAND ÄR JAG,
TORKARN HAR PLÅGAT MIG LÄNGE.
DEN HAR BLIVIT MITT NAMN - TÖRST.

SOM TORRA MARKEN DRICKER REGN
VILL JAG DRICKA DIG.
MEN JAG ÄR HÅRDHET - TÖRST.

KYRIE ELEISON...

Dricker regn.


För mig blir bönen så levande när jag med hela kroppen får uttrycka "fyll min bägare"... "Ge mig att dricka". När jag dansar detta, då händer det. Jag dricker verkligen Guds närvaro.

Texten är ärlig och erkänner vår hårdhet. När det inte regnat på länge så blir marken hård. När vi inte umgåtts med Gud på länge, då stelnar själen... och Törsten blir vårt namn.

Det är fint att vara sökare. Det är ännu finare att vara Finnare! Funnen!
Gud har funnit mig och jag öppnar mig för hans närvaro, via Bibelordet, dansat i cirkelns gemenskap.

Texten fortsätter.

SOM ETT TOMT OCH OUPPLYST HUS ÄR JAG.
VARGTIMMEN YLAR VID KNUTEN,
OCH STÄNGT ÄR MITT JAG - NU.

SOM TOMMA RUMMEN FYLLS AV LIV
VILL JAG ÖPPNA MIG
MEN JAG ÄR SLUTEN - NU.

KYRIE ELEISON - GÖR MIG ÖPPEN FÖR DIN MILDHET.

Och Jesus säger:
- Kom till mig... Jag är livets bröd. Jag är levande vatten, den som tror på mig skall aldrig törsta. I hans innersta skall en källa springa fram av levande vatten. Kom till mig.

Fötternas steg blir hjärtas bön.
Den stängda själen får hjälp av stegens framåtrörelse att faktiskt öppna sig.
Kryss-rörelsen framför bröstet känns som ett öppnande. En befrielse, mer än ord kan säga.

Kom till mig.



SOM ETT FRÖ SOM VILAR I JORD ÄR JAG,
LYSSNANDE, LÄNGTANDE STILLHET.
FÅR JAG BLOMMA IGEN - NU?

SOM FRÖET DÖR FÖR ATT VI LIV
VILL JAG DÖ MED DIG.
DÖ BORT FRÅN SKULD OCH DOM!

KYRIE ELESION - FYLL MIN BÄGARE, GE MIG ATT DRICKA!

Kristus, du mitt levande vatten!


Ju mer vi dansar, desto mer händer det på insidan. När stegen sitter, slappnar kroppen av och danser börjar verka.

Jag är så tacksam för Jesus, att han säger "kom!".
Han säger inte att vi skall fixa vår törst själv, för det kan vi inte. Vår själ är orolig till dess den finner vila hos Gud.

Inget annat mättar. Ingen annan släcker vår djupaste törst.


Det var läge för paus och att dricka fysiskt vatten.

I vilan lyssnade vi till Vox Silentii som sjunger Heliga Birigttas tidegärdsbön. Oändligt vackert! Människa och Gud möts i de spröda tonerna, inspelat under valven i Vadstena Klosterkyrka.

Välsignade vatten från himmelen!


Tredje dansen vi lärde oss var av helt annan karaktär.

Glada schottis-steg gestaltade uppståndelsens glädje. Med ett nästan hörbart "tjoo!"

Åtta schottissteg in mot mitten, åtta tjoho-steg ut... Glädjedansen runt vår mitt gick i samma enkla, glada steg.
Texten heter "Uppståndelsens sol".

HIMLEN RODNAR
SOLEN STÅR OPP
KRISTUS DU LEVER
OCH VI MED DIG.... ://

I LOVSÅNG VILL VI LEVA
I HOPPET HA VÅRT HEM
HÄR STÅR VI MED ÖPPNA HJÄRTAN INFÖR DIG

DE FÅNGNA BEFRIAS
DE BLINDA SER IGEN
FÖRTRYCKTA FÅR SIN FRIHET
GENOM DIG.

HIMLEN RODNAR... (Tjo!)

Himlen rodnar...


DU RÄDDAR OSS UR MÖRKRET
FÖRSONINGEN ÄR HÄR
DIN SKAPELSER ÄR BEFRIAD
GENOM DIG.

I VÄXLINGAR OCH SKEDEN
GÅR TIDEN MOT SITT SLUT
MEN DU SOM ALDRIG SVIKER -
GE OSS FRID.

HIMLEN RODNAR
SOLEN STÅR OPP
KRISTUS DU LEVER
OCH VI MED DIG.... ://

... solen står opp.



Så underbart att få uttrycka livets seger med knätofs-känsla!

När dessa steg dansas in mot mitten, får de en tydlig gestaltning av en hyllning till Kristus.
"Sanctus" - Helig - är inte bara allvarsord, det är ju framför allt den stora, innerliga tacksamheten över vad Herren har gjort för oss!

I Höllvikens kyrka var altaret i mitten. Nattvardsgåvorna var tillredda och dansen uttryckte den glädje som annars bara predikats med tunga ord...

I vår grupp avslutade vi dansstunden som vi brukar, med "korgfläta" och ett respektfullt omhändertagande av varandra, vaggande, till musiken "Gudslängtan".

Allt föll till ro.

Frid.


Kreatörerna som skapat denna dansmässa heter:
Kristina Sandgren Furberg, Maria Hulthén Birkeland, Cecilia Hardenstam och Hans Kwarnström.
Tack till er alla!

Och tack till mina dansare, de två grupper jag har ansvar för i Blekinge. Vi klarade det!
Men skratt och förundran.
Nu hoppas jag att vi är många i Blekinge som kan lära oss detta - även körerna - så att kroppen får uttrycka Gudsgemenskapen, med kärlek.

Helene F Sturefelt,

- diplomerad dansledare i Helig Dans,
- och allmän dansare framför stereon...

Cirkeln bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar