Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 19 juni 2011

HA HA HA!

Skratt-tårar.

Varje söndag får hela den kristna kyrkan ett skratt-anfall!
Ha ha ha - lleljua!
Halleluja!

Vi skrattar åt satans nederlag. Vi skrattar åt att Gud har funnit oss, att Jesus har räddat oss och dragit oss in i sitt underbara ljus!

Vi sjunger våra hallelujasånger runtom i hela världen.
Om vi kunde se detta "från ovan" med Guds perspektiv, så skulle vi se ett ljust band av salighet omsluta de platser och människor som ropar detta starka ord:
HA HA HA - HALLELUJA!

Glada pioner.

"MIN FRÄLSARE LEVER, JAG VET ATT HAN LEVER,
FAST VÄRLDEN HAR SAGT HAN ÄR DÖD.
OCH INGET KAN SKILJA MITT HJÄRTA FRÅN HONOM,
EJ ÄNGLAR, DEMONER OCH NÖD."
             Sv Ps 313

Men en viktig sak vill jag markera:

- detta salighetsskratt är inte ett skratt åt den som sitter fast i satans klor eller plågas av andra synder.
Skrattet riktas mot mörkrets furste, och det vet han.

Varje människa är föremål för Guds kärlek - oavsett var han eller hon sysslar med.
Gud älskar syndaren - men inte synden.
Det betyder att det finns hopp för alla.
ALLA.

Sådan är vår kristna Gudsbild:
- Gud älskar t o m den som är otrogen, men: Gud älskar inte att han eller hon är otrogen.
Bryt med synden!

Pilgrimsstaven visar riktningen.

Vi har gjort en pilgrimsvandring idag och prov-vandrat leden mellan Karlskrona och Nättraby.
Det var oerhört skönt att få komma fram efter en mil i raskt tempo.
Kyrkklockorna i Nättraby mötte oss med sin sköna klang.

Inne i den svala kyrkan firade vi en enkel pilgrimsmässa, med ord från Psaltaren 23:

"DU DUKAR ETT BORD I MINA FIENDERS ÅSYN,
DU SMÖRJER MITT HUVUD MED OLJA
OCH LÅTER MIN BÄGARE FLÖDA ÖVER!"

Vilka ljuvliga ord!
Ännu mer fantastiskt är det att se hur allt fler människor hittar tillbaka till sitt andliga ursprung...
Det var många som ville dröja sig kvar vid altarringen, i tacksam tillbedjan... i hjärtats innerliga samtal med vår himmelske Far.

Så vårt söndagsskratt bubblar över här i bloggen!

I Jesu namn blir döden genomskinlig!

"GODHET ENDAST OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG I ALLA MINA LIVSDAGAR,
OCH JAG SKALL ÅTER FÅ BO I HERRENS HUS,
EVINNERLIGEN".

Och ett litet missförstånd kan vi väl få le lite åt:
Den lilla pojken frågade sin pappa när kollekthåven kom:
- Hur mycket tog du?
: )

Helene Sturefelt
- det är saligare att giva än att taga.
- det är saligare att skratta än att hata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar