Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 5 mars 2010

"FADER HELENE"


Den hinduiske unge mannen från Indien brast ut i gapskratt när han förstod att han talade med en kvinnlig präst.
- Ha ha ! So you are a...  female Father.. ?! Ha ha !
- Yes.
- Hm...
Han kunde absolut inte förstå detta. En kvinnlig Fader.

Och jag förstod inte riktigt honom heller. Man kallar sig väl inte för "Fader..."?
Jo, i vissa traditioner gör man det.
Det ogillar jag. "Fader" är min himmelske Fader - det är ingen av oss!

För några år sedan hade jag det stora privilegiet att få arbeta i Heliga Birgttas Klosterkyrka i Vadstena.
En varm sommardag hade jag en något ovanlig prästskjorta på mig - den var blommig (jag vet att prästskjortan ska vara svart, grå eller ljusblå). Några elever från Svenska Kyrkans Grundkurs satt ute och samtalade vid fikaborden.
Min kollega presenterade mig så här:
- Åh! Här kommer Fader Helene!
Eleverna tittade förvånat.
- Fader Helene? Och blommig prästskjorta? Det kan man väl inte ha?
- Nä, just det! Inget stämmer!

Och vi skrattade.

Hur gick det med den hinduiske mannen?
Jo, samtalet slutade med att vi bytte adresser och brevväxlade under ett år.
Han avslutade varje brev med "I wish you the blessings from 2 million gods!"
Välsignelser från 2 miljoner gudar... Är det bra, eller dåligt?

Jag avslutade mina brev med att önska "..blessings from the One and Only God".
Det gör jag nu också.
Till Dig.

Moder Helene
Och mormor! ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar