Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 18 juni 2011

METAL BIBELN


Eldsjälen Roul Åkesson i Genarp gör en fantastisk insats tillsammans med Johannes Jonsson.
De sprider Biblar gratis på olika festivaler.
Många hårdrocksartister är kristna, visste du det?
Jag ska nämna några.

Du  får ett smakprov vad Roul och Johannes säger.
Jag citerar deras förord ur Metal Bibel:

"Metalbibeln är för oss som gillar hårdrock.
Bokens huvudperson är den radikale, orädde, långhårige rebellen som inte skrädde orden när han gick emot hyckleriet bland makthavarna.

Typikst för honom är också att han brydde sig extra mycket om människor som hade det svårt och som andra såg ned på.

Denne rebell, Jesus Kristus, brydde sig så mycket om oss att han t o m var villig att bli fastspikad på ett kors i vårt ställe.
Han offrade sitt liv för oss.
Men döden var inte slutet utan han uppstod igen.
Tack vare detta kan alla som tror på honom få sina synder förlåtna och få en personlig relation med Gud.

Detta är kärnan i Bibelns budskap."
Roul Åkesson och Johannes Jonsson.

Nicko McBrain, Iron Maiden. "Jag ber..."

IRON MAIDEN: Nicko McBrain, trummis:

"Jag blev kristen för fem år sedan. Redan som liten trodde jag på Gud men då var det andra saker som upptog min tid.
Min fru spelade en viktig roll när det gällde min vandring närmare Gud.
En söndag övertalade hon mig att följa med till en spansktalande kyrka. Där rörde Gud vid mitt hjärta och jag blev tagen av hängivenheten och starkheten i deras musik.
Berörd av den Helige Ande gav jag mitt liv till Jesus Krisus.

Sedan den dagen ber jag dagligen till Gud..."
Nicko McBrain.

Peter Baltes, Accept. "Något saknades..."

ACCEPT: Peter Baltes, basist:

"Jag har varit basist i Accept ända sedan bandets begynnelse.
Jag föddes i Tyskland och växte upp som ateist.
En dag kom några kristna och hälsade på där vi bodde. En fyra timmar lång och hård diskussion följde.
Jag tyckte de var ett gäng idioter. Men efteråt fick jag dåligt samvete. De var så kärleksfulla medan jag besvarade deras vänlighet med att ignorera dem...

En tid senare dök två killar från kyrkan upp igen.
De frågade om det var ok att be med mig. Av någon konstig anledning samtyckte jag till det.
De bad i över en timme i sträck... Jag har aldrig upplevt något liknande.
Det kändes som om allt jobbigt jag burit på bara lyftes av mina axlar..."

Guds välsignelse, Peter Baltes, Accept.

Michael Hero. "Jag hatade kristna".

JAG HATADE KRISTNA - Michael i Hero

"Jag är uppvuxen i de nordliga vidderna uppe i Luleå. Jag bestämde mig tidigt för att jag ville spela gitarr och starta ett band. Mina idoler var Van Halen, Accept och Dio.
Mitt liv handlade om att lira musik, brudar och festa loss med polarna.

En dag knackade det på dörren hemma hos min tjej. Där stod en kille med långt hår och Maiden-tröja, han pratade med min tjej i flera timmar om Jesus.
Hon följde med till "sommarkyrkan-gänget" och fick ett otroligt möte med Gud.

Då fick jag frispel och blev döskraj. Jag hatade kristna och allt som de stod för, eller rättare sagt vad jag trodde att de stod för.
Två år senare var vi förband till Leviticus. När vi körde genom skogen på E4:n kom plötsligt en stark känsla av djup glädje över mig och det bultade JESUS JESUS JESUS..."

Rock on for Christ, Michael Hero

Dennis. "Gud, om du finns, så..."

GUD, OM DU FINNS, SÅ RÄDDA MIG!

Dennis berättar i Metal Bibel:
"I mitt hem fanns ingen tro på någon Gud. Alla religioner var historiska kvarlevor.
Jag tyckte kristna var fördömande och jag blev rebellen som startade punkband.
Mitt liv var en fest, men det fanns ett tomrum som inget verkade kunna fylla.

Jag kom in på Black Metal och mörkret tilltog i styrka.
Med dundrande dubbelpedaler och mörka texter sjönk mörkret allt djupare in i min själ.

I den miljö jag befann mig i uppmuntrade man smärta och sorg och grävde sig allt djupare ned i ångesten.
Genom att förvandla den djupa ångesten och smärtan till ilska och hat, blev det hanterbart.
Jag tyckte att black metal och svartrock var precis vad jag behövde, ofta i kombination med alkohol och droger.

När jag hängav mig åt musiken kunde jag fyllas av en kyla inombords, bokstavligt talat, som dövade smärtan.
Istället för ångest och sorg kom iskallt hat, det kändes som en befrielse.
Många gånger trodde jag mig själv om att ha makt över levande och döda.
Jag gled ibland in i den världen, så berusad av makten jag fått av mörkrets furste att jag föreställde mig hur jag lät mitt hat förbränna allt levande...

Men hålet i bröstet växte sig allt större.
Tankar om döden och självmord hade funnits under lång tid och blev nu allt allvarligare.
Jag försökte ta mitt liv, men hamnade på sjukhus.
På psyket nådde jag den absoluta botten och var ett vrak, så långt mörkrets makt kunde föra en människa.

Jag vände mörkret ryggen och insåg att jag stod ensam mot mörkrets krafter, som nu var mina fiender.

Ändå anade jag en ljusning.
När dödsångestens klor satte igång igen bad jag:
- Gud, om du finns, så rädda mig...

Jag hade ingen aning om vad denna enkla bön satte igång i andevärlden.
Jag kunde inte släppa tanken att det kanske fanns en Gud.
Jag köpte en Bibel och började läsa, jag träffade kristna för första gången."

För att göra en lång historia kort, Dennis beskriver sin omvändelse så här:

"Kvällen innan mitt dop stod jag ensam vid altaret i kyrkan. Gud rörde vid mig.
Alla mina tvivel bara föll och en säkerhet lyste upp mitt hjärta.
Tårarna rann och jag visste nu att Gud älskade även mig.
Mitt tomma hål fylldes...

Jag önskar att alla får ta emot Honom och känna den totala friden i hjärtat som jag själv fick uppleva!"

Bön till Gud ger dig seger över mörkret.

MORTIFICATION: Steve Rowe

"Jag växte upp i ett kristet hem.
Redan tidigt lärde jag mig Bibelns sanningar och hur jag skulle tillämpa dem.
Jag har fått ord att bekämpa både sjukdom - blodcancer - och djävulen.
Min favoritbok i Bibeln är Jakobs brev, som skrevs av Jesu bror:

"Räkna det som den största glädje, mina bröder,
när ni rådar ut för alla slags prövningar."

Utan Kristus, Guds levande Ord, är jag ingenting och har inget hopp inför evigheten."
Gud välsigne er! Steve Rowe.

Titta på tornet...

Jag, Helene, säger:
Du som läser detta och känner igen problemen, du är bara en bön bort från räddningen...
Vänd om.
Knäpp dina händer och bed i Jesu namn! Livet är värt att leva.
Det finns ett ljus för dig och en mening fylld med kärlek.

Bed nu där du sitter, eller gå in i en kyrka.
Det gäller livet.
Detta blogginlägg vill vara en öppen dörr mot himmelen, och jag ber med dig, du käre läsare.

Helene Sturefelt

... och jämför med Church of Tara på Irland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar