Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 1 mars 2010

EVANGELIUM - EN EFFEKT!



Evangelium betyder "Glatt budskap". Befrielse, glädje!
Varje söndag läser vi en berättelse ur evangelierna. Det är inte bara en text, det är snarare en EFFEKT av vad Jesus gör.
På fotot ser du en riktig befrielse ur det gipspaket som hjälpt en fot att läka.
Det kittlar!

Lukas berättade om den prostituerade kvinnan - kap 7:36 - som smög sig in på den bjudning där Jesus låg till bords. Hon vätte hans fötter med sina tårar, hon torkade dem med sitt hår, hon smorde dem med dyrbar nardusbalsam.
Det som hon i vanliga fall använde som lockmedel, blev nu istället hennes hjälp att visa sin längtan efter ett annat liv. Hon var utestängd från gemenskapen, både bland vanligt folk och Gud... Men hon tar mod till sig, bryter gränserna och sätter sig gråtande vid Jesu fötter.

Gästerna tyckte det var högst opassande.
- Om den mannen vore profet, skulle han veta vad det är för sorts kvinna som rör vid honom.

Då tog Jesus till orda och jämförde med två personer som var skuldsatta. Båda fick sin skuld efterskänkt.
- Vilken av dem kommer att älska honom mest? frågade Jesus.
Fariséen Simon svarade:
- Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro.

Vänd mot kvinnan, sa Jesus till Simon:
- Jag kom in i ditt hus och du gav mig inte vatten till mina fötter, men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig ingen välkomstkyss, men hon har kysst mina fötter hela tiden sedan jag kom hit. Du smorde inte mitt huvud med olja, men hon har smort mina fötter med balsam.

Jesus vet sitt värde.
Och han vet varje människas okränkbara värde, trots våra utslagningsmekanismer. Genomskådad.
Och fortsätter:

- Därför säger jag; hon har fått förlåtelse för sina många synder, ty hon har visat stor kärlek. Den som får litet förlåtet, visar liten kärlek...

Lukas Läkaren låter oss bevittna vilken effekt evangelium har:
- en laglärd man som måste ompröva sin mänskosyn, han måste släppa offret för sitt förakt...
- en "dålig kvinna" som gör ett rollbyte, där kärleken från Jesus upprättar henne och drar henne in i livet igen!

Hon trotsade hånet. Hon trotsade det missbruk som andra män hade använt henne till.
Och Jesus säger:
- Din tro har hjälpt dig. Gå i frid.

En kompis svalkar fötterna i Moldaus
flodvatten vid Karlsbron i Prag.

Det är inte konstigt att Jesus än idag drar så många människor till sig!
Han har befriat mig från lagens tvång, där min egen perfektionssträvan bara ledde mig djupare ned i otillfredsställelse...
Jag har mött muslimer som säger: Jesus är min Kära Vän, han är mitt hjärtas tro!
Jag har mött buddhister som, i ångest över den förbannade återfödelseläran, äntligen blivit lösta ur sina misslyckanden tack vare Jesu befriande ord.

Evangelium är inte torra ord, det är välsignad effekt som löser människor att leva ett mänskovärdigt liv, igen.

Och grabben på fotot kunde skrattande stå på sina fötter igen.

Fotriktiga hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar