Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 7 januari 2011

DROTTNINGEN AV SABA

Plast-juveler

I kvällsmörkret lyser en spröd månskära, det är nymåne...

Känner du Drottningen av Saba?
Hon red på kameler från sabéernas gamla land i sydvästra Arabien, Jemen, för att besöka den vise kung Salomo.
Vi ska umgås en stund med henne nu och söka VISHETEN tillsammans med henne.

På slutet får du en visa med dig att sjunga.
Jag skrev nämligen en "Nordisk Missionsvisa" för några år sedan, utifrån Lillebror Söderlunds ursprungliga text om Drottningen av Saba.

Men först lite bakgrundsfakta.

Sabéerna var ett stort handelsfolk med rik, materiell kultur.
De bedrev handel bl a med Etiopien och Indien. Deras språk var semitiskt.
Sabéerna tycks ofta ha haft drottningar som regenter, flera assyriska berättelser vikttnar om det.
Detta folk hade sin storhetstid på 200-t efter Kr.

Men jag undrar om det inte fanns rester av dem då Muhammed uppträdde på världskartan på 600-t efter Kr.
Kan det stämma?

Det står nämligen i Koranen på flera ställen om "sabierna":

"De som tro, och de som äro judar, sabierna och de kristna- så vitt de tro på Gud och den yttersta dagen och handla rättskaffens - över dem skall förvisso ingen fruktan råda,
och de behöva ej varda bedrövade."
Sura 5:73

Gamla Testamentet nämner sabierna - det fjärran hednafolket - på två ställen:
Joel 3:18 och Job 1:15. Du får läsa själv.
Nu citerar jag ur 1 Konungaboken kap 10. Jag får en känsla av "Tusen och en natt" och vi kan väl bada i diamanter tillsammans....


"När drottningen av Saba fick höra ryktet om Salomo och vad han hade gjort för Herrens namn, kom hon för att sätta honom på prov, med svåra frågor.
Hon kom till Jerusalem med ett mycket stort följe, med kameler, som bar välluktande kryddor och guld i stor mängd, likaså ädla stenar.

Ingenting var okänt för kungen, han kunde ge henne svar på allt.
När drottningen av Saba såg all Salomos vishet, och såg huset som han hade byggt... och hur tjänarna utförde sina åligganden, och brännoffren som han offrade i Herrens hus, då blev hon utom sig av förundran.

- Sant var det tal som jag hörde i mitt land om dig och din vishet. Jag ville inte tro vad man sade, förrän jag själv fick se med egna ögon.
Men nu finner jag att det inte ens till hälften har blivit omtalat för mig, du har långer mer vishet och rikedom än jag genom ryktet hade hört.
Lycklikga är dina män som för höra din visdom.
Lovad vare Herren, din Gud, som har finnit sådat behag i dig att han satt dig på Israels tron.
Ja, därför att Herren älskar Israel evinnerligen..."

Tänk om våra utrikespolitiska möten idag lät på det viset....
Presidenten från Andra Landet tackar Gud för kollegan...
Maktens män - lär av Drottningen från Saba är ni snälla!

Dörr på glänt.

Jag vill tjuvlyssna.
Vilka gåtor ställde hon till kung Salomo?

Så här tänker jag mig att deras samtal skulle kunnat låta:

Ärade konung Salomo:
- Kärleken ger mig ingen lycka, för människan är så bristfull.
O sköna drotting av Saba:
- Lär dig älska det ofullkomliga på ett fullkomligt sätt.

Du konung av Vishet:
- Hur blir man odödlig?
Du vän från Fjärran Land:
- Lämna din själ i Guds händer, så blir du odödlig.

Bäste kung Salomo:
- Trots all min rikedom är jag rädd. Vad driver dig?
Högt aktade drottning:
- Rädslan gör dig handlingsförlamad. Älska Gud, ty kärleken driver ut all rädsla.

Vi stänger dörren och låter dem ha sitt samtal ifred.

Avlyssning ej tillåten.

Min egen ingång till att läsa Bibeln var just Ordspråksboken i Gamla Testamentet, som lär innehålla många av kung Salomos tankar.
Även Predikaren och Höga Visan bär spår av hans visdom.

Det står inget om att de skulle ha någon kärleksrelation.
Däremot kan man läsa i 1 Konungaboken kap 11 hur Salomo avfaller från Herren.
Han har nämligen 700 frustliga gemåler samt 300 bihustrur...
Dessa kvinnor var moabitiskor, ammonitiskor och hetitiskor o s v med annan tro, vilket förledde Salomo att avfalla från Guds väg.
Men det är en annan historia...

Jag tittar på kamelerna av cederträ från Israel, i krubban, och publicerar nu min missionsvisa.
Lillebror Söderlund har skrivit första versen, sedan fortsatte jag, av bara farten.
Det tar 13 verser innan vi har landat i kalla Norden...

Vill du ha noterna till melodin, får du höra av dig.

Limousine

DROTTNINGEN AV SABA – anno 2005

- EN MISSIONSVISA, eller
NÄR VISHETEN KOM TILL NORDEN.



1. I Söderns heta öken, kameler kom på rad
med drottningen från Saba, de sökte kungens stad.

Hon ville se kung Salomo hans vidsom och hans prakt
De fann det än långt skönare än någon hade sagt.


2. De gåtor som hon ställde, av Salomo fick svar.
Som tack kom guld och kryddor, den mängden ingen har!

Rikedom och skönhet förenades den da´n
Men visdom varar längre för den som är Guds barn.


3. O, sköna drottning Saba, var hedning med fann tro,
hos kungen som åt Gud byggt ett tempel som en bro.

- Följ mitt ord, sa Herren, så leder jag dig rätt.
Drottningen blev ödmjuk av allt hon hört och sett.


4. Guds dårskap är långt visare än världens visdom all
Ge bort allt vad du äger –bli rik i alla fall!

Ty själen söker näring hos Gud, som är en Mor
Och finner pärlan Kristus – vår hemlighet är stor!

Framme!

5. Hur ska jag komma nära den män´ska som jag gjort?
Vår Herre sporde änglarna som anade nå´t stort.

Du kan väl ta Dig neder och bli som en av dom!
De anar ändå inget, vaarifrån Du kom…

6. Sann Gud blev nu Sann människa och föddes i ett stall
Planeter reflekterade ett ljus i natten kall.

Jesus fick han heta, Guds visdom tog sig form
Gud blev som en av oss, den nåden är enorm!


7. Alla som han mötte, älskade han så
Båd´  trasiga och sjuka, men säärskilt de små.

Jesus sa till folket: Låt barnen komma hit
Stå inte där och stirra, lägg av er all profit!


8. Han talade om templet – ej Salomos det var.
Nej själva kroppen är det tempel som vi har.

Riv ned! Jag bygger upp det, sa Jesus och han dog.
Men uppstod tredje dagen, ny vändning livet tog.

Ny-tändning

9. Långt bort i kalla Norden spreds ryktet om en Gud
som våldet tog på korset – Förlåt dem, var hans bud.

Den visdomen var konstig i väglöst land hos Tor,
som hellre slog med hammare än kallade dig ”bror”…


10. Men folket såg en fördel att tjäna Vite Krist
och slippa offerlundar där mänskor livet mist.

Missionen spred sig långsamt – vägar, kyrkor, hus
blev byggda nu i sken av munkars milda ljus.


11. Allt läsa katekesen blev början för var man
att skrift och penna känna, den kunskapen var grann!

Från kristendom kom skolor, sjukhus och hotell
där frälsningen förkunnades i bönhus och kapell.


12. Nu har vi fått det bättre, vår standard den är hög
Vi lägger av den gamla tron som inte dög.

Men nya gen´rationer famlar efter tro
En trolös svensk vill finna var själva Källan bor.

Följ ljuset.

13. Så sök och du skall finna att Kristus än finns kvar
och Salomo kan visa att vishet glöden har.

Och Gud i himlen skrattar när du väl hittat hem
och änteligen fattar att Jesus är din vän!


HELENE STUREFELT
- med doft av glögg och kamel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar