Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 24 december 2011

OM JAG HADE...

Jag vet att jag la den här...

Några tankar hämtade från julbönen för de minsta idag kl 11. Det var "levande julkrubba" där barn och vuxna fick vara med och agera.
Det rörde vid vårt hjärta...

Och så här inleddes stunden i kyrkan - en omskrivning av Kärlekens Lov i 1 Korinterbrevet kap 13.
Jag ska försöka återge det så gott jag kan.

Tomtemor hittar sin överraskning.

OM JAG TALAR BÅDE MÄNNISKORS OCH ÄNGLARS SPRÅK,
OCH KAN SJUNGA ALLA JULSÅNGER, I STÄMMOR - MEN SAKNAR KÄRLEK...
DÅ ÄR JAG BARA EN TOMT KLINGANDE BJÄLLRA.

OM JAG KÄNDE ALLA HEMLIGHETER OCH HAR HELA KUNSKAPEN OM HUR MAN GÖR DEN BÄSTA JANSSON OCH GRILJERAR SKINKAN BÄST - MEN SAKNAR KÄRLEK...
DÅ ÄR JAG INGENTING.

Hi hi, nu blir de glada på expeditionen!

OM JAG DELAR UT ALLT JAG ÄGER OCH HAR KÖPT VÄRLDENS BÄSTA JULKLAPPAR - MEN SAKNAR KÄRLEK...
DÅ HAR JAG INGENTING VUNNIT.

OM JAG HAR BJUDIT HEM SLÄKT OCH VÄNNER,
MEN PLOCKAR OCH FEJAR SÅ ATT JAG ÄR HELT UTPUMPAD - OCH SAKNAR KÄRLEK...
DÅ BLIR DET INTE BRA...

KÄRLEKEN ÄR TÅLMODIG OCH GOD.
KÄRLEKEN ÄR INTE STRIDSLYSTEN, INTE SKRYTSAM OCH INTE UPPBLÅST...

DIN KÄRLEK GUD, UPPHÖR ALDRIG.

Tack Gud att Du är kärleken.
Hjälp mig att se min medmänniska...
Nu får Du fylla resten av min dag.
Och din.
Amen.

Kyrkobesökare
Helene Sturefelt

Tomtens stövlar. Tack Gud för tant Elsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar