Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 8 december 2011

TYRESÖ PILGRIMSCENTRUM och St Jacob

St Jacobs kyrka, Stockholm.

Så fick Stockholms stift äntligen ett Pilgrimscentrum! På den undersköna platsen vid Tyresö kyrka.
Jag tror ialla fall att det är vackert där - när jag klev av bussen i tisdagskväll var det mörkt ute...
Men jag får lita på mina nyvunna vänner och hoppas få återkomma i dagsljus, till våren.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=645361

Vi söker våra andliga rötter på nytt.
På tåget upp läste jag i tidningen KUPÈ:
- Positivt tänkande och finna sin inre potential... Ni har säkert stött på dessa begrepp. Men hur bra funkar de? Och kan de lösa alla våra olika problem?
Alla vill vi nå lycka, välbefinnande och frälsning. Men Jesus och Gud är på tillbakagång...
... skriver KUPÈ.

Ack så fel de har! Hänger ni inte med i på-kristningen av Sverige?
Måste maila till dem.

Pilgrimskyrka mitt i stan.

Pilgrimsrörelsen växer och många hittar tillbaka till sin själ och till - Gud.

Men man måste inte vandra i Santiago de Compostella!  Det börjar bli en andlig skryt-grej nämligen...
Har du bara knatat runt i Östergötland... pytt...!

På min lilla föreläsningsturné i Stockholm var jag inbjuden till St Jacobs kyrka.
Även de gör korta stadsvandringar, precis som vi i Karlskrona.
I söndags tog de sin utgångspunkt från T-centralen.
Tänk dig att se ett gäng pilgrimer gå i sakta mak mellan alla stressade resenärer, som ska hit och dit och alltid är försenade...

Fötternas tysta predikan.
Och ögonens.


Målet för deras vandring var mässan i St Jacobs kyrka.
De tidlösa orden bär oss än idag:
- För dig utgiven, för dig utgjutet.

Vid kaffet i kyrkbänkarna berättade jag om min pilgrimsbok "Den långsamma kärleken".
Gud vill komma oss lika nära som två älskande i ett äktenskap.
Ett evigt förbund, mellan Gud och människa.
Underbart!

Vandra där du är.

Pilgrimens sju nyckelord är:
FRIHET, ENKELHET, TYSTNAD, BEKYMMERSLÖSHET, LÅNGSAMHET, ANDLIGHET och DELANDE...
... där bekynnelsebokstäverna bildar ordet Fetblad! Alltså = "Kärleksört" - vilket sammanträffande!

Långsamhet är det vackraste ordet för mig - och tystnad.
Jag som tvingas leva i för högt tempo och med för många ljud.
Känner du igen dig?

- Den stressade nutidsmänskan har inte så mycket tid att bolla med, säger Anne-Christine Hornborg, docent i religionshistoria i KUPÈ. Vi vill hitta snabba sätt att lösa våra problem.
Nyandliga terapier och coachingföretag har börjat använda sig av andlighet i sin marknadsföring, men det vetenskapliga ordet "inre potential" har tagit över detta med andlighet och själ.


Ego - jag vet.

Vad händer om man blir arbetslös och inte hittar sin "inre potential"? Då blir man ju dubbelt så misslyckad, läser jag vidare.
Psykolog Magnus Lindwall berättar att forskning visar att s k affirmationer (positiva påståenden som upprepas) för att blåsa upp självkänslan sällan fungerar för att lösa personliga problem.

Tack!
Äntligen någon som vågar sticka hål på den andlighet som är tömd på både innehåll och mål!
Jag har mött många människor på pilgrimsvandringar som kan berätta just detta.
- Det är bättre att ta tag i problemen istället för att låtsas att man mår bra...


På Pilgrimscentrat i Tyresö var ett 30-tal personer samlade till föreläsningen i tisdags kväll.

Jag lät de sju nyckelorden leta sig in i våra relationer för att se vad som då händer.

I ytliga förhållanden vänds de goda orden till sin motsats:
Fångad, bunden, oväsen, oduglig, bråttom, prylar och allt är Mitt!

Vårt samhälle ger alltför dålig näring till trofasta relationer.
I sprickorna kan man se hur:

- Friheten bytts till bundenhet av kontroll,
- Enkelheten bytts till kravet på Hög standard,
- Tystnaden ersatts av buller och ständiga ljud (buller-bulemi),
- Bekymmerlösheten är borta och Oron gnager,
- Långsamheten uppäten av Stress,
- Andligheten kvävd av materialism som stänger inne,
- Delande fått ge vika för Girigheten.

Det går inte att återge allt som blev sagt denna kväll, men boken finns att köpa.

För mig fick den ansiktslösa andligheten ett ansikte i Jesus Kristus.
Problem blev dragna ut ur mörkret in i hans underbara ljus.
Och i kyrkans långsamma själ får jag tid till återhämtning, reflexion och bearbetning.

Min inre potential heter Den Helige Ande!
Anden kan jag bara ta emot som en gåva - det är inget vi förfogar över som snabbt ska lösa våra problem.
När Helig Ande fyller oss, flödar Guds kärlek genom hela vår varelse - och driver ut rädsla och ytlighet.

Själen är saktfärdig - färdig sakta.

Sakta rullade X2000 ut från Stockholms Central.
Den moderna pilgrimen tillbringar mycket tid i vänthallar och på perronger - det är där själen hinner ikapp kroppen, som redan är hemma...

Enkla hälsningar,
Helene Sturefelt

Snö i Nässjö igår. Mer lär komma inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar