Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 6 mars 2010

CRUCIFIED BARBARA


Det är Melodifestivalkväll, "andra chansen". Hur ska det gå för kvinnorna?
Fyra tuffa tjejer i "Crucified Barbara" tävlar med sin låt "Heaven or Hell".
Vilket namn - korsfästa Barabara...

Det är många kvinnor som offrats för männens skull... Jag avskyr patriarkatet!
Inom feminismteologin talar man inte om den korsfäste Kristus, utan om den KORSFÄSTA KRISTA.
Jag har ingen bild på detta, men det blir oerhört mer dramatiskt med en uppspikad kvinna på korset... med sina vackra former... slaktad...  

Korsfäst mus... på midsommarstång...

Andra chansen går till den kvinna som Markus berättar om i sitt evangelium. Hon hade lidit av en blodsjukdom i 12 år. Inga läkare hade kunnat bota henne. Sjukdomen gjorde henne osynlig - alla som är onormala och luktar illa ska hålla sig borta...

Men det gjorde inte hon. Mitt i den stora trängseln sträcker hon fram handen och rör vid den mantel Jesus bar.
"Genast stannade blodflödet och hon kände i kroppen att hon var botad från sitt onda" (Markus 5:24-34).
Jesus ville veta vem som hade rört vid honom. Kvinnan kallades fram ur sin osynlighet.
"Rädd och darrande kom hon fram och föll ned för honom och berättade hur det var. Han sa till henne:
- Min dotter, din tro har hjälpt dig. Gå i frid. Du är botad från ditt onda."

Lyssna gärna på Helgsmålsbönen, med klockringning från Nora, Bergslagen:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2243786&BroadcastDate=&IsBlock=


Det är fastetid och melodifestivaltid. En krock? Eller draghjälp?

På långfredagen hängde Jesus på korset. Den mantel som hjälpt kvinnan, revs itu.. Vem fick tygbitarna?
Var det fortfarande kraft kvar i tyget?
Och var fanns hon som blivit botad? Stod hon i närheten? Hennes blod stannade nu i kroppen medan Jesu blod rann... Rollbyte.
Heaven or Hell.
http://www.youtube.com/watch?v=1yXZ-ZH3DyY&feature=related

Buddha botade ingen. Inte Muhammed heller. Jag är så evigt tacksam för att jag fått lära känna Jesus den korsfäste och Kristus den uppståndne!
Crucified Barbara har spelat på Sweden Rock Festival.
De ska få min röst ikväll.
Kvinnliga hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar