Flaggdag, 10 november.
Inte för den svenska skolan, utan för Nobelfesten!
Det är med förväntan jag varje år följer de vetenskapliga framstegen. Jag gläds åt den otroliga förmåga människan har att forska och tänka.
Många framstående ledare har varit värstingar och lite utanför under sin skolgång...
Finns det ett samband undrar jag? allt medan universum expanderar allt fortare.
Skolministern sa:
- Vi ska inte bara dela ut nobelpriset i Sverige, vi skall ha svenska nobelpristagare också!
Det känns väldigt långt bort med tanke på de rapporter som kommer om "världens bästa skitskola"...
Det andliga och moraliska förfallet, med sin girighet, skapar nu skolor där kunskapen inte längre är målet... utan det är vinstintresset.
Student-bukett.
Med tacksamhet tänker jag på alla de extrainsatser som görs för de svaga eleverna.
Men alltför sällan talar vi om extrainsatser för de begåvade.
Varför?
Det handlar inte om olika mänskovärde, det handlar om att bemöta var och en där de befinner sig.
Ta vara på talanger och förmågor.
Men det görs sällan.
Om jag blickar tillbaka till min egen skolgång på 70-talet, så var busarna av två slag:
- de som hade ADHD, och
- de smarta, som var uttråkade.
Eller som Pajje och Stisse sa när vi firade 25-års jubileum:
- Det blev ju folk av dig med!
- Ärligt talat; jag gjorde skit för lärarna bara för att få komma till OBS-klassen så fort som möjligt - där var det lugnt och där kunde jag tänka.
Men de smarta brydde man sig inte om, de skulle sitta som slagpåsar mellan värstingarna, för att ha en "lugnande inverkan".
Det blir inga nobelpris här inte...
Nobel-festlig efterrrätt.
Frågan ställdes ikväll på Nobelfesten och svaret kom:
- Förmågan att tänka självständigt, ofta i motvind mot gängse uppfattning, ha fantasi, intuition och fria associationsbanor...
Jag tänker, det är de som har syn-estesti, med tvärkopplingar mellan de fem sinnena.
Marie Curie var ett geni, men hon var ju kvinna... Då kunde hon väl inte varit ett geni?
Så tröttsamt med denna ständiga misstänksamhet mot mänsklighetens andra halva.
Hon var strålande (!).
Strålande kunskap.
Disciplin hör ihop med andlighet.
Andlighet hör ihop med gränslös samhöriget mellan Gud och människa.
Kan vi inte lugnt och stilla ta hand om de begåvningar som finns, utan bekostnad på andra elever?
Kan vi inte sluta med att använda "plugghäst" som ett skällsord?
Flyktingfamiljen, som bodde hos oss, hade en helt annan inställning till skolan:
- Läs, barn, läs! Det är det som ger er framtiden!
En annan fråga som återkommit under Nobelfesten är:
- Vad ska vi ha denna kunskapen till?
För egen del har jag fått förklaringen till varför livet går så fort, och varför vår tid lider av stress och ensamhet:
Det är ju just detta att universum expanderar fortare än vad man tidigare trott.
En kvinnlig professor i fysik sa:
- Det gör att vi kommer att bli mycket ensamma i vår del av universum. Andra galaxer försvinner bort och därmed också bevismaterialet från Big Bang.
Stadshuset i Stockholm.
Så, kära vänner, här gäller det att mota stress och ensamhet innan de hundra miljoner åren bekräftar detta nobelprisfaktum!
Då kanske det inte var så dumt, trots allt, att sitta där i "världens bästa skitskola" och spela kort med Pajje och Stisse - för vi hade varken bråttom, eller var ensamma!
Det var gemenskap - med triss i hjärter!
Nobla hälsningar,
Helene Sturefelt
Jag missade festen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar