Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 21 januari 2011

CRYING IN THE CHAPEL

Wämö kapell

Vad är "kyrkligt värdig musik"?
Har det med tonarten att göra? Århundradet den skrevs? Eller rytmen?

För mig handlar det om att musiken i en kristen gudstjänst bär budet om Guds kärlek.
Och även om texten inte nämner "Gud" eller "Jesus" så kan Guds ande göra sången djupt "religiös"!

Men då krävs det att vi som leder gudstjänsten har vilja och förmåga att foga in sången i det bibliska sammanhanget.

Vägen upp

Elvis är tacksam.
Han växte ju upp med kyrkomusiken och skolades i den kristna traditionen.
Framför mig har jag en CD med Elvis "Gospel Favourites".
Jag och min kompis Christer Peters har gjort en översättning av låten CRYING IN THE CHAPEL.

Pröva att sjunga den!
Men passa dig - den är STIM-anmäld så då måste du anmäla dig till STIM att du har sjungit vår text!
Det gäller dock inte kök och badrum, endast offentliga ställen...
Tralla på du, så kan jag tjäna ca 5 kr detta år på dig!

CRYING IN THE CHAPEL eller

SINNESRO I KAPELLET

Du såg mig gråta i kapellet.
Den tår som rann var glädjens tår.
Jag vet vad sinnesro betyder.
Jag funnit frid, med Gud jag går.


Så enkelt, rofyllt är kapellet.
I bön ber tyngda mänskor där.
Jag ber till Gud om större styrka,
för varje dag jag lever här.
  Jag har sökt, jag har sökt,
  men fann ingenstans
  en väg att vinna sinnesro.
Men glädjen fann jag i kapellet,
allt kändes rätt på alla vis.
Och när vi samlas i kapellet,

vi sjunger Herrens lov och pris.
  Ska du söka och söka,
  men aldrig nå fram?
  Att själv förtjäna sinnesfrid…
Så ta din ro till hit kapellet.
Böj dina knän i bön till Gud.
Då kommer bördorna att lätta,

och du ska finna vägen ut.

Vägen ut.

Det är skönt att gråta i kyrkan.
Där finns något som berör själen på djupet.
Det finns en närvaro där... Guds ande är där och gör Ordet levande.

En ögonblicksbild:

Begravning, blommor, ljusen tända, mycket folk.
Den som var död var inte ens fyllda 65.
Där satt mamman, skakad och skakande, där satt systern och de höll varandra i handen.

Kyrkklockorna tystnade och kantorn började spela, instrumentalt:
"Love me tender"...
- Gud, älska mig med all Din ömhet! Älska mig både i livet och i döden.
Låt mig känna att Din kärlek är sann...

Jesus hjälpte Marta och Maria att se kopplingen mellan livet och tron på Gud.
Jesus visade med sitt liv att det finns en gemenskap som döden inte kan rå på.
Det eviga livet går genom sekler och tider, och det är korsmärkt med en kärlek som verkligen var sann...

När släkt och vänner hade fått ta sitt farväl, spelade kantorn den sång som Elvis ofta avslutade sina konserter med:
"I can´t help falling in love with you".
Kapellet fylldes med så mycket kärlek att det brast för många... tårarna strömmade och gråten skakade och befriade...

Här blev texten den omvända - Gud som inte kan annat än älska oss, sina trasiga mänskobarn, som gör fel och inte klarar av sina måsten...
Klockorna ringde in vila och sinnesro.
Frid med sorgen. Slut frid med döden.

Fred med döden.

Snälla Gud, älska mig ända tills uppståndelsens morgon bryter in med Ditt ljus!

Helene Sturefelt
- kapellpräst

2 kommentarer:

  1. Snart kommer Ukulelepojkarnas skiva, då blir det drag i kyrkan! B-)

    //Elias Sjögren

    SvaraRadera
  2. Hej Elias!
    I sommar kommer det i Helsingborg att anordnas ett försök att slå världsrekord i antalet ukulele-spelare, då måste ni ta er dit!
    När vår landshövding bjöd in till sitt 60-årsfirande i residenset så uppvaktade jag med ukulelespel - till en psalm...
    Drag i kyrkan var det! Och i residenset!
    Kram på dig.
    HS

    SvaraRadera