Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 26 april 2010

LIVETS VÄG

Livets väg

Jag har funnit ett sätt att tänka och leva som leder framåt - Livets Väg.

Som ung är man ofta kategorisk och låser sig lätt vid de sanningar man finner.
Jag var med i en kristen gemenskap som inte alls ledde framåt. Tvärtom låste den både mina tankar och känslor.
- Det ÄR så. Punkt och slut.
- Men...
Teologi i små lådor. Färdiga system. Frågor och svar. Vitt och svart.
Visst, det hjälpte mig en bit på vägen ändå, alternativet var ingen väg alls.

Men fundamentalism leder inte framåt, bara nedåt.
Sanningar som man inte får vrida och vända på, stelnar och dör. Jesus sa inte:
- Jag är återvändsgränden...
Nej, han sa:
- Jag är mötesplatsen!
Tycklingerundan, Vättern

"VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET" - Johannes kap 14:6
Vägen till livet, i motsats till vägen till förtvivlan eller vägen till hopplösheten.
Detta gäller både politik och all religion: sanningar som man inte får hantera och nutidstillämpa, blir oanvändbara.

Den ofruktbara kristna gemenskapen jag då deltog i, hade ett ledarskap som inte fick ifrågasättas. Det är alltid varning på det! De gjorde tron till ett stillasittande.

Pilgrimscentrum i Vadstena har fått kyrkan på fötter. Det är många vanliga människor som vandrat där i Heliga Birgittas fotspår, och som lärt sig leda pilgrimsvandringar hemma i sin församling.

Att tro är att vandra.
- Följ mig, sa Jesus, och gick några kilometer, utan stegräknare, men med öppen blick för var och en som de mötte.
- Ja, jag ska bara bygga färdigt vår kyrka och sätta in några bekväma bänkar först, och skriva några organisationsprotokoll och trycka några agendor och...
- Följ mig, sa jag!
- Du menar ut och gå, liksom..?


Den uppgivna nutidsmänniskan har inget mål, bara väg. De hyllar Karin Boys dikt:
- ... "det är vägen som är mödan värd..."
Och så knatar de på, runt, runt i sitt ekorrhjul, utan mening eller mål.
Jag tillåter mig att raljera med detta sätt jag ofta möter. Varför inte ställa högre krav?
- "Men det finns ju ingen mening med livet... alltså gäller det att äta och älska tills man dör, gärna ung..."

Det är ett stort steg att bli Sökare från det att ha varit Likgiltig.
Men man bygger inte en väg om det inte finns ett mål!!!

Målet är att komma fram, eller hur? För mig är målet att bli Finnare.
Eller ännu bättre: att bli Funnen...

"Om du söker Gud, så söker Gud dig desto mer!" säger Johannes av Korset.

- Vad är det du har funnit då?
- I ena handen har Kristus lagt SANNING, i andra handen ger han mig KÄRLEK.
Dessa två hjälper mig att inte fastna i lögnen eller friserade halvsanningar, det hjälper mig att gå utöver min egen bekvämlighet och försöka se till andras bästa.
Egot har fått en stor fiende i Jesus Kristus.

Tack gode Gud att jag får vandra i sanning och kärlek varje dag.
Vem har sagt att det är lätt? Men det är djupt meningsfullt! Och det leder framåt, med stora kliv!

- Visa mig, Herre, din väg
- Och gör mig villig att vandra den.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar