Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 22 december 2011

JULKLAPPSLEK och GRANSLÄP

Max en gran per cykel.

Är granen inne? Kakorna bakade? Julklapparna köpta?
Måste jag... ?

Kultur blandas med hedendom och kristendom. Jag bestämmer mig för vad jag vill fokusera på, sedan får det andra komma efter hand.

Nu kopplar vi av lite.

In i strumpan med dig!

Du skulle sett igår när jag släpade hem en gran - inte från skogen - utan genom stan!
Vid Blomsterkiosken hade de precis en liten lagom en, halvstor, som skulle kunna stå på ett lågt bord.
Den tog jag i handen och gick, drog, släpade... över asfalt och trottoarkanter...
Tur att ingen bilist körde i diket vid åsynen!

Men när jag kom hem var den större än jag trott... Mjölksyra i armarna och toppen knäckt mot taket...

Här kommer ett proffs... Bytet infångat.
Man ska inte släpa för hand.

Hur ska julklapparna hanteras när alla är vuxna och tomten avslöjad?

Julklappshysterin är borta sedan länge och barndomens besvikelser över uteblivna fantasijulklappar, har klingat av.

Här kommer en god ersättare: Julklappsleken med Tärning.

Alla bidrar med en eller flera inslagna julklappar.
Lägg dem i en hög på bordet.
Slå med tärning, den som får en 6:a tar en paket. Håll på så tills de är slut.

Stor orättvisa uppenbarar sig... precis som i verkliga livet!
2/3 rika, 1/3 nära svältgränsen... och utan julklappar...

Nu öppnar var och en de julklappar man lyckats få. Någon kanske bara får titta på...
Men hav tröst!
Nu börjar det om igen med tärningen!

Varje gång man får en 6:a får man nu TA en paket från sin granne! Ha!
Kristen stöld i bästa Robin Hood stilen!
Titta på klockan och bestäm hur länge ni får hålla på att stula från varann....

Det går lättare med cykel.

Tredje fasen är när ni inte orkar mer...
Då inträder den Stora Givmildheten - det är ju ändå jul - och till den som eventuellt inte har fått någon paket, ger man nu bort en... så att alla blir nöjda och glada!

Granen står så grön och grann i stugan
Grannen dansar runt med lilla frugan
Tra la la...

Lektanten och granälskaren
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar