Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 januari 2011

KUNSKAPSÄPPLE OCH BETYG

Kunskapsfrukt

Är det farligt att få betyg i skolan?
Är det fel att bedöma kunskap?

Debatten är igång på skolor, i elevråd och riksdag.

Jag har mött unga människor som inte har förstått kopplingen mellan den kunskap de har tagit till sig, betygsbedömning och sedan kommande arbete.
- Hör det ihop?

Är inte allt ett enda Bingolotto eller dokusåpa?

Skörda dina ansträngningar

Självklart ska vi ha betyg i skolan, redan gärna från början.

Jag tillhör dem som fick betyg även i Ordning och Uppförande! Kommer ni ihåg?
Och det redan från första klass!
Det var inget farligt. Allt man gjorde fick sina konsekvenser.

Det är det som är problemet med dagens unga, tycker jag.
- Va`? Får det konsekvenser? Det har jag aldrig upplevt innan...
Nej, just det...
Vuxna har inte varit konsekventa och lärarna har inte haft något redskap att hantera detta med.

Vi vet att utbildning tyvärr också är en klassfråga, i betydelsen att den som kommer från välbärgade familjer ofta har högre studiemotivation.
Ekonomin spelar också roll.

Därför vill jag hävda mycket bestämt:
- Betyg är den fattiges bäste vän!
Det kan vara ett mycket stort stöd för den som annars inte har stöd hemifrån.
- Betyget är kvittot på "gott läshuvud"..

Igår debatterade ordf i Sveriges Elevråd mot utbildningsminister Jan Björklund.
Hon sa:
- Vad sänder det för signaler till elever om demokrati, ifall man inte kan överklaga sina beslut?!
Jan Björklund svarade:
- Vem skall bedöma eleven? Det kan bara läraren göra och jag vill inte medverka till att göra lärarna till byråkratiska administratörer.

Överklaga sina betyg?
I mina öron låter detta väldigt gapigt. Unga människor skriker på sina rättigheter men lägger inte samma energi på sina skyldigheter...
Visst, har man blivit uppenbart orättvist bedömd utifrån de prov man gjort och sin aktiva insats i klassrummet, då måste eleven kunna diskutera detta med läraren.

Men jag tror det är hög tid att förstå att allt man gör får sina konsekvenser och att man blir bedömd där efter.

Dold kunskap. Betygsatt kunskap.

I takt med sekulariseringen upplever jag också att en del tror att denna bedömning har med värdering av mänskovärdet att göra.
Och det är ju fel.

Mitt mänskovärde har ingenting med mina prestationer att göra!!
Detta är en av kristendomens stora utropstecken.

Barndopet visar vilken oerhörd kärlek Gud har till den lilla människan, som utan motprestation blir inlemmad i Guds stora familj.
Av kärlek. I nåd.

Det hörs också krav på att eleverna ska få sätta betyg på läraren.
Tja, kanske det. Pedagogiska poäng i lönekuvertet... ?!
Möjligen kan det minska några lärares maktmissbruk. Kanske kan det få några att byta jobb eller vidarutbilda sig...

Men först när eleverna lärt sig acceptera att deras eget beteende och kunskap betygsätts!

Blottlagd fakta

Kyrkans Tidning hade för några år sedan recensioner av söndagens gudstjänster.
Man bedömde predikan, sången, deltagandet o s v.
Mycket bra!

Som ett sportreferat ungefär..
- Prästen kommer in från höger, tacklar kyrkvärden, rundar ambon, slår till med psalmboken och dribblar bort kantorn - mååål!
Nä, nu skojade jag bara.

Nej, allvarligt talat så kommer den värsta betygsbedömningen inför Gud att hamna på oss präster.
Ni har väl läst ut profetboken HOSEA sen igår?
Inte?
Då kommer här ett tufft ord, riktad mot mig och mina kollegor:

HERREN ANKLAGAR PRÄSTERNA

- Det är förbi med mitt folk, därför att de ej får någon kunskap.
Men eftersom du har förkastat kunskap, därför skall också jag förkasta dig, så att du upphör att vara min präst...
Och så som du har glömt Guds lag, så skall jag glömma dina barn.
Hosea kap 4:6

Jag är mycket tacksam för detta allvar. Vi har inför Guds altare avlagt löften att bland annat predika som om det vore det sista man gör.
Det är på riktigt.
Gud tar oss på allvar och vill att vi gör detsamma.

Apple, paradisisk dator

Har du tänkt på varför den första datorn hette APPLE?
Jo, det har ju med kunskapens frukt att göra!

Och varför är det ett bett i äpplet som de lämnar över  i Twiligthserien?

Jo, någon har blivit lurad att gå över sina gränser.
Ormen lurade Eva, Eva lurade Adam, båda skyllde ifrån sig.
Ingen vågade ta konsekvenserna av sin handling.

Poäng:
- Att ormar talar? Nej du stackare som skrev det i en insändare i lokaltidningen...
Du behöver verkligen mer kunskap, om andliga ting!

En av poängerna med syndafallsberättelsen i 1 Mosebok 3 är just oviljan att stå för sina handlingar.
- Ta ansvar för din kunskap!
- Låt den leda dig framåt.

Vi präster har ansvar för kunskapen om kristen tro.
Vi ska "förkunna Kristus".
Men då måste man umgås med Kristus för att kunna lysa av hans ljus...
Gör man inte det, blir det prediko-kris...
Sekulariseringen i kyrkan smyger sig på, bit för bit. Det är ju vårt fel!
Eller?
Aningslös religions-synkretism, blanda och ge i en naiv frukt-kompott.
Menlösa predikningar där Kristus inte blir nämnd...
Slöa konfirmandträffar, uteblivna dopsamtal, feghet i mötet med sörjande där det eviga livet inte får plats i samtalet... usch ja vad mycket illa man kan räkna upp... och spegla sig själv i...

När kunskapen om Gud försvinner, då säger Hosea att detta händer:

- När de äter, skall de inte bli mätta., och genom sitt lösaktiga leverne skall de inte föröka sig.
De har ju upphört att hålla sig till Herren.

Ta ett äpple till.
Men se upp för masken...

Helene Sturefelt
- äppelodlare.

P.S. Det står inte i Bibeln att det var ett äpple!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar