Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 juni 2011

EN SNICKARE DÖR

Farligt jobb.

Det är farligt att vara byggnadsarbetare.
Tidspress, dålig säkerhet och vinstkrav gör byggbranschen till en av de farligaste.
Enligt statistiken dör en byggarbetare i månaden.
Vem ska dö i juli?

Jag tog sen frukost idag. Läste i tidningen om att många byggarbetsplatser kommer att stå stilla idag, för att hedra alla omkomna med en tyst minut.

Lars Hildingsson frågar:
- I vilken annan bransch skulle det vara acceptabelt med så många dödsoffer?
Pengar och vinst, men till vilket pris?

Och jag tänker att det måste väl vara dyrare att personalen dör en efter en, än att sänka arbetstempot?
Lämna in.

Jag hatar stress.
Jag hatar vår tid som är så omänsklig.
Vi skapar en tillvaro som vi inte orkar leva i.
Jag hoppar av.

Vips!
Här står jag på Sweden Rock. Det är en mycket religiös plats.
Antingen är man för Jesus eller emot.
Men Jesus är här!


Ser du ståndet med t-shirtar? Texten är svårläst men det står:
"Snickardjävul - skyll dig själv".
Så kan det gå.
- Menar de byggarbetarna som dör av stress och dålig arbetsmiljö?

Nehej... de menar min herre och frälsare...
Jesus Kristus, timmermannens son, uppfostrad av sin fosterfar Josef, med de goda och hantverkskunniga händerna.

Han är ingen djävul.
Jag måste gå och prata med de där pojkarna som trycker så elaka tröjor...

Böneplats på Sweden Rock.

Skyll dig själv?
En del hårdrockare är verkligen okunniga.
Jesus hamnade inte på korset för att han skötte sina kort dåligt.
Han var där för att han måste. För vår skull.
Det var Guds plan.

Korset är vägen som Gud tar för att döda döden åt oss.
Korset är platsen där ondskan får sitt slut med ett lidande "Förlåt".
Ja, korset är nyckelhålet genom vilket livet återvänder och försoningen kommer till oss.

Tyst minut för eftertanke.

Eftertanke.

- Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila, säger Jesus.

Med hammaren i ena handen - och korset i den andra..
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar