Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 5 februari 2010

FRED PÅ NORDIRLAND!


Fred på Nordirland! Hörde jag rätt på Nyheterna? Jag gläder mig Mycket och firar det med denna grönskande rapsbild från Blekinge.

Det har varit en långdragen konflikt mellan unionister, som vill tillhöra Storbrittannien, och irländska nationalister.
Jag har alltid undrat varför denna konflikt har kallats för en konflikt mellan "katoliker och protestanter". Det beskriver nämligen inte alls vari konflikten består. Den har ingenting med religion att göra. Det är som vanligt en mark-fråga... Vem har rätt vill vilken markbit...?
Det är det ständiga temat mellan fattiga och rika.

Vilka är parterna? Protestanterna är ättlingar till de skotska protestanterna som emigrarade dit under 1600-talet, medan katolikerna var de irländare som redan bodde där.

Irland delades på 1920-talet. Det självstyrande Nordirland hade en katolsk minorietet medan den protestantiska majoriteten dominerade både politik och rättväsende.

Problemet har alltså inte varit själva religionen utan är snarare en etnisk konflikt.
Det betyder att det är massmedias okunnighet som många gånger definierar grupper fel.
Jag är trött på att massmedia ibland förstärker mångas missuppfattning om religionens betydelse.

Istället skulle vi kunna säga att nu lever irländare och skottar sida vid sida på Nordirland.
Eller, har jag fel?

Så ber jag att en utjämning ska ske... och att freden ska bevaras!

Gröna hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar